• Anonym (frusen)

Frusen när jag är hemma

Finns det någon rimlig förklaring till att man kan gå och frysa hemma trots typ 20-21 grader, men sällan gör det när man har lämnat hemmet? Jag kan nästan gå runt och känna mig sjuk, för att sedan må bättre bara av att gå ut eller åka någonstans. En gång vill jag minnas att jag till och med hade feber som oväntat snabbt försvann när jag lämnade hemmet. 

Jag tror att det är kopplat till att jag inte mår så bra psykiskt och att jag är ganska passiv och stillasittande. Är fullt medveten om att det kan påverka, men vad jag undrar är om någon vet hur det liksom går till rent fysiskt? Att blodcirkulationen ökar när man rör på sig förstår jag, men det känns som att det inte bara kan vara det som är förklaringen?

Kanske låter jag jätteosmart, men det är verkligen inte så att jag inte fattar alls.  Det vore bara väldigt intressant att få bättre förståelse för hur kroppen och psyket samspelar, om det är någon som har lite mer kunskaper i det här! Eller om någon har en helt annan teori till varför man väldigt ofta fryser just i sitt hem men inte på andra platser? 

• Svar på tråden Frusen när jag är hemma
  • sextiotalist

Kalla golv?
    Jag kan vara frusen hemma ibland, då sätter jag på mig tjocka sockor. Men du kopplade till att du inte mår bra hemma. Då är min motfråga, trivs du i ditt hem?
    Har du något trevlig du kan göra hemma som gör att du kan koppla av ditt dåliga mående med?
    För det är viktigt, att man trivs i sitt hem och kan samla energi i sitt hem.

• Anonym (frusen)
    sextiotalist skrev 2018-03-21 11:26:46 följande:

Kalla golv?
    Jag kan vara frusen hemma ibland, då sätter jag på mig tjocka sockor. Men du kopplade till att du inte mår bra hemma. Då är min motfråga, trivs du i ditt hem?
    Har du något trevlig du kan göra hemma som gör att du kan koppla av ditt dåliga mående med?

Det är kallt på vissa ställen i lägenheten, badrumsgolvet till exempel, men jag tror inte att det är kopplat till själva temperaturen då jag egentligen kan ha ganska kallt utan att frysa. I perioder har jag gillat att ha typ 18 grader i mitt hem så jag upplever att frusenheten inte hänger ihop med kyla. Alltså jag kan känna mig kall utan att känna frusenheten, och tvärtom. 

Jag skulle nog säga att jag trivs i mitt hem. Visserligen vill jag flytta men det handlar inte om hur själva hemmet ser ut. Enda problemet är väl att jag har svårt att hålla ordning så det är ganska stökigt, själv har jag dock svårt att tro att det skulle vara orsaken till just frusenheten men jag vet inte..?
  • Fia 28

Kanske det är dragit hemma? Känns ju genast kallare om det drar fastän temperaturen inte är speciellt låg.

• Anonym (Y)

Lite energi gör oss trötta särskilt om du inte äter tillräckligt ofta / bra / mycket , trötthet gör oss frusna.

Om du har hög förbränning och just ätit och börjar frysa är det för att din kropp lägger fokus på att skicka blod till tarmarna som jobbar, så andra delar av kroppen blir kalla t.ex fötter, händer osv.

Man kan också darra / skaka stelna till som om man fryser av obehag.

• Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-03-21 11:26:46 följande:
    Kalla golv?
    Håller med
  • Anonym (frusen)
    Fia 28 skrev 2018-03-21 12:02:48 följande:

Kanske det är dragit hemma? Känns ju genast kallare om det drar fastän temperaturen inte är speciellt låg.

Hmm, jag vet inte... Känns som sagt inte som att det har med "riktig" kyla att göra då jag aldrig har haft särskilt lätt för att frysa tidigare. Plus att jag oftast befinner mig i ett rum utan fönster (dock är det öppet till de rummen som har fönster, men är ju i alla fall inte så nära ytterväggarna när jag är i det rummet). 
  • Anonym (frusen)
    Anonym (Y) skrev 2018-03-21 14:03:30 följande:

Lite energi gör oss trötta särskilt om du inte äter tillräckligt ofta / bra / mycket , trötthet gör oss frusna.

Om du har hög förbränning och just ätit och börjar frysa är det för att din kropp lägger fokus på att skicka blod till tarmarna som jobbar, så andra delar av kroppen blir kalla t.ex fötter, händer osv.

Man kan också darra / skaka stelna till som om man fryser av obehag.

Hmm, ja att jag blir mer frusen när jag är trött stämmer absolut, men jag tycker inte riktigt att det förklarar varför jag är mer frusen just när jag är hemma. Det händer såklart att jag fryser på andra ställen också, men det är mer hemma. Har inte märkt att jag har frusit mer just efter att jag har ätit. Jag tror inte att jag har hög förbränning, eller hur vet man det? Jag tänker att jag inte har så hög förbränning eftersom jag inte är så smal, men det kanske inte är så enkelt som att man kan gå efter det? 

• Anonym (Jag är anonym idag)

Spela futis så får dubupp värmen :) och ät lite memma och drick te

• Anonym (frusen)
    Anonym (Jag är anonym idag) skrev 2018-03-21 14:40:16 följande:

Spela futis så får dubupp värmen :) och ät lite memma och drick te

?
  • Anonym (Jag är anonym idag)
    Anonym (frusen) skrev 2018-03-21 14:46:00 följande:

?

Japp!
Svar på tråden Frusen när jag är hemma