• Maira47

Skydda sig vid 47?

Undrar om chansen för att bli gravid vid 47 är "stor"?

Jag och sambon har ett ganska hektiskt sexliv, ca 3-4 ggr i veckan. Just nu lägger jag in allt i en så kallad mens kalender för att ha koll på ägglossningen. Men frågan är behöver jag ens bry mig? Vore skönt att inte behöva tänka på ägglossningen, bara kunna " köra på" ????

Jag har hyfsat regelbunden menscykel fortfarande, men har läst att chansen att bli gravid vid +45 och uppåt är mindre än 1%.

Vad tror ni, kan man bara "köra på" eller bör man köra med säker sex vid ägglossningen?

Man är ju som mest sugen vid ägglossningen ????

Just nu kör vi utan någon som helst skydd, endast under ägglossning.

Tacksam för era synpunkter ????

• Svar på tråden Skydda sig vid 47?
  • Långbenopluto

Det hade inte jag vågat. Jag har hormonspiral och den ger även en viss hjälp när jag kommer i klimakteriet.

• InaLo

Vet att det är någon här på Gravidsidan som är 46/47 och fick hör av läkare att man inte behövde skydda sig. Hon är ju gravid oplanerat. Läs bland 40+ trådarna.

• Jag är bara jag

Risken är minimal, men det finns helt klart. Känner en som fick barn vid drygt 47 och en b.m berättade om en de haft på förlossningen som var 52.

• Anonym (Möjligt)
    Maira47 skrev 2018-03-20 03:25:56 följande:

Jag och sambon har ett ganska hektiskt sexliv, ca 3-4 ggr i veckan. Just nu lägger jag in allt i en så kallad mens kalender för att ha koll på ägglossningen. Men frågan är behöver jag ens bry mig? Vore skönt att inte behöva tänka på ägglossningen, bara kunna " köra på" ????

Jag har hyfsat regelbunden menscykel fortfarande, men har läst att chansen att bli gravid vid +45 och uppåt är mindre än 1%.

Vad tror ni, kan man bara "köra på" eller bör man köra med säker sex vid ägglossningen?

Min kompis tog ut sitt preventivmedel. Vet inte vad. Nåt med koppar.

Direkt efter blev hon gravid. 47 år. Vi fick en chock allihopa.

Men det blev missfall.
  • Anonym (född69)

Hej. Jag är 48, fyller 49 i år. Gick över från p-piller till minipiller, men skyddar mig fortfarande. Även om jag älskar ungar (!) och säkert gärna hade klarat av att bära/föda fler, är vår familj komplett som den är. Glad

• Nr 3 på G

Alltså 1% innebär ju att var 100:e gång ni har sex skulle du kunna bli gravid ;) med sex 3-4 gånger/vecka så innebär ju det 2 graviditeter/år om man ska bolla siffror

• InaLo
    Nr 3 på G skrev 2018-06-07 21:55:26 följande:

Alltså 1% innebär ju att var 100:e gång ni har sex skulle du kunna bli gravid ;) med sex 3-4 gånger/vecka så innebär ju det 2 graviditeter/år om man ska bolla siffror

Man burkar mer prata om hur många som blir gravida per månad om man aktivt försöker bli gravid eller har regelbundet oskyddat sex. 1% per månad i den åldern blir gravida(tror det är dock så få som 0,5% vid 45 års åldern) vilket skulle innebära att 12% blir gravida per år( eller.egentligen färre en 6%) sedan har man väl 80% risk för missfall. Men vill man absolut inte ha fler barn bör man ju skydda sig ett tag till eftersom man inte vet om man till hör de procent som faktist blir gravida.
  • Anonym (mor)

Jag chansade ALDRIG när jag var i den åldern. Okej att fertiliteten än superlåg MEN så hemskt att bli gravid och kanske måsta göra en abort.

• Kellie13
    Maira47 skrev 2018-03-20 03:25:56 följande:

Chansen är väl inte så stor men om du inte vill bli gravid så dumt att chansa. Skydda er då.
Svar på tråden Skydda sig vid 47?