• Lyeelia

    Vill bli gravid + hypotyreos

    Hej vänner! Som rubriken lyder så har jag och min sambo bestämt att vi ska börja försöka skaffa barn. Hittils har det gått en månad utan resultat, och jag förstår att det kan ta bra mycket längre tid än så, men det gör inte min väntan mer uthärdlig. Nu till min fråga, jag fick diagnosen hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) för ganska drygt 2 år sedan. Jag märker inte av det så mycket längre i mitt vardagsliv pga medicinering och rätt dos till slut, men jag har börjat oroa mig för att det kan bli ett problem under graviditeten? Är det någon av er som har hypotyreos och gått igenom en graviditet, och isåfall, var det något som påverkade mycket under graviditeten?
    Vill också tillägga att jag också har gjort en konisering, vilket min gyn tyckte att jag skulle berätta för mvc den dag man blir gravid för att förlossningen kan sättas igång tidigare. Någon som känner igen detta?

    KRAM på er alla!

  • Svar på tråden Vill bli gravid + hypotyreos
  • ALM82

    Jag har opererat bort halva sköldkörteln och tar därför Levaxin för att kompensera den bortopererade halvan.

    Det var inga problem att bli gravid! Blev gravid på 3:e försöket och jag är ändå 35 år gammal och hade nästan förväntat mig att det skulle ta längre tid. 

    Min endokronilog sa att så länge du får rätt dos så är det inga problem att bli gravid.
    Vad man däremot ska ha koll på när du blir gravid är att du har rätt dosering under hela graviditeten eftersom Levaxinet kan behöva höjas! Jag får ta blodprov varje månad för att se att det är ok. Man ska ligga under 2500 men helst under 2000 i TSH.

    Jag bor i Frankrike så rutinerna kan ju vara annorlunda i Sverige. Jag fick även ta blodprov innan jag blev gravid så att värderna var ok. 

  • Hermioney
    Lyeelia skrev 2018-03-15 11:38:23 följande:

    Hej vänner! Som rubriken lyder så har jag och min sambo bestämt att vi ska börja försöka skaffa barn. Hittils har det gått en månad utan resultat, och jag förstår att det kan ta bra mycket längre tid än så, men det gör inte min väntan mer uthärdlig. Nu till min fråga, jag fick diagnosen hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) för ganska drygt 2 år sedan. Jag märker inte av det så mycket längre i mitt vardagsliv pga medicinering och rätt dos till slut, men jag har börjat oroa mig för att det kan bli ett problem under graviditeten? Är det någon av er som har hypotyreos och gått igenom en graviditet, och isåfall, var det något som påverkade mycket under graviditeten?

    Vill också tillägga att jag också har gjort en konisering, vilket min gyn tyckte att jag skulle berätta för mvc den dag man blir gravid för att förlossningen kan sättas igång tidigare. Någon som känner igen detta?

    KRAM på er alla!


    Jag fick efter fertilitetsutreding pga upprepade missfall veta att mina missfall beror på sköldkörteln. Nu får jag Levaxin. De första 20 veckorna höjdes dosen flera gånger. Nu är jag i vecka 24 och endokrinologen sa att det brukar stabiliseras efter vecka 20 så förhoppningsvis kommer jag ha samma dos till förlossningen. Sen ska dosen justeras under amningen med.
  • Lyeelia

    Hermioney, beklagar missfallen! Får jag fråga, visste du innan ni började försöka att du hade problem med sköldkörteln eller kom det fram efter missfallen?

    Tack för era svar hörrni! Fick hem ett brev idag faktiskt där det står att jag nu äntligen är HELT rättmedicinerad, det har varit några turer fram och tillbaka innan vi hittade exakt rätt dos. Så det är ju ett plus iallafall!

  • Hermioney
    Lyeelia skrev 2018-03-15 16:13:24 följande:

    Hermioney, beklagar missfallen! Får jag fråga, visste du innan ni började försöka att du hade problem med sköldkörteln eller kom det fram efter missfallen?

    Tack för era svar hörrni! Fick hem ett brev idag faktiskt där det står att jag nu äntligen är HELT rättmedicinerad, det har varit några turer fram och tillbaka innan vi hittade exakt rätt dos. Så det är ju ett plus iallafall!


    Hade ingen aning. Visste inte ens vad det var. Men mitt liv har förändrats! Plötsligt är jag en vanlig människa! Innan orkade jag ingenting. Jag fattar inte vilken idiot som hittat på vilket värde som ska vara normalt. Jag känner mig lurad på hela mitt liv. Gympan i skolan ska vi bara inte tala om!
Svar på tråden Vill bli gravid + hypotyreos