• BMHSG

Hur skickar jag brev/paket till USA?

Nu känner jag mig lite smådum som frågar om detta i ett forum då jag vanligtvis är rätt bra på att leta upp information själv på internet, men efter att ha kollat runt en himla massa på PostNords hemsida är jag fortfarande osäker på hur jag bör gå tillväga så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Jag hade tänkt överraska en vän i USA med att skicka ett brev (hur ofta får man riktiga handskriva brev nuförtiden?), överväger även att skicka med lite svenskt godis som han kan få testa men där har jag inte bestämt mig ännu, beror lite på om/hur mycket det skiljer i fraktpris och sådant om jag skickar bara några pappersark vs ett paket med godis (vikten bör definitivt ändå bli under 1 kg).

Så hur bär man sig åt? Hur fungerar det om man bara skickar brev - är det som vanligt fast med fler frimärken, eller är det mer omständligt? Om man skickar paket, vad är då bäst? Hittar saker som ekonomibrev utrikes, EMS International Express o.s.v. men kan inte avgöra vad som bäst passar ändamålet, d.v.s. att bara skicka en gåva till en privatperson. Hur är det med tullen? Såg att den fanns .pdf-filer med tulldokument man kunde fylla i, vet ni kanske vilket man ska ha beroende på vad/hur man skickar och så? Och för all del, hur paketerar man med det där tullpapperet, jag antar att det på något vis måste vara lättillgängligt för tullen (alltså inte instoppat i själva paketet till exempel) så hur gör man det? Samt annan information som ni kanske har, all hjälp uppskattas!

Har inga särskilda tidsramar att förhålla mig till eller så (alltså inget som ska fram till någon födelsedag eller dylikt) utan detta är bara en spontan rolig grej, så frakttiden påverkar inte mitt val Glad

• Svar på tråden Hur skickar jag brev/paket till USA?
  • elyse

Jag brevväxlar som hobby och skickar bl.a till USA. Förutom dubbla frimärken behöver du ett blått klistermärke för utrikespost. Det får man gratis där man köper frimärken. Om du ska skicka med något behöver du en tull-lapp. Det är också som ett klistermärke och är gratis och finns där man hämtar/lämnar paket.

• BMHSG
    elyse skrev 2018-03-21 11:29:51 följande:

Jag brevväxlar som hobby och skickar bl.a till USA. Förutom dubbla frimärken behöver du ett blått klistermärke för utrikespost. Det får man gratis där man köper frimärken. Om du ska skicka med något behöver du en tull-lapp. Det är också som ett klistermärke och är gratis och finns där man hämtar/lämnar paket.

Tack tack! Solig Då undrar jag också (öppen fråga ifall någon annan läser) hur man ska skriva adressen när man skickar, vilket "format" är det liksom och vilken information ska finnas med? Menar ungefär som att man på brev/paket från utlandet till Sverige skriver något i stil med:

Sven Svensson
    Hittepåvägen 13
    SE-123 45 ORTEN
    Sweden

Tänker på att man i "Amerikat" har hela tjosan med stater och hejfaderullan, vad är det som ska stå egentligen och hur skriver man det korrekt? 

• elyse

Adressen borde du ju få korrekt av den du känner, men typ såhär :

Steve Smith

10 Colonial Rd

Washington, TN 87110

USA

TN är då kort för delstaten Tennesse.

• Aniiee

Jag brukar göra det löjligt enkelt för mig själv och gå till närmaste postombud och be om hjälp. Så länge man inte går under tider då det är högtryck på dem så brukar de vara väldig hjälpsamma.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BMHSG
    elyse skrev 2018-03-21 17:53:16 följande:

Adressen borde du ju få korrekt av den du känner, men typ såhär :

Steve Smith

10 Colonial Rd

Washington, TN 87110

USA

TN är då kort för delstaten Tennesse.

Tack så mycket Glad Jo, jag skulle ju kunna få adressen korrekt av personen, men eftersom det är tänkt att vara en överraskning så vill jag inte direkt fråga, hehe. Har tillgång till informationen som behövs dock så behövde bara veta "formatet" - thank you!
Svar på tråden Hur skickar jag brev/paket till USA?