• LoveEver

    Sjukskriven, lämna på förskola ?

    Hej

    Jag är gravid och har blivit sjukskriven nu från mitt arbete pgr av foglossning.

    Min undran nu då är om jag har rätt att lämna mitt äldre barn på dagis och har jag rätt till de timmar vi brukar lämna eller är det x antal timmar som gäller ?!

    Någon som vet ?

  • Svar på tråden Sjukskriven, lämna på förskola ?
  • Anonym (Ja)

    Ja varför skulle du inte få det? Du betalar ju för dagisplatsen. Du kan ha ditt barn på dagis 5 dagar i veckan om du vill.

  • Anonym (Aa)

    Jag är sjukskriven på heltid pga foglossning och har mina barn som vanligt på förskolan. Inget konstigt med det.

  • Anonym (Vanligt)

    Du har inte bara rätt utan du ska lämna barnen deras vanliga tider. Om barnen skulle vara hemma med dig istället anser ofta FK att man kan jobba istället också.

  • Anonym (O)

    Ja det kan du.

    Vissa förskolor lan krävs läkarintyg men då är det ju bara att du i så fall ber läkaren skriva ut ett så ska du kunna lämna utan problem

  • IsDimma

    Är du fortfarande sjukskriven, eller om någon annan som läser är det, så gäller faktiskt att ditt barn inte bara har rätt att gå sina vanliga tider. Även om det brukar vara så att du hämtar eller lämnar barnet så får barnet gå partnerns arbetstider på förskolan om du är sjukskriven.

    Alltså om ditt barn i vanliga fall tex lämnas av dig klockan 8 och hämtats av partnern klockan 17 så får partnern lämna barnet klockan 6 om det behövs för att hinna till jobbet

    Ifall du själv inte kan/orkar lämna eller hämta på förskolan.


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Anonym (C)

    Jag är sjukskriven pga hyperemesis och barnen går sina vanliga timmar. Min sambo lämnar och hämtar eftersom jag inte kan nu. Ibland får barnen vara hemma med mig om jag orkar, men det både jag och barn mår bättre av att de är på förskolan.

  • EmmyB87
    LoveEver skrev 2018-03-21 15:18:50 följande:

    Hej

    Jag är gravid och har blivit sjukskriven nu från mitt arbete pgr av foglossning.

    Min undran nu då är om jag har rätt att lämna mitt äldre barn på dagis och har jag rätt till de timmar vi brukar lämna eller är det x antal timmar som gäller ?!

    Någon som vet ?


    Vet ju inte vilka tider du har, men min sons förskola tycker inte man ska lämna typ 6.15 om man inte måste när man är sjukskriven. Kan jag ju hålla med om. Har haft mina barn varje dag men kortare dagar då jag varit sjukskriven. 8.30 - 14.30 tex istället för 6.30 - 16.00
  • Anonym (Mamma till två)

    När jag var sjukskriven förlängde vi tiderna så vårt äldre barn var på förskolan enligt min mans arbetstider. Inga problem alls!

  • Anonym (A)

    Barnet får gå på förskolan de dagar du skulle ha jobbat, och din partners arbetstider om han börjar tidigare eller slutar senare än dig.

    Men har en fundering: Om man inte jobbar alla vardagar utan är ledig en eller ett par dagar i veckan. Får barnet bara gå de dagar jag skulle ha jobbat då eller får det gå alla dagar? Spelar det någon roll om partnern jobbar eller är sjukskriven? Vet att vår förskola bara tillät dottern att vara där de dagar jag skulle ha jobbat när både han och jag var sjukskrivna trots att sambon har ett schema han jobbar fem dagar i veckan. Är det verkligen rätt?

Svar på tråden Sjukskriven, lämna på förskola ?