• Äldre 16 Mar 18:53
    4071 visningar
    3 svar
    3
    4071

    Resa ensam till Rom? TIPS

    Igår natt satt jag lite impulsivt och bokade en resa till Rom, under fem dagars tid, mellan 27-31 mars.
    Jag är relativt nybliven vuxen och känner att det skulle vara skönt att komma iväg och bara vara med mig själv. Jag var även i Rom förra våren och älskade det!

    Så.. jag undrar i princip: VAD bör jag göra? Vilka aktiviteter passar för en ensam resenär? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag hålla mig undan?
    Snälla hjälp mig med tips!!

    Kram

  • Svar på tråden Resa ensam till Rom? TIPS
  • Anonym (Turis­t)
    Äldre 16 Mar 22:40
    #1

    Inte gå med stor systemkamera runt halsen.

    Var försiktig med handväskan. Du kan ha den tryckt i armhålan eller en som korsar bålen.

    Ta inte med alla pengar ut. Lämna lite hemma. Blir du av med väskan eller pengarna blir du av med alla.

    Första dagen:ta ut de pengar du kommer behöva till hemresedagen tex buss/taxi där och hemma.Nåt att äta.Nån tidning.Nåt att köpa att äta ombord.Nåt att dricka.

    Om du går vilse ska du knte fortsätta fram.Du ska vända och gå tillbaka.Jag har fått vilse flera kvarter och timmar i många år men nu äntligen lärt mig

    Skicka sms hem med namn och nr till hotellet och ditt rum. Om du bor hemma "checka in" på olika platser under dagen ifall nåt händer dig så du kan spåras. Om su bor ensam checka inte in och skriv inget på facebook förrän du är hemma igen.Det är så folk får inbrott hemma.

  • Äldre 17 Mar 20:31
    #2

    Tack för bra tips!

    Tänker att jag betalar en hel del med kort för att minska rånrisken. Var där för ganska precis ett år sedan och en kille ryckte väskan när jag var ute på kvällen (sprang dock efter honom och fällde honom så jag fick den tillbaka) är därför nojig att åka som ensam blond tjej men men.

    Hyr ett rum dock så sista tipsen kan bli svåra.

    I övrigt, vad får jag inte missa rent kulturellt/historiskt, är där över skärtorsdagen och långfredagen!

  • Anonym (Turis­t)
    Äldre 17 Mar 21:03
    #3
    mickanpickan13 skrev 2018-03-17 20:31:13 följande:

    Tack för bra tips!

    Tänker att jag betalar en hel del med kort för att minska rånrisken. Var där för ganska precis ett år sedan och en kille ryckte väskan när jag var ute på kvällen (sprang dock efter honom och fällde honom så jag fick den tillbaka) är därför nojig att åka som ensam blond tjej men men.

    Hyr ett rum dock så sista tipsen kan bli svåra.

    I övrigt, vad får jag inte missa rent kulturellt/historiskt, är där över skärtorsdagen och långfredagen!


    Fontana di trevi

    Spanska trappan

    Colosseum

    www.romguiden.com/rom-info/fakta-om-rom.htm
Svar på tråden Resa ensam till Rom? TIPS