• Anonym (Villblimamma)

    På vilket försök/hur lång tid tog det för dig att bli gravid?

    Jag och min sambo har försökt ett tag att skaffa första barnet, och undrar hur lång tid eller hur många försök som är normalt innan man blir gravid? På vilket försök blev ni gravida?

    Vi är båda 26 år och har försökt i ett halvår

  • Svar på tråden På vilket försök/hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
  • Hönshjärna

    För oss gick det väldigt fort. Efter att vi slutat med kondom tog det 14 dagar innan jag spydde upp frukosten. Gjorde gravtest några dagar senare som var positivt.

    Men att par försöker under ett halvår-år att bli gravida är inget ovanligt eller onormalt.

    Mina föräldrar försökte i 11 månader innan de fick första barnet. Med mig gick det direkt och det sista var en "hoppsan".

  • Anonym (Inte så lätt som jag hade trott)

    Det tog 3 år, riktigt själsdödande

    Men sök hjälp om ni inte lyckats inom 1 år.

  • Anonym (A)

    Inte räknat antal ggr så att säga, men jag slutade med p-piller i januari och i april var jag gravid.

  • Fia 28

    Första försöket och fjärde försöket för oss 30+. Allt upp till ett år är helt normalt.

  • Anonym (Femman)

    1a tog 5mån

    2a tog 7mån

    3e tog 1år

    4e första försöket

    5e första försöket

    Fick diagnos hypotyreos precis när 3e blev till så det kan förklara varför det tog 1år innan nåt hände.

  • LFF

    Fem år och två misslyckade graviditeter innan det blev levande barn.

    Sjukvården säger att det tar ca 1 år i snitt. Har man inte lyckats bli gravid inom ett år så kan man söka hjälp.

  • Anonym (Debbi)

    1a tog det ca 3mån men hade ingen koll alls på ägglossning. Försökte inte så aktivt. Jag var 29 då och mannen 37.

    2a tog det också ca 3mån. Då ammade jag fortf ganska mycket och hade väldigt oregelbunden mens.

    3an var oplanerad. Körde säkra perioder men fick ägglossning lite tidigare än väntat den månaden 3an blev till.

  • Anonym (Länge)
    Anonym (Villblimamma) skrev 2018-03-19 08:37:54 följande:

    Jag och min sambo har försökt ett tag att skaffa första barnet, och undrar hur lång tid eller hur många försök som är normalt innan man blir gravid? På vilket försök blev ni gravida?

    Vi är båda 26 år och har försökt i ett halvår


    Jag är 36. Vi började försöka när jag var 23. Vad vi inte visste då var att jag har PCO-S och alltså inte kan bli gravid förrän jag är närmare 30 än 20. Plus att jag hade fel på sköldkörteln. Så jag blev gravid första gången vid 29 och sen 9 gpnger till. Alla missfall. Nu får jag Levaxin och är gravid i vecka 24.
  • Anonym (Bella)

    första försöket alla tre gånger. helt sjukt egentligen eftersom jag har alla kriterier för att det inte ska kunna gå. andra slutade dock i missfall och är gravid tredje gången nu.

Svar på tråden På vilket försök/hur lång tid tog det för dig att bli gravid?