• Komnes

    Trotsig tonåring som inte lyssnar

    Är det för mycket begärt att be en 13 åring att ta undan disk efter sig som hamnar i soffan, vardagsrumsbordet, sitt rum? Samt lämnar gammal mat på sitt rum i flera veckor? Att tvätta sin egen tvätt? Rummet i sig ser ut som ett bombnedslag. Pappan ( min sambo) kan be henne ta reda på efter sig och städa sitt rum men hon skriker bara JAAAA SLUTA TJATA. men det händer inget. Beter sig väldigt spydigt och är allmänt bitter. Trotsig tonåring.

    Hur får man henne att ta reda på efter sig? Vi är trött på Tja.

  • Svar på tråden Trotsig tonåring som inte lyssnar
  • Komnes

    Är det för mycket begärt att be en 13 åring att ta undan disk efter sig som hamnar i soffan, vardagsrumsbordet, sitt rum? Samt lämnar gammal mat på sitt rum i flera veckor? Att tvätta sin egen tvätt? Rummet i sig ser ut som ett bombnedslag. Pappan ( min sambo) kan be henne ta reda på efter sig och städa sitt rum men hon skriker bara JAAAA SLUTA TJATA. men det händer inget. Beter sig väldigt spydigt och är allmänt bitter. Trotsig tonåring.

    Hur får man henne att ta reda på efter sig? Vi är trött på Tjat

  • enmamma

    Tjat hjälper inte.

    Prova humor.

    Den snabba bestraffningen inget internet innan dina sysslor ar gjorda brukar funka.

  • EmberEyes

    Nej, inte för mycket begärt. Men samtidigt... Förvänta dig inte att just din tonåring ska vara det välsignade undantaget. Glad

  • Kusin Krakel

    Att förvänta sig att en 13åring utan tjafs ska göra dessa saker på eget bevåg är nog många gångee för mycket begärt. Tonåringar vill pfta gärna uttrycka vad de inte gillar.

    Det smartaste tycker jag kring sysslor är att de är väldigt tydliga och uppstyrda. Inte en allmän uppmaning att tvätta sina kläder själv utan en tydlig struktur, typ på torsdagar har du tvätt-tid samt nån som påminner (och kan hantera irriterade suckar).

    Att helt ansvara för sin egen klädtvätt som 13åring tror jag för övrigt är väldigt ovanlogt och i många fall för mycket begärt.

Svar på tråden Trotsig tonåring som inte lyssnar