• Anonym (Hjärntrött)

Någon som är duktig på Vetenskaplig metod? Ordet rekontextualisering

Hej!

Läser kursen vetenskaplig metod på högskola till sjuksköterska. Skall förklara ordet rekontextualisering ang studier man skriver i forskning. Läser o läser i litteraturen o googla. Men hittar ingen sida där man kan få det förklarat som jag skulle behöva alltså för " dummies". Känns som rena grekiskan för mig    

Är det någon som skulle kunna förklara detta ord för mig så jag förstå: Alltså väldigt nedbrutet till lättförståeligt??

• Svar på tråden Någon som är duktig på Vetenskaplig metod? Ordet rekontextualisering
  • Panke

Kontext= sammanhang.

Kontextualisering= att sätta in något i ett sammanhang.

Re= åter

Att åter sätta något i sitt sammanhang.

T ex: om man analyserar melodin, dansstegen och den grammatiska strukturen i ?små grodorna? så frågar man sig sen: vad har den för betydelse? Är det en hyllning av en grodgud? En övning för att träna benmusklerna? Ett sällskapsnöje? För att veta det måste du återigen sätta in ?små grodorna? i sitt sammanhang, dvs rekontextualisera den.

• Anonym (MS)

Beror lite på i vilket sammanhang du använder det hela, men, generellt då:

Kontext innebär sammanhang, själva sammanhanget av något. Att kontextualisera betyder därför att sätta något i ett sammanhang. "Re" innebär tillbaka, åter eller reorganisera.

Rekontextualiseta är därför att ta något från ett sammanhang och sätta in det i ett nytt sammanhang.

• Anonym (Hjärntrött)
    Anonym (MS) skrev 2018-03-15 10:57:14 följande:

Beror lite på i vilket sammanhang du använder det hela, men, generellt då:

Kontext innebär sammanhang, själva sammanhanget av något. Att kontextualisera betyder därför att sätta något i ett sammanhang. "Re" innebär tillbaka, åter eller reorganisera.

Rekontextualiseta är därför att ta något från ett sammanhang och sätta in det i ett nytt sammanhang.

Tack snälla för svar. Har du ngt exempel på ngt sammanhang som man kan sätta in i något annat?
  • Anonym (Hjärntrött)
    Panke skrev 2018-03-15 10:56:27 följande:

Kontext= sammanhang.

Re= åter

T ex: om man analyserar melodin, dansstegen och den grammatiska strukturen i ?små grodorna? så frågar man sig sen: vad har den för betydelse? Är det en hyllning av en grodgud? En övning för att träna benmusklerna? Ett sällskapsnöje? För att veta det måste du återigen sätta in ?små grodorna? i sitt sammanhang, dvs rekontextualisera den.

Tack för svar. De första raderna med beskrivning på ordens betydelse var jättebra. Däremot är jag nog trög med grodexemplet. Hur kan man ta grodorna o sätta in i ett nytt sammanhang
  • Anonym (Ej lika okunnig nu.)
    Panke skrev 2018-03-15 10:56:27 följande:

Kontext= sammanhang.

Re= åter

Suverän pedagogisk förklaring.
    Nu har även jag lärt mig vad rekontextualisering betyder. 
    Tack. Glad
  • Anonym (MS)
    Anonym (Hjärntrött) skrev 2018-03-15 11:32:32 följande:

Tack snälla för svar. Har du ngt exempel på ngt sammanhang som man kan sätta in i något annat?

De simplaste exemplen är kanske att t.ex. hänvisa till vad som sagts, eller citera någon från ett annat sammanhang i det nuvarande sammanhanget. Ge vad som sagts en annan kontext, alltså ett annat sammanhang, en annan miljö.
Svar på tråden Någon som är duktig på Vetenskaplig metod? Ordet rekontextualisering