Bx3 skrev 2018-03-22 00:45:56 följande:
Jag är bonusmamma till min sambos tre barn varannan vecka. Min sambo försöker ha regler vilket jag uppskattar. Dock har deras mamma inga regler hemma utan barnen får äta en godispåse till frukost i princip. Detta gör att min sambo är nu rädd för att dom ska vilja flytta till sin mamma om han har mer regler än henne och ställer mer krav.
Idag sa jag till 13åringen att han kunde få spela tv-spel när vi skulle åka senare o handla (egentligen får han inte spela på vardagar). Deras pappa bad alla tre att plocka ur diskmaskinen och gick in i duschen, då vägrar 13åringen hjälpa till så jag säger till han att om han ska få spela tv-spel senare så måste han hjälpa syskonen. Detta tyckte min sambo var helt fel av mig. Han menar att eftersom han är tonåring är det okej att vara stönig och inte vilja hjälpa till. Medans jag tycker att just därför kan man ju se tv-spelet som en belöning när han faktiskt hjälper till.
Min fråga är om ni tycker det är okej att förälderns säger inför barnen att bonusföräldern inte skulle säga så? Detta är inte första gången. Jag anser att det är annorlunda just eftersom jag inte är deras förälder, därför är det extra viktigt att han inför barnen inte ställer sig emot mig om det inte är något extremt.. annars kan han ta det med mig ensam.
Hm, jag ser några olika saker här:
För det första, varför får en 13-åring inte spela spel på vardagar? Det är alldeles för strängt (mina barn är äldre så de bestämmer själva sånt, men att bara få spela på helgerna -så gjort vi nog när de var runt 10 högst)
Men, om ni ni har den regeln, varför sa du då att han fick spela? (fel 1), sen blev pappan irriterad för att du sa att sonen inte fick spela förrän han hjälpt till (fel 2 av pappan). Fel 3: att pappan anser att en tonåring inte måste hjälpa till (är det åldern som ska avgöra om man ska hjälpa till? Vad händer när alla barn är över 13?)
Jag tror ni har ett dåligt kommunikationsmönster i er familj. Barnet verkar inte helt klar över vilken regler som gäller (får jag inte spela på vardagar eller får jag - när får jag och är det förknippat med något krav). Du kan egentligen inte komma efteråt och ställa krav efter att du redan lovat att han fick spela, hur ska han veta?
Du och mannen behöver vara överens om att inte ta sådant framför barnen, men också att ni verkligen är överens om vilka regler som gäller. Om ni har en regel men tummar på dem, hur sjutton ska ungarna kunna göra "rätt"?
Eftersom ni har en tonåring i huset som kommer vara som tonåringar är, i flera år säkert, så behöver ni tillsammans med 13-åringen bestämma vad som ska gälla kring spel, städning osv. Inte bara slänga ur er mitt i tillfället att NU ska han hjälpa till. Det funkar inte på tonåringar.