• Anonym (Mamma)

Vad tusan är det här? Vägglöss?

Min dotter är 15 månader gammal och har under de senaste veckorna börjat få röda utslag på kroppen. Se bilderna nedan för visuell bedömning, här kommer en kort beskrivning av dem:

Det är som små upphöjningar, liknar myggbett.

De är röda men är inte irriterade eller blodiga.

De verkar inte klia på henne och när jag trycker lätt så reagerar hon inte.

Dom försvinner efter bara ett par timmar, en dag senare är de försvunna men återkommer på nya ställen.

Bilderna visar utslag på rygg, mage, nacke och i armhåla.

Jag var på BVC idag för att visa upp dem och sköterskan visste inte alls vad de kunde handla om. Hon sa att de inte ser ut som allergi eftersom det är som enskilda prickar. Det handlar inte om vattkoppor eller nässelutslag heller trodde hon. Hon tyckte att det ser ut som bett. Men det finns inga myggor nu.

Vägglöss?

Loppor?

Hur vet man att man har det?

Jag och min man är inte bitna, vi har inga utslag alls.

Ska nästa vecka träffa en läkare på BVC som ska titta på det men är så orolig. Vad kan det vara för något? Känner någon igen detta?

• Svar på tråden Vad tusan är det här? Vägglöss?
  • Anonym (C)

Ser ut som vägglössbett kan göra. Lys med en stark ficklampa under sängen, i alla springor, väggavel och madrass. Sätt dubbelhäftande tejp på sängbenen så brukar de fastna om det finns några.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2018-03-15 21:58:08 följande:

Ser ut som vägglössbett kan göra. Lys med en stark ficklampa under sängen, i alla springor, väggavel och madrass. Sätt dubbelhäftande tejp på sängbenen så brukar de fastna om det finns några.

Men varför har de inte bitit mig till exempel?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2018-03-15 21:58:08 följande:

Vi har letat och letat överallt känns det som. Mellan madrasserna, i madrasserna, i listerna på golvet, väggarna. Var letar man?
  • Anonym (Man)

Om du vänder på sängen och kollar efter små svarta prickar runt springor dock liknande.

Svarta prickarna är avföring från lössen.

Gå in på Anticimex hemsida och sök info ...du hittar säker bilder.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Man) skrev 2018-03-15 22:41:07 följande:

Om du vänder på sängen och kollar efter små svarta prickar runt springor dock liknande.

Svarta prickarna är avföring från lössen.

Gå in på Anticimex hemsida och sök info ...du hittar säker bilder.

Okej, tack. Ska göra det imorgon.

Hittar man alltid spår efter dem ifall man är utsatt? Eller hittar de ställen som vi inte kan hitta?
  • Anonym (12345)

Tycket inte det ser ut som vägglusbett, ingen av betten är blodiga.
    www.vaggloss.se/vaggloss-bett

Att ni ej heller blir bitna tyder på att det är något annat.

• Anonym (Man)

Sten mjöl kan man köpa ...ofarligt för oss människor ...ha på vid lister ...går o använda en vanlig pensel att sprida mjölet med.

Ha i lite mjöl i höga plast muggar och ställ säng benen i muggarna.

Lössen som går Sten mjöl på sig dör efter några dygn, mjölet skär sönder deras kropp.

Tvätta gardiner , sängkläder i 60 grader

Glöm inte dammsugaren ...påsen måste tömmas...innehåller förmodligen löss.

Låt Sten mjölet ligga en vecka innan dammsugning.

Löss dör vid -18 efter typ 48 timmar.

Skadedjur sanering kan ingå i din hemförsäkring.

Undvik sanering med gift , de är mycket dåliga för speciellt barn.

Finns även värme bekämpning i tält , där man stoppar in allt och kör 60 grader värme i en dag.

L

• Anonym (C)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-15 22:55:19 följande:

Tycket inte det ser ut som vägglusbett, ingen av betten är blodiga.

www.vaggloss.se/vaggloss-bett

Att ni ej heller blir bitna tyder på att det är något annat.

Blodiga? Betten jag fick såg ut som barnets utslag. De såg inte alls ut som bilden i din länk.

TS: Sover dottern alltid i samma rum som er?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2018-03-16 06:18:31 följande:

Blodiga? Betten jag fick såg ut som barnets utslag. De såg inte alls ut som bilden i din länk.

TS: Sover dottern alltid i samma rum som er?

Ja, alltid. Hon sover i vår säng dessutom.

Kan de hålla till på annan plats än i sovrummet eller är det alltid där de trivs bäst?
Svar på tråden Vad tusan är det här? Vägglöss?