• Beccus

    Generell språkstörning

    Min numera 8 år gamla dotter fick diagnosen generell språkstörning när hon var 5 år. Vi fick inte jättemycket info då, hon låg under en 3-årings nivå språkmässigt, med andra ord minst 2 år efter i den utvecklingen.

    Min undran nu hos er med barn med språkstörning, ligger dom stadigt efter i utvecklingen i samma år som när testerna gjordes? Alltså, min dotter låg 2 år efter då, ligger hon fortfarande 2 år efter eller kommer dom ifatt eller kan dom hamna ännu mer efter?

    En annan fundering, hon började första klass i höstas, jag anser att hon har problem att hänga med i framförallt lösning, är det lättare att ha dyslexi ihop med språkstörning?

    Hur mycket stöd/hjälp har ni fått från logopeden efter att utredning är gjord och diagnos fastslagen?

    Min dotter påbörjade sin utredning på sjukhusets logopedmottagning, men pga andra misstankar så förflyttades hon till habiliteringen. Logopeden där var jättebra, men strax efter att utredningen var klar slutade hon och misstanke om annan diagnos fanns inte så all kontakt med habilitering och logoped försvann.

    Vissa saker har jag funderat på ett tag, men vissa kom idag efter möte med logoped angående lillasyster, vi kom in på min 8-åring och logopeden verkade lite förvånad att det var avslutat.

    Jag hoppas ni hänger med i mina funderingar, är nåt oklart så bara fråga på.

  • Svar på tråden Generell språkstörning
  • Kurlie

    Vårt barn fick vid 3 eller 4 år diagnosen generell språkstörning. Nu i förstaklass kan han både läsa, skriva och räkna och ligger på samma nivå som sina klasskompisar så hoppas det fortsätter i denna takten. Oron har ju funnits där och det är en lättnad att han lärt sig läsa, kändes helt overkligt att han plötsligt kunde det.

    Skolan tar ju över när de börjar där och logopeden släpper det vidare så jag hade med papper från logopeden till skolan när han började.

    Jag kan känna att han har svårt för sånt som kräver lång koncentration(om det inte är lego eller iPad och annat han tycker är kul) tex läxor, det ogillar han verkligen men han har lätt för det när han väl kommer igång. Har märkt han har problem med minnet, vilket jag vet är en teori till språkstörningar. Han glömmer vad saker betyder eller vad man sagt och emellanåt hör man i hans sätt att uttrycka sig att det är lite annorlunda än hur andra pratar. Svårt att ge exempel men du vet säkert själv att de med språkstörning ibland bygger upp sina meningar annorlunda och grammatiskt fel.

    Trots framstegen och att han enligt skolan utvecklas i normal takt så vet jag ju att han fortfarande har lite svårigheter vilket jag hoppas han växer ifrån så det inte blir jobbigt för honom när det ställs högre krav i högre ålder.

    Har inte ditt barns lärare sagt hur hon ligger till på utvecklingssamtalen?

  • Beccus

    Min dotter kan alfabetet utan problem, känner igen alla bokstäver, kan skriva en del, läsningen är katastrof, i alla fall hemma. Skolan sa i höstas att hon har bråttom, det ska gå fort. Kan hon inte på en gång så ger hon upp, eller så gissar hon. Hon kan läsa ett ord utan problem på en sida i boken, men kan få total black out när samma ord dyker upp på nästa sid. Läraren var inte orolig då, hon bytte dock skola efter jullovet så vet inte hur dom känner än, ska ha möte med dom nästa vecka, ska ta upp allt detta då

  • Kurlie
    Beccus skrev 2018-03-20 19:54:40 följande:

    Min dotter kan alfabetet utan problem, känner igen alla bokstäver, kan skriva en del, läsningen är katastrof, i alla fall hemma. Skolan sa i höstas att hon har bråttom, det ska gå fort. Kan hon inte på en gång så ger hon upp, eller så gissar hon. Hon kan läsa ett ord utan problem på en sida i boken, men kan få total black out när samma ord dyker upp på nästa sid. Läraren var inte orolig då, hon bytte dock skola efter jullovet så vet inte hur dom känner än, ska ha möte med dom nästa vecka, ska ta upp allt detta då


    Det där att hon glömmer ordet låter också som det där misstänkta minnesproblemet. Min son får så ibland fast inte när han läser utan mer ?vad heter nu den grejen jag har gömt vad det heter? och då kan det vara något han normalt kan. Eller glömma vad som är framför/bakom tex.
  • Beccus
    Kurlie skrev 2018-03-20 20:04:16 följande:

    Det där att hon glömmer ordet låter också som det där misstänkta minnesproblemet. Min son får så ibland fast inte när han läser utan mer ?vad heter nu den grejen jag har gömt vad det heter? och då kan det vara något han normalt kan. Eller glömma vad som är framför/bakom tex.


    Kan mycket väl vara minnet. Märks mest när hon läser, när hon pratar rent allmänt så går hon runt ordet hon inte kommer på, eller ibland är det som att hon byter ämne mitt i en mening.
  • Brittan

    Har man språkstörning har personen ofta kort arbetsminne. I många fall hänger det även med andra funktionsvariationer och det underlättar inte för personen.

    Jag jämför språkstörning med afasi. Personen har ofta svårt att uttrycka sig och tålamodet är ofta väldigt kort. Allt detta samt kort arbetsminne leder ofta till att barnet/ eleven får svårt i skolan med bland annat läsning, koncentration och inlärning.

  • Beccus
    Brittan skrev 2018-03-20 21:56:41 följande:

    Har man språkstörning har personen ofta kort arbetsminne. I många fall hänger det även med andra funktionsvariationer och det underlättar inte för personen.

    Jag jämför språkstörning med afasi. Personen har ofta svårt att uttrycka sig och tålamodet är ofta väldigt kort. Allt detta samt kort arbetsminne leder ofta till att barnet/ eleven får svårt i skolan med bland annat läsning, koncentration och inlärning.


    Jo, tålamodet är väldigt kort, på oss båda 2 just nu.. eller är nog mest frustration, hon för att hon vill, men inte får fram rätt ord, jag för att jag inte har rätt verktyg att hjälpa henne med, eller hur jag ska göra..
Svar på tråden Generell språkstörning