Hur skickar jag brev/paket till USA?
Nu känner jag mig lite smådum som frågar om detta i ett forum då jag vanligtvis är rätt bra på att leta upp information själv på internet, men efter att ha kollat runt en himla massa på PostNords hemsida är jag fortfarande osäker på hur jag bör gå tillväga så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!
Jag hade tänkt överraska en vän i USA med att skicka ett brev (hur ofta får man riktiga handskriva brev nuförtiden?), överväger även att skicka med lite svenskt godis som han kan få testa men där har jag inte bestämt mig ännu, beror lite på om/hur mycket det skiljer i fraktpris och sådant om jag skickar bara några pappersark vs ett paket med godis (vikten bör definitivt ändå bli under 1 kg).
Så hur bär man sig åt? Hur fungerar det om man bara skickar brev - är det som vanligt fast med fler frimärken, eller är det mer omständligt? Om man skickar paket, vad är då bäst? Hittar saker som ekonomibrev utrikes, EMS International Express o.s.v. men kan inte avgöra vad som bäst passar ändamålet, d.v.s. att bara skicka en gåva till en privatperson. Hur är det med tullen? Såg att den fanns .pdf-filer med tulldokument man kunde fylla i, vet ni kanske vilket man ska ha beroende på vad/hur man skickar och så? Och för all del, hur paketerar man med det där tullpapperet, jag antar att det på något vis måste vara lättillgängligt för tullen (alltså inte instoppat i själva paketet till exempel) så hur gör man det? Samt annan information som ni kanske har, all hjälp uppskattas!
Har inga särskilda tidsramar att förhålla mig till eller så (alltså inget som ska fram till någon födelsedag eller dylikt) utan detta är bara en spontan rolig grej, så frakttiden påverkar inte mitt val