• theparty

När är "sent" att lära sig simma?

Har en pojke på 8,5 år som ännu inte lärt sig simma. Han har gått flera terminer på simskola men blir inte uppflyttad från nivå 2. Har inga problem med motoriken i övrigt vad vi kan se. Han ska nu tillsammans med några andra barn i årskurs 2 få extra simstöd på gympan. 

Fler som har sena simmare? Ska man bli orolig över att han inte lär sig simma? 

• Svar på tråden När är "sent" att lära sig simma?
  • Hermioney
    theparty skrev 2018-03-19 13:47:15 följande:

Har en pojke på 8,5 år som ännu inte lärt sig simma. Han har gått flera terminer på simskola men blir inte uppflyttad från nivå 2. Har inga problem med motoriken i övrigt vad vi kan se. Han ska nu tillsammans med några andra barn i årskurs 2 få extra simstöd på gympan. 

Jag fick en egen lärare på simningen. Han lärde mig simma själv. Jag var 8-9 år. Först hade jag gått i vanliga lära-sig-simma-gruppen.

De andra barnen var bara 4-6 år så jag trivdes inte och det hämmade min utveckling.

Jag var först undrande varför jag måste gå iväg till den andra bassängen med honom.Hade aldrig sett honom bland tränarna förr. Sen var jag jätteglad. Han var jättebra och han lärde mig att simma så bra att när jag efteråt hamnade i min egen åldersgrupp var snabbast av alla.

Kolla om den möjligheten finns på er sons simklubb.
  • Mrs Green

Jag var själv 8-9 år när jag lärde mig simma och jag kände mig sen, men till slut lossnade det :) 

• Tom Araya
    theparty skrev 2018-03-19 13:47:15 följande:

Ja, han är sen.

Orolig...njae, det är ju bra om han lär sig simma och kunskapen är i sig en trygghet, men inte behöver det vara något fel på grabben för att simkunskaperna kommer sent.
  • legomum

Nej det är INTE sent.

Varför går inte du med barnet till badhuset och tränar lite. Det är ju bara i vatten som ma lär sig och övning ger färdighet.

• Olym

Tycker inte det är sent! Själv lärde jag mig simma när jag var 12-13 år. Innan det gick jag i simskola någon termin som liten, vi badade med familjen nästan hela tiden på somrarna OCH jag fick simstöd av skolan. Pressen blev så hög att det blev en mental spärr för mig. Till slut så kom det en dag då jag bara bestämde mig för att klara det så jag drog med en kompis till sjön (i smyg) och lärde mig det på någon timme. 

• No Logo

Enligt Lgr 11 ska barnen kunna simma (200 m) när de går ut åk 6. Kan tänka mig att det inte är så roligt att gå på stödundervisning i simning i den åldern, så att vara simkunnig innan 6an kan ju vara skönt.

• sextiotalist

Jag är ju uppvuxen under en tid då, enligt allvetande FL, alla kunde simma. Både jag och sambon lärde oss simma när vi var 9-10 år. När jag gick i femman och sexan så var det några i klassen som fick simundervisning för de inte kunde simma.

Så i min värld, nej, inte sent, men idag tror jag många barn lär sig simma tidigare. Numera finns ju plask och lek, simskola för väldigt små barn. När jag växte upp så var det väldigt många som hade simundervisning vid en badsjö

• theparty

Tack snälla för alla svar. Jag tycker inte heller att det är sent egentligen, men det verkar som om skolans kunskapsmål tycker annorlunda. Han går på simskola nu också och på somrarna badar vi mycket, men jag tycker det är svårt att lära ut simteknik själv. Får hålla tummarna för att han knäcker koden snart!

• Fru Ve

Min son lärde sig simma då han var 9 år, efter flera terminer på simskola, mutor mm. Tror alla i hans klass kunde simma innan honom. Så det kändes sent tyckte jag. Men han har också en trolig funktionsnedsättning, ska utredas för autism och ADD så han har svårt med ganska många saker. Ingen idé att stressa upp sig, en del barn behöver mer tid. Min son har svårt för saker han inte är motiverad till och det var nog mest det men också nedsatt motorik som gjorde att det tog längre tid.

Svar på tråden När är "sent" att lära sig simma?