• Äldre 22 Mar 10:39
    10590 visningar
    7 svar
    7
    10590

    Sjuka barn på förkolan

    Är det någon som vet hur pass vanligt det är att föräldrar trycker i sina barn alvedon och går till förskolan?

    Mina barn har varit sjuk i stort sett hela vintern, det är inte många gånger dom har gått hela veckor. När dom blir frisk hinner dom gå 2-3 dagar och sen är dom sjuk igen och så har det sett ut. 

    Har vi bara otur eller finns det många som har sina sjuka barn på förskolan eller inte är hemma så pass länge att barnet är helt frisk? Det känns som att de bara går runt runt på mina barn, trotts att mina barn är frisk innan dom går tillbaka. 

    Lite snorig kan man inte göra något åt, men för övrigt hur ser det ut? Brukar pedagogerna kunna ana att föräldrar gett alvedon på morgonen eller är det svårt för pedagogerna att hitta vilka föräldrar som i regel lämnar sjuka barn?

  • Svar på tråden Sjuka barn på förkolan
  • Äldre 22 Mar 10:42
    #1

    Jag tror nog personalen ser sånt. Om barnet fått Alvedon pga feber så torde barnet krokna när den går ur kroppen och det märks ju rätt tydligt.

  • sextio­talist
    Äldre 22 Mar 10:43
    #2

    I de flesta fall märks det inte att barnet är sjukt förrän några timmar in på dagen.

  • Äldre 22 Mar 12:08
    #3

    Jag tror att väldigt få föräldrar medvetet skickar sjuka barn till dagis. De kommer ju ändå få åka och hämta dem tidigare när de blir sämre framåt dagen. Däremot kan barn insjukna ganska snabbt under en dag från att ha varit pigga till att en timme senare knappt orka stå upp för de är så förkylda.

  • Fru Ve
    Äldre 22 Mar 12:58
    #4

    Små barn har ju ett outvecklat immunförsvar vilket gör att de väldigt lätt blir sjuka. För barn under 3 år som är på förskola är det tyvärr normalt att de är lika mycket sjuka som friska under vintern. Det går över när de blir större. Jag tror inte det måste bero på något speciellt tex att folk lämnar sjuka barn där. Utan det är nog mer att det blir en naturlig följd av att ha så många småbarn på liten yta, de stoppar allt i munnen mm. Man får vara förberedd på att vabba mycket. Min yngsta ska börja fsk till hösten då han är 18 månader. Räknar med att vara hemma mycket under hösten vintern. Jag och min man går skift bägge två och deltid så det blir i alla fall inte alltid att vi måste ta VAB.

  • Äldre 22 Mar 13:16
    #5
    Maddi skrev 2018-03-22 10:39:39 följande:

    Är det någon som vet hur pass vanligt det är att föräldrar trycker i sina barn alvedon och går till förskolan?

    Mina barn har varit sjuk i stort sett hela vintern, det är inte många gånger dom har gått hela veckor. När dom blir frisk hinner dom gå 2-3 dagar och sen är dom sjuk igen och så har det sett ut. 

    Har vi bara otur eller finns det många som har sina sjuka barn på förskolan eller inte är hemma så pass länge att barnet är helt frisk? Det känns som att de bara går runt runt på mina barn, trotts att mina barn är frisk innan dom går tillbaka. 

    Lite snorig kan man inte göra något åt, men för övrigt hur ser det ut? Brukar pedagogerna kunna ana att föräldrar gett alvedon på morgonen eller är det svårt för pedagogerna att hitta vilka föräldrar som i regel lämnar sjuka barn?


    Hur ska någon kunna veta det? Finns nog ingen tillförlitlig forskning på det området. Jag personligen tror att det är ovanligt. Däremot tror jag att det är vanligt att barnet verkar lite friskare när föräldern lämnar på morgonen än vad det faktiskt visar sig vara senare under dagen. Eller att barn är friska på morgonen och insjuknar under dagen.

    Man smittar väl dessutom lite innan symtom bryter ut och då hinner man ju smitta innan det ens märks att man är sjuk.

    Små barn håller inte sina baciller för sig själva utan hostar och nyser rakt ut, slickar på saker, har händerna i munnen och sen på saker vilket gör att smitta lätt sprids i småbarnsgrupper på förskolan.

    Små barn har också ett outvecklat immunförsvar och blir ofta sjuka under första åren på förskola (tidigare om de har äldre syskon). 

    Ni har varken otur eller att någon medvetet smittar ert barn. Det låter helt normalt att ha det så som du beskriver under den första tiden på förskolan. Det är sunt att värna sitt barn men det är mindre sunt att försöka skylla på sin omgivning när något känns jobbigt. Tänk på att de andra barnen är ditt barns vänner och deras föräldrar är alltså föräldrar till ditt barns vänner. Det är bra att försöka se dem som välvilliga människor och förmodligen kommer du att ha en hel del med dem att göra när era barn blir lite äldre och vill leka, bjuder på kalas etc. Gå inte runt och tro att de andra föräldrarna har sina sjuka barn på förskolan.
  • Äldre 22 Mar 13:17
    #6

    Alvedon hjälper för övrigt inte mot varken hosta eller snuva så är barnet hostigt/snuvigt lär det märkas även om det skulle fått alvedon. 

  • Äldre 27 Mar 16:40
    #7

    Hej! Jag jobbar på förskola.

    Ja man märker rätt snabbt om barnet fått alvedon innan det kommer. Trots alvedon är barnen oftast trötta/ledsna/gnälliga eller inte lika aktiva som de brukar. Vi kör stenhårt på allmäntillståndet. Och oftast är det tyvärr samma föräldrar som utsätter sina barn för det tyvärr. Tack och lov är det inte så många/så ofta det händer, men det