• Pr0nographic

Fick precis reda på tvillingar

Jag är gravid i v 10 (9+5) och det började med att jag mådde sjuuuukt jävla illa i början på graviditeten, det gör jag fortfarande och kräks ibland.

Jag har två barn sen tidigare och dagen innan vi skulle till bm för två dagar sedan för inskrivning och provtagning så skämtade vi om att det kanske var två där inne eftersom att jag är rätt stor för att vara så tidig.

Jag låg ner och kände livmodern under naveln ungefär - vilket är på tok för tidigt att känna.

Dagen kom och jag träffade min bm. Berättade om att jag är helt slut och så tog jag upp det där med magen. Hon bad mig ligga på britsen och kände efter. Då gick hon ut och drog med sig en ul maskin in i rummet.

Vi såg en bebis och ett tickande hjärta.. sen såg vi en till bebis i en annan hinnsäck!!! Vi var tvugna att titta flera gånger för vi trodde inte våra ögon. En bm till fick hoppa in och kika och nu har jag fått ytterligare en tid på sjukhuset för ett till ul nästa månad.

Tvillingar.. nu är det givetvis många tankar.

Ni som har tvillingar? Hur gick det? Hur mådde ni? Hur blev ni förlösta? Klarade sig båda bebisarna? Jag vet inte vart jag ska börja riktigt.

• Svar på tråden Fick precis reda på tvillingar
  • legomum

GRATTIS dubbelt upp <3 <3

Mina grabbar är idag 4.5 år och det har gått jättebra allt från graviditeten till kejsarnittet och tiden efter fram till nu.

Lite dyrt att införskaffa allt men... ni kanske har det mesta kvar efter syskonen. Vi har 18 år mellan syskon och twinsen hehe.

En klok kollega sa till mig (fö också tvillingförälder) det behöver i te alls bli jobbigt med två, det kan faktiskt bli väldigt enkelt. Hon var den enda som sa det till mig, resten ojade sig för hur tufft och jobbigt det kommer bli. Men det är väl alltid tufft med barn ;)

Förbered dig på att du mest troligt kommer bli sjukskriven tidigt på heltid (svenska tvillingklubben rekommenderar runt v 25). Med fler i magen vet man aldrig hur länge de vill stanna och växa så jag rekommenderar att ha de stora sakerna klara till v 30ish (vagn o babyskydd)

Fundera på de praktiska sakerna och fixa dem så fort du kan för sedan lär du (ok väldigt många av oss har det iaf ) blivit väldigt stora och trötta på slutet.

Fråga gärna om det är något specifikt du funderar över :)

• Pr0nographic
    legomum skrev 2018-03-17 21:33:37 följande:

GRATTIS dubbelt upp <3 <3

Mina grabbar är idag 4.5 år och det har gått jättebra allt från graviditeten till kejsarnittet och tiden efter fram till nu.

Lite dyrt att införskaffa allt men... ni kanske har det mesta kvar efter syskonen. Vi har 18 år mellan syskon och twinsen hehe.

En klok kollega sa till mig (fö också tvillingförälder) det behöver i te alls bli jobbigt med två, det kan faktiskt bli väldigt enkelt. Hon var den enda som sa det till mig, resten ojade sig för hur tufft och jobbigt det kommer bli. Men det är väl alltid tufft med barn ;)

Förbered dig på att du mest troligt kommer bli sjukskriven tidigt på heltid (svenska tvillingklubben rekommenderar runt v 25). Med fler i magen vet man aldrig hur länge de vill stanna och växa så jag rekommenderar att ha de stora sakerna klara till v 30ish (vagn o babyskydd)

Fundera på de praktiska sakerna och fixa dem så fort du kan för sedan lär du (ok väldigt många av oss har det iaf ) blivit väldigt stora och trötta på slutet.

Fråga gärna om det är något specifikt du funderar över :)

Hej och tack för svar!

Jag är jättenervös och tänker jättemycket på att hur dom ska klara sig. Om jag får ligga på på neo, hur tidigt kommer dom komma?

Jag blir sjukskriven på torsdag eftersom att jag är väldigt illamående och har redan fått foglossningar. Med yngsta grabben så fick jag åka rullstol sista tiden.

Min sambo är glad och min äldsta på 8år ser fram emot det jättemycket och hjälper mig redan nu. Han är så himla omtänksam min grabb. Frågar ofta om jag behöver ett vattenglas, om han ska hämta nåt så jag slipper resa mig, hjälper med hundarna och sådär. Jag är väldigt lyckligt lottad som har så hjälpsam son och sambo.

Ska man/kan man ha 2 spjälsängar? Tänkte att bebisarna kanske föredrar att ligga brevid varandra första tiden.
  • legomum
    Pr0nographic skrev 2018-03-18 14:30:34 följande:

Hej och tack för svar!

Jag är jättenervös och tänker jättemycket på att hur dom ska klara sig. Om jag får ligga på på neo, hur tidigt kommer dom komma?

Jag blir sjukskriven på torsdag eftersom att jag är väldigt illamående och har redan fått foglossningar. Med yngsta grabben så fick jag åka rullstol sista tiden.

