• angeliika

Bebis med böjveckseksem

Min 5 månaders har fått böjveckseksem, det är i princip överallt. I ljumskarna, armhålorna, under halsen osv.

Smörjer smörjer och smörjer (fått salva utskrivet) och på vissa ställe är det bättre men på vissa känns det bara som de står stilla eller blir mer.

Han är k(känns det som) ständigt ledsen/gnällig, man vet knappt hur man ska hålla honom pga alla eksem, någon som har/haft det likadant? Gick de över fort? Kan jag göra något annat för att hjälpa honom?

Börjar bli knäpp och trött, han vaknar väldigt ofta på natten också och är ledsen och nästan otröstlig, vet inte vad jag ska ta mig till. ????En fas?

• Svar på tråden Bebis med böjveckseksem
  • Snorpi

Vad är det för salva du smörjer med? Hur ser utslagen ut? Det är inte en svampinfektion?

• IrriteradMamma
    Snorpi skrev 2018-03-21 12:58:33 följande:

Vad är det för salva du smörjer med? Hur ser utslagen ut? Det är inte en svampinfektion?

Tänkte också på det. När vår dotter fått blöjexem har det räckt med inotyol så har det varit borta samma dag.

Skulle kunna vara hudsvamp, försök hålla området torrt med puder och låt barnet ha så luftiga kläder som möjligt :)
  • angeliika
    Snorpi skrev 2018-03-21 12:58:33 följande:

De är röda, vissa ställe torra och typ skorpiga. Enligt läkarna va det ?typiska? böjveckseksem
  • IrriteradMamma
    angeliika skrev 2018-03-21 13:18:08 följande:

Decubal och cortimyk

Då misstänkte nog läkaren också svamp, cortimyk används för det. Kan ta ett tag att bli av med. Viktigt att det hålls torrt och luftigt.
  • Lindsey77
    angeliika skrev 2018-03-21 13:18:08 följande:

Decubal och cortimyk

Har haft tre bebisar med böjveckseksem. Det som hjälpte var mildison morgon och kväll en vecka, och sen underhålla med decubal morgon och kväll. Sen mildison någon dag då och då. Mildison finns receptfritt på Apoteket. Cortimyk hjälper om det är svamp, inte mot eksem...
  • angeliika
    Lindsey77 skrev 2018-03-21 17:47:50 följande:

Har haft tre bebisar med böjveckseksem. Det som hjälpte var mildison morgon och kväll en vecka, och sen underhålla med decubal morgon och kväll. Sen mildison någon dag då och då. Mildison finns receptfritt på Apoteket. Cortimyk hjälper om det är svamp, inte mot eksem...

Använde Mildison men det hjälpte inte alls
  • Lindsey77
    angeliika skrev 2018-03-21 19:11:19 följande:
    Använde Mildison men det hjälpte inte alls
    Skrev visst lite snabbt. Vill tillägga. På mitt sista barn hjälpte inte Mildison, utan fick utskrivit locoid som är snäppet starkare kortison. Fast han hade lite värre än de andra. Måste fortfarande smörja morgon och kväll med decubal och han fyller 6 år i år! Sen han var bebis. :( Men så länge jag smörjer är han eksemfri...
  • Lindsey77

Förresten, använder du babyolja i bad? En utav mina barn fick värre eksem av just det. Fast på de andra blev huden mjukare och bättre. Försöker tipsa dig om allt jag kommer på. Haft tre eksembarn. Alla blev bättre ju äldre de blev!

Svar på tråden Bebis med böjveckseksem