• skinnyblue

Min kille tycker jag är tråkig?

Hej! 

Jag lever tillsammans med min kille som oftast är en väldigt social och aktiv person. Han hatar tristess och rutiner i allmänhet och stör sig något otroligt på när jag är velig, obeslutsam och osäker. Hur förminskande det än må låta, så vill jag bara att han ska vara nöjd. 

Därför blir jag ledsen och irriterad när han påstår att jag "aldrig vill hitta på något, förutom att gå ut och äta som vanligt". Detta gör mig även lite ställd då jag till vardags endast försöker pussla ihop allt med jobb, matlagning, hushållssysslor, hålla kontakten med min familj, ta hand om hunden, handla, ja, ni vet. Vardagen. 

Under sommarhalvåret är vi ute mycket i naturen, fiskar, tältar, osv. Vi tycker om att åka på roadtrips, gå ut och äta, shoppa, festa, träffa kompisar, osv. 
    Min fråga är om någon känner igen sig? Har ni en partner som tycker att ni är "tråkiga"? Och har ni förslag på saker man kan göra? Vill vara mer glad, spontan och påhittig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min kille tycker jag är tråkig?
  • Anonym (??)

Låter mer som om han är omogen faktiskt. Vardagspusslet tar tid och för att må bra måste ju det funka. Att stressa omkring och vara supersocial när annat väntar känns inte kul. Så frågan är om ni överhuvudtaget passar ihop. Eller så lägger du en del av rutinerna på honom. Sånt som är viktigt för dig borde vara viktigt för honom och tvärtom.

• Mosaan

Verkar vara din kille som har en skev verklighets uppfattning. Livet är mer än att bara ha roligt hela tiden, ibland måste man göra tråkiga rutin saker också. Kräv att han ska hjälpa till mer med sysslorna hemma så att han slipper vara så uttråkad. 

• linani

Jag känner lite igen, jag är i ett sånt förhållande fast omvända roller - jag tycker att min sambo kan vara tråkig. 
    Jag tycker inte att du ska försöka ändra din personlighet för att göra honom nöjd - ni måste båda kunna respektera varandra - men lite kan du såklart bjuda till. 

Tänker på att du skriver: "då jag till vardags endast försöker pussla ihop allt med jobb, matlagning, hushållssysslor, hålla kontakten med min familj, ta hand om hunden, handla".

Du skriver inte det, men det känns inte som att ni har barn? Och med bara två vuxna, egentligen, hur mycket pusslande behövs? Räcker att handla 1-2 gånger i veckan, och städa en gång kanske. Vem vill minnas sitt liv och tänka på hur mycket tid man la på att städa.

Åtminstone för mig så räcker små saker för att känna variation i livet.
    Typ, gå ut och äta - föreslå en nyöppnad restaurang eller någon ni inte besökt förr. Gå ut och festa? Testa en ny bar eller en ny klubb. Häng med nytt folk, inte bara samma vänner som alltid. 
    Shoppa... mhm jaha, det är ju kul, men brukar också sluta med att man går i samma butiker. Kanske åka någon ny stans? Eller föreslå att byta shopping mot museum, vattenland, ölprovning, escape room, kanotpaddling, konsert, pubquiz...

Även att kunna göra saker spontant. "Denna filmen går på bio om en timme, ska vi dra dit? Skit i middagen, vi äter oss mätta på popcorn!"

Behöver inte handla om storslagna eller dyra aktiviteter, bara nya upplevelser och känslan att inte alltid kunna förutsäga hur livet ska bli. Och att inte ha "titta på en film" som standardförslag på frågan "vad ska vi göra"

• Anonym (js)

Tycker din kille har en trist attityd faktiskt.
    Han försöker få dig att skämmas över vem du är och din personlighet för att han ska få igenom sin vilja.
    Omoget.

• Anonym (??)
    skinnyblue skrev 2018-03-19 11:48:39 följande:
    Hej! 

Jag lever tillsammans med min kille som oftast är en väldigt social och aktiv person. Han hatar tristess och rutiner i allmänhet och stör sig något otroligt på när jag är velig, obeslutsam och osäker. Hur förminskande det än må låta, så vill jag bara att han ska vara nöjd. 

Därför blir jag ledsen och irriterad när han påstår att jag "aldrig vill hitta på något, förutom att gå ut och äta som vanligt". Detta gör mig även lite ställd då jag till vardags endast försöker pussla ihop allt med jobb, matlagning, hushållssysslor, hålla kontakten med min familj, ta hand om hunden, handla, ja, ni vet. Vardagen. 

Under sommarhalvåret är vi ute mycket i naturen, fiskar, tältar, osv. Vi tycker om att åka på roadtrips, gå ut och äta, shoppa, festa, träffa kompisar, osv. 
    Min fråga är om någon känner igen sig? Har ni en partner som tycker att ni är "tråkiga"? Och har ni förslag på saker man kan göra? Vill vara mer glad, spontan och påhittig!