Min sambo är glad och min äldsta på 8år ser fram emot det jättemycket och hjälper mig redan nu. Han är så himla omtänksam min grabb. Frågar ofta om jag behöver ett vattenglas, om han ska hämta nåt så jag slipper resa mig, hjälper med hundarna och sådär. Jag är väldigt lyckligt lottad som har så hjälpsam son och sambo.

Ska man/kan man ha 2 spjälsängar? Tänkte att bebisarna kanske föredrar att ligga brevid varandra första tiden.

Skönt med hjälp i familjen och vilken go 8 åring du har.

Vi hade två spjälsängar från start. Däremot så stod den ena i sovrummet och den andre i vardagsrummet.

För oss var det perfekt. De sov ju mycket i början och jag kunde lägga ner dem säkert (isf soffa/golv eller annat ställe). De sov bredvid varandra kanske tre månader sedan la jag dem på var sin sida i spjälsängen.

Räkna med att de kan komma från v 25 men från v30 är mer vanligt. Alltså ha det viktigaste fixat och väskan packad. Men det är väl hälften som går full tid (räknas vid v38 som full tid m tvillingar) så risken finns ju alltid att de blir tidiga.

Finns årskullsgrupper och stora gruppen "vi som har eller väntar tvillingar eller fler" på fb. Har varit ett stort stöd för mig iaf att läsa om hur andra tänker.
  • ensamärstark

Jag fick tvillingar 2009. Jag mådde bra men var mycket trött o svårt o äta mot slutet.

Annars ganska okej!

Mår mycket värre denna gång, är gravid med en bebis och denna graviditet är myyycket värre symtom-vis..

Men tvillingarna föddes en månad för tidigt vaginalt. Allt gick jättebra! Dom hade lite gulsot o fick sola en vecka på BB. Amning gick också fint :)

• Pr0nographic
    legomum skrev 2018-03-18 20:13:57 följande:

Skönt med hjälp i familjen och vilken go 8 åring du har.

Vi hade två spjälsängar från start. Däremot så stod den ena i sovrummet och den andre i vardagsrummet.

För oss var det perfekt. De sov ju mycket i början och jag kunde lägga ner dem säkert (isf soffa/golv eller annat ställe). De sov bredvid varandra kanske tre månader sedan la jag dem på var sin sida i spjälsängen.

Räkna med att de kan komma från v 25 men från v30 är mer vanligt. Alltså ha det viktigaste fixat och väskan packad. Men det är väl hälften som går full tid (räknas vid v38 som full tid m tvillingar) så risken finns ju alltid att de blir tidiga.

Finns årskullsgrupper och stora gruppen "vi som har eller väntar tvillingar eller fler" på fb. Har varit ett stort stöd för mig iaf att läsa om hur andra tänker.

Vad skönt att det gick så bra!

Min första son (8åringen) var ett helvete som bebis. Han skrek varannan timme, kunde inte suga i sig bröstet, var tvungen att sluta amma, problem med magen osv. Så är ändå så orolig att det kommer sluta som honom.

Min andra son (5år) sov tills han var 6månader typ haha! Dom är som natt och dag.

Jag ska försöka planera och hitta lösningar på saker rätt inom kort.

Jag fick ett sent MA mellan grabbarna och vill inte börja köpa in saker ännu. På nåt sätt intalar/får för mig att dom ska dö och att jag kommer gå sönder.

Jag har inte fb men ska försöka hitta så mycket fakta jag kan! Tusen tack för svar!!
  • Pr0nographic
    ensamärstark skrev 2018-03-19 12:08:32 följande:

Jag fick tvillingar 2009. Jag mådde bra men var mycket trött o svårt o äta mot slutet.

Annars ganska okej!

Mår mycket värre denna gång, är gravid med en bebis och denna graviditet är myyycket värre symtom-vis..

Men tvillingarna föddes en månad för tidigt vaginalt. Allt gick jättebra! Dom hade lite gulsot o fick sola en vecka på BB. Amning gick också fint :)

Åh! Vad jobbigt :/ jag mår kräks så jag ger dig en mental klapp på axeln härifrån.

Jag hoppas på vaginal förlossning. Det är precis så jag vill ha det! Tack för ditt svar! :)

Krya på dig och hoppas allt går bra med bebis
  • legomum
    Pr0nographic skrev 2018-03-19 22:15:24 följande:

Jag har inte fb men ska försöka hitta så mycket fakta jag kan! Tusen tack för svar!!

Titta på svenska tvillingklubbens hemsida där kan du få massor av information.

Jag hade inte heller fb innan twinsen men blev nyfiken :)

Sedan läste jag många bloggar om tvillingar :)

För mig där och då räckte det. Har ju barn sedan tidigare så det var ju inget nytt med en graviditet och sedan var det ju inte så svårt att räkna ut vad man vill köpa till barnen och vad att hoppa över.
  • missis

Jag åkte in till gyn idag för smärtor i magen. Fick veta att allt såg bra ut och att det var två friska foster. Är fortfarande i chock tror jag haha

• Pr0nographic
    missis skrev 2018-03-19 22:50:13 följande:

Jag åkte in till gyn idag för smärtor i magen. Fick veta att allt såg bra ut och att det var två friska foster. Är fortfarande i chock tror jag haha

Grattis! Jag ver hur chocken känns haha den sitter fortfarande i
  • LFF
    Pr0nographic skrev 2018-03-17 12:21:15 följande:

Ni som har tvillingar? Hur gick det? Hur mådde ni? Hur blev ni förlösta? Klarade sig båda bebisarna? Jag vet inte vart jag ska börja riktigt.

Grattis har jag ju redan sagt i en annan tvillingtråd FlörtSkrattande

Men för att svara på dina frågor:

Hur mådde ni? Jag mådde superbra. Hade inte en endaste krämpa. Blev "tvångssjukskriven" från v30 då min BM ansåg att jag behövde ta det lugnt. Bara någon vecka senare kände jag att det var rätt, kände mig så slut mentalt.

Hur gick det? Det har gått superbra. Killarna är 4 år och 4,5 månad nu. Det är full rulle konstant, inte en lugn minut. De var superbebisar, ingen kolik, inga problem, glada, synkade och mysiga.

Hur blev ni förlösta? Helvetesigångsättningen på BF. Akut snitt då min kropp gav upp och de kom ut 40 timmar efter igångsättningens start. Jag hamnade på IVA i 24 timmar, misstänkt allergisk reaktion på den cocktail av läkemedel jag fått men det var med största sannolikhet chock. Numera verkar det vara standard med att man går till v38 med tvillingar istället för v40.

Klarade sig båda bebisarna? Absolut! De var helt opåverkade av förlossningen. Läkarna var helt förvånade över deras resultat på testet direkt efter förlossningen.
    Pr0nographic skrev 2018-03-19 22:15:24 följande:
    Vad skönt att det gick så bra!

Min första son (8åringen) var ett helvete som bebis. Han skrek varannan timme, kunde inte suga i sig bröstet, var tvungen att sluta amma, problem med magen osv. Så är ändå så orolig att det kommer sluta som honom.

Min andra son (5år) sov tills han var 6månader typ haha! Dom är som natt och dag.

Jag ska försöka planera och hitta lösningar på saker rätt inom kort.

Jag fick ett sent MA mellan grabbarna och vill inte börja köpa in saker ännu. På nåt sätt intalar/får för mig att dom ska dö och att jag kommer gå sönder.

Vi hade två misslyckade graviditeter innan tvillingarna, den ena fick vi veta att det gått åt h-vete på KUB-ul (värsta dagen i mitt liv!). Första milstolpen var VUL i v7+5 (då fick vi veta att det var tvillingar). Andra milstolpen var KUB-ul. Tredje var RUL, först därefter började vi planera på allvar och handla in allting. Vi hade visserligen redan sett ut barnvagnen långt innan (var i Amsterdam runt v13, efter KUB-ul och då  kollat in Bugaboo Donkey på allvar) men inte lagt någon beställning.

• Saccess82

Hej! Jag har en fråga till er som fått tvillingar: Jag började känna hur det rörde sig i magen förra veckan och nu kan jag känna sparkar lite då och då (18+6 idag). Men hur vet man att det är båda som rör sig och inte bara den ena? Är det för tidigt för att känna skillnad nu eller bör man kunna göra det från start?

Jag har inte varit på RUL än, fick tid nästa vecka, så är lite orolig för att det bara är en som rör sig.

• legomum
    Saccess82 skrev 2018-05-06 10:15:30 följande:

Hej! Jag har en fråga till er som fått tvillingar: Jag började känna hur det rörde sig i magen förra veckan och nu kan jag känna sparkar lite då och då (18+6 idag). Men hur vet man att det är båda som rör sig och inte bara den ena? Är det för tidigt för att känna skillnad nu eller bör man kunna göra det från start?

Jag har inte varit på RUL än, fick tid nästa vecka, så är lite orolig för att det bara är en som rör sig.

Mina låg som i en våningssäng och de bytte aldrig plats. Så därför visste jag vem som dansade på urinblåsan och vem som körde boxboll på lungorna =)
  • legomum
    Saccess82 skrev 2018-05-06 10:15:30 följande:

Jag kände inte från början skillnad utan det bliv naturligt när de blev större i magen. Så här i början kan det vara svårt innan man vart på ul och sett hur de ligger om de byter plats eller ligger still.
    Mina hade som sagt var sina platser.
  • Pr0nographic

Jag har gått in i v18(17+0) idag. Känns helt sjukt. Har inte kännt så mycket sparkar då jag har en moderkaka i bakvägg och den andra i framvägg.

• Pr0nographic

Liten update!

Går in i vecka 21 idag och jag väntar en pojke och en flicka!

Är väldigt stor och tung.

Illamående gick över efter v14 ungefär men med lergigan så mår jag mindre illa på dagarna.

• an8oben

Hej!
    Jag har tvillingar som nu är 5 år. Jag fattade inte att det var tvillingar förräns RUL. Men som ni säger, det är ju tungt på slutet, jag fick en synlig mage redan vecka 8 och var så himla trött. 

Svar på tråden Fick precis reda på tvillingar