• datorköparen

    Hjälp med att bygga en speldator

    Hej. jag behöver hjälp med att bygga en speldator med en budget på 8-9k kr. vill klämma in ett gtx 1060 6gb och helst en i7 processor. annars vet jag inte ett smack och är därför jag behöver hjälp. om det inte går in i min budget med en i7 processor såkan jag även köra en en i5a

  • Svar på tråden Hjälp med att bygga en speldator
  • Anonym (Aaa)

    Vill du ha en bra spel dator så måste du höja din pris! Om du ska ha wifi, hur mycke GB du ska ha, ska du bara spela? Ett bra ram minne vill du nog ha,

    i7 har du inte råd med,

    Intel i5 8400, 16GB DDR4, GTX 1060 6GB, 120GB SSD + 1TB HDD kostat 10 tusen att bygga, då är inte ens wifi och annat skit inräknad plust att de är en bas spel dator

    Kontakta komplett iställt så kan dom hjälpa dig bygga ihop en dator till dig, du vill inte få hem dator delar utan att veta hur du sätter ihop den

  • Aniiee

    Håller med att om du aldrig byggt en dator så köp ett bygge från komplett. När du ska uppdatera den om ett-två är kan du köpa ett uppgraderingspaket från dem och sätta i själv.

    Glöm inte att välja vattenkylning till processorn.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • datorköparen

    okej. skulle ni isåfall kunna hjälpa mig att hitta ett färdigt bygge som kan hantera fortnite, csgo och ovewatch som skulle funka i min budget??

  • Anonym (Aaa)
    datorköparen skrev 2018-03-22 06:54:25 följande:

    okej. skulle ni isåfall kunna hjälpa mig att hitta ett färdigt bygge som kan hantera fortnite, csgo och ovewatch som skulle funka i min budget??


    Kontakta komplett, dom har en chatt på sin hemsida där du kan skriva! Så kan du snacka live direkt, lycka till
  • Saraa87

    Jag köpte nyligen en stationär dator från tyska Ankermann. 16 GB RAM, GeForce GTX 1050, Ryzen 5 1500X 4x 3.50GHz. Förstås även en HDD, mainboard, PSU, fläkt, etc så att datorn faktiskt också fungerar. Ingen SSD, ingen vattenkylning, ingen wifi, rätt så basic case.

    Gick på 880 euro + 50 euro i leveranskostnad (tog den dyrare leveransen då den kändes säkrare). Då byggde de också datorn åt mig och testade den och gjorde en basic set-up, installerade/uppdaterade drivrutiner, etc, så att det i princip bara var att koppla in och sätta på datorn när den väl levererades.

    Har inte känt mig begränsad när det gäller vilka sorts spel jag kan spela, kör ARK Survival Evolved som många säger är rätt krävande utan större problem, även Medieval Engineers kör jag utan problem. FPS-spel som CSGO är inte min grej så kan inte säga någonting om de spelen men kan tänka mig att de borde ha liknande krav som ARK och Medieval Engineers.

    Är också rätt skeptisk till att du lyckas klämma in en i7 och en GTX 1060. Det skiljer flera hundra euro mellan GTX 1050 och 1060. Kolla lite på jämförelsevideor på YouTube, personligen tycker inte jag att den lilla skillnaden är värd de extra pengarna men det är väl en smaksak.

    Tänk även på att du behöver köpa skärm + mus + tangenbort om du inte redan har det.

    Jag är nöjd med min dator och tycker att den fungerar bra som speldator, var även mycket nöjd med Ankermann. För mig fungerar datorn över förväntan, men då har jag tidigare spelat på en laptop med 4 eller 6 GB RAM (minns inte exakt men klen och seg var laptopen i alla fall) så helt klart en uppgradering. Visst, inte världens bästa dator kanske (typ mid range) men å andra sidan inte världens dyraste heller! :) Jag satsade också på samma budget som dig och är nöjd med det jag fick för pengarna.

    Du får gärna skicka PM om du vill ha builden så kan jag skicka en länk där du själv kan byta ut komponenter till bättre/sämre och se hur det påverkar priset.

  • Anonym (duff)

    I7 är över budget och går du ner till i5 skulle jag kolla åt ryzen.

    Men fortfarande för låg budget tyvärr.

    Snabbt räknat utan exakta siffror.

    Processor ram moderkort : 5000kr

    1060 : 3500kr

    Psu : 600kr

    Ssd 250gb : 1000kr

    Chassi plus ett par fläktar: 500kr

    Detta är ungefär det billigaste du kan komma för en låg/med speldator.

  • Aniiee
    datorköparen skrev 2018-03-22 06:54:25 följande:

    okej. skulle ni isåfall kunna hjälpa mig att hitta ett färdigt bygge som kan hantera fortnite, csgo och ovewatch som skulle funka i min budget??


    Vilken som helst av kompletts gamer-pcs i din prisklass fixar dessa spel utan problem. Du behöver inte ens prata med dem, bara haffa en i högen.

    Den här till exempel.

    https://www.komplett.se/product/11279/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-a25#
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • datorköparen

    Jag har kollat igenom på komplett och hittat denna som jag känner kan passa in i min budget. https://www.komplett.se/product/11258/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i05?offerId=KOMPLETT-312-11258# Lade även till denna  https://www.komplett.se/product/891037/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-25/kingston-ssdnow-uv400-120gb-25-ssd-oem# och bytte grafikkortet mot detta www.komplett.se/product/909051/datorutrustning/pc-komponenter/grafikkort/msi-geforce-gtx-1050-ti-4gb-lp&q=MSI+GeForce+GTX+1050+Ti+4GB+LP# vad tycker ni? är det någon komponent som inte passar eller finns det något bättre alternativ för bättre prestanda i samma prisklass??

Svar på tråden Hjälp med att bygga en speldator