mammalovis skrev 2018-03-18 21:08:19 följande:
Just hb är ju bättre att ha ett högre än ett lägre inom referensvärdet. Det handlar ju om järnet i kroppen. Om jag förstått det rätt tar det ca 6 veckor att se en ändring av värdet, om man t ex har behövt äta järntabletter.
Ibland verkar inte läkare kunna läsa innantill. Jag hade d-vitaminbrist, som står tydligt i min journal, men inte gjordes något åt ... för 6 år sedan.
Det stämmer inte riktigt, ett högt Hb kan också vara ett tecken på vätskebrist så kallat intorkningsvärde. Så ett högt värde är inte alltid bra då just Hb är väldigt individuellt hur man ligger där av det stora spannet på referensvärde.
Som svar till Ts så beror det alldeles på vilka värden de är det som ligger över/under vissa reagerar man snabbare på om de ligger över under som tex natrium och kalium och andra tar det längre tid tills de reagerar så svårt att svara utan att ha en klar bild. Ibland reagerar de tidigare om det är flera olika prover i olika kombinationer som kan va tecken på något medans de inte reagerar på samma prover i andra kombinationer.
Vilka prover och värden gäller det?