Tack på förhand!
    Reagerar lite i slutet där du vill ha förslag på hur DU ska förändra dig!? Visst kan du lägga lite mindre tid till vardagens tråkiga, och haka på lite mer roligt. Men du ska inte göra våld på dig! Du är du - och det var väl det han fastnade för från början? Du är ansvarstagande, medan han sprallar iväg. Ofta är det ju motsatserna som attraherar. Vad hade hänt om ni varit exakt likadana? Hunden hade inte kommit på promenader. Dammtussarna yrt omkring. Kylskåpet tomt. Osv osv. Ni ska leva tillsammans länge. Orkar du vara någon du inte är? Nån som HAN vill att du skall vara? Ska du slå knut på dig själv för att göra HONOM nöjd? Du är den viktigaste i ditt liv. Och relationen till dig själv måste vara bra - hur ska du annars trivas med livet?
  • Anonym (Ingen underhållare)
    skinnyblue skrev 2018-03-19 11:48:39 följande:

Hej! 

Tack på förhand!

Fast vadå. Du är ingen underhållare som ska roa honom på beställning. Han låter jävligt trist och needy som inte kan komma på något själv och sen trycker ner dig.

Har själv varit i ett förhållande med en sådan snubbe. Hade en enorm press att vara glättig och positiv. Fick inget för det.

Se till att ni kommer med idéer varannan gång. Och säg åt surpellen att uppföra sig.
  • Anonym (Han får komma med förslag)

Kommer han med en massa roliga förslag då? Lätt att klaga på dig...

Nu är jag en person som ofta har en massa idéer så vi har inte riktigt det problemet. Min partner kommer väl inte med så mycket förslag kanske,men eftersom jag gör det så spelar det ingen roll. Typ om jag tar en vända på stan så hittar jag en massa nya restauranger som jag bara måste gå på och ser en massa affischer för olika evenemang. Det skadar ju inte heller att inspieras av sina vänner. Vissa är ju mer påhittiga än andra. Fråga dina kompisar om vad de gör!

Ni kan ju gå på nån kurs tillsammans eller gå och på nåt nytt pass pass på gymmet tillsammans. Det finns ju även evenemangskalendrar om fantasin tryter. Bara ta en promenad i en annan del av stan kan vara spännande.

Annars tycker jag det låter som att han skulle behöva hitta på grejer själv med sina vänner.

• Bjoer

Ni kanske ska lista upp vad ni gör i vardagen så han får se hur mycket du gör? Sen lägger du hälften på honom och så ser ni hur mycket han vill hitta på saker. Samtidigt kankse det blir lättare för dig att hitta på saker med mindre arbetsbelastning.

• Anonym (Usch)

Sådär sa min jävla idiot till expojkvän också. Jag var tråkig och gjorde aldrig någonting tydligen, men varje gång jag kom på saker att göra och försökte få med honom så ville han inte. Vad gör man då liksom?

Idag bor jag tack och lov med en likasinnad man som aldrig någonsin skulle kunna kalla mig för tråkig.. Jag tror ärligt talat att vissa bara klagar för klagandets skull och att det är vi som hamnar i skottlinjen om de inte har någon annan att ta ut sin negativitet på.

• Mandel

Vad vill han göra då?
    Kommer han med förslag hela tiden som du ständigt säger nej till?
    Vad gör han för att ert vardagspussel ska fungera? Gör han hälften så att det känns som att det finns tid över till att hitta på något?

Själv lever jag med en arbetsnarkoman som tror att det ska gå att hitta på något större vardagar typ kl 20.30 när han har jobbat klart.
    Passar sällan med tanke på att sonen ska vara i säng senast 21 vardagar
    Att han behöver komma hem tidigare så vi hinner äta skapligt och kanske vara redo för äventyr senast kl19 får han liksom inte ihop.
    När jag frågar vad man kan hitta på kl20.30 så får jag sällan något svar alls faktiskt.
    Ska vi åka hem till någon så har alla kompisar barn och de barnen går och lägger sig typ kl20...
    Sedan tillkommer restid då vi bor på landsbygden, så åka till stan och veckohandla gör ju att vi inte är hemma på minst 1 timme och då har klockan passerat läggdags för minsta och jag tycker inte att veckohandla är en sådan sak som befogar att han ska lägga sig senare.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • skinnyblue
    linani skrev 2018-03-19 12:40:40 följande:

Jag känner lite igen, jag är i ett sånt förhållande fast omvända roller - jag tycker att min sambo kan vara tråkig. 
    Jag tycker inte att du ska försöka ändra din personlighet för att göra honom nöjd - ni måste båda kunna respektera varandra - men lite kan du såklart bjuda till. 

Tänker på att du skriver: "då jag till vardags endast försöker pussla ihop allt med jobb, matlagning, hushållssysslor, hålla kontakten med min familj, ta hand om hunden, handla".

Du skriver inte det, men det känns inte som att ni har barn? Och med bara två vuxna, egentligen, hur mycket pusslande behövs? Räcker att handla 1-2 gånger i veckan, och städa en gång kanske. Vem vill minnas sitt liv och tänka på hur mycket tid man la på att städa.

Åtminstone för mig så räcker små saker för att känna variation i livet.
    Typ, gå ut och äta - föreslå en nyöppnad restaurang eller någon ni inte besökt förr. Gå ut och festa? Testa en ny bar eller en ny klubb. Häng med nytt folk, inte bara samma vänner som alltid. 
    Shoppa... mhm jaha, det är ju kul, men brukar också sluta med att man går i samma butiker. Kanske åka någon ny stans? Eller föreslå att byta shopping mot museum, vattenland, ölprovning, escape room, kanotpaddling, konsert, pubquiz...

Även att kunna göra saker spontant. "Denna filmen går på bio om en timme, ska vi dra dit? Skit i middagen, vi äter oss mätta på popcorn!"

Behöver inte handla om storslagna eller dyra aktiviteter, bara nya upplevelser och känslan att inte alltid kunna förutsäga hur livet ska bli. Och att inte ha "titta på en film" som standardförslag på frågan "vad ska vi göra"

Tack för ditt svar! Problemet är väl att jag bara inte kommer på roliga små saker man kan göra i vardagen. Visst kan man forspaddla, ta en weekend någonstans, gå på bio och prova en ny restaurang, men det kanske inte funkar en grå onsdagskväll. Och nej, vi har inga barn. Det känns väl bara som att jag har så mycket annat att styra med i vardagen att jag inte har tid över att fundera på roliga saker att bara göra. Hur tråkigt det än låter. Ja, jag är väl kanske lite stelbent ibland.
  • Fiona M

Vad gör han av hemsysslorna och vad föreslår han för kul att göra?

• linani
    skinnyblue skrev 2018-03-19 14:50:06 följande:
    Tack för ditt svar! Problemet är väl att jag bara inte kommer på roliga små saker man kan göra i vardagen. Visst kan man forspaddla, ta en weekend någonstans, gå på bio och prova en ny restaurang, men det kanske inte funkar en grå onsdagskväll. Och nej, vi har inga barn. Det känns väl bara som att jag har så mycket annat att styra med i vardagen att jag inte har tid över att fundera på roliga saker att bara göra. Hur tråkigt det än låter. Ja, jag är väl kanske lite stelbent ibland.
    Eller så är det just på en grå onsdag som man behöver forsränning, för att lysa upp tillvaron en smula Flört.

Jag är absolut ingen slarver som tycker att man ska försumma sitt liv i jakt på adrenalin. Men du kanske kan se över dina prioriteringar.. behöver du egentligen styra med så mycket i vardagen? Det borde finnas åtminstone några saker som kan skjutas upp eller skitas i. Dammet går ingenstans, det ligger kvar imorgon också!

Om ni har två heltidslöner kanske ni kan hyra städhjälp och köpa matkassar? Bara för att frigöra tid och minska ner på vardagsstressen, tänker jag.

Själv är jag sprallig men framför allt lättroad, så jag kräver inte så mycket för att underhållas. Ibland är det på nivån "ta på dig en rolig hatt" eller "spela en omgång Twister (nakna!)".

Men jag tycker andra i denna tråden har bra synpunkter - om din snubbe är uttråkad, så borde det största ansvaret ligga på honom att hitta på aktiviteter.  
    Du å din sida kan öva på att säga ja, släppa lite på rutinerna och vara mer spontan.
  • Mandel
    skinnyblue skrev 2018-03-19 14:50:06 följande:
    Fast vardagssaker kan bli kul det med. Man har inte roligare än vad man gör sig!

Googla recept från spännande länder och skriv sedan shoppinglista och så ger ni er ut på stan för att handla i dessa små specialbutiker som många invandrare driver.
    De har oftast ett spännande utbud av  saker man inte hittar på ica och man får inspiration att prova nya rätter, nya drycker, nytt godis?

Gå en egen tipspromenad med frågor om er själva som ni ställer till varandra med 2-5 min mellanrum. Knasfrågor helt enkelt.

Gör tillsammans lite enkla övningar som ni kan utföra tillsammans i skogen/motionsspåret/ på gräset utanför ert boende osv.

Börja på parkour tillsammans?

Har ni inget sådant där studsmatteland i närheten? Åk och öva volter och annat där. Gott om vuxna och inte bara barn kvällstid.

Skriv massa filmer/dokumentärer på små lappar och knöla ihop och lägg i en skål och så drar ni lott om vad ni ska titta på under kvällen och sedan diskutera kring det ni sett.

Gå en vinkurs och prova nya viner eller ölkurs?
    Gå en matlagningskurs ihop?
    Eller varför inte en språkkurs och sedan reser ni till det landet?
    Målarkurs?

Finns massor av aktiviteter man kan ägna sig åt vardagar och så kan man spara forsränningen till helgen när man har mer tid.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Min kille tycker jag är tråkig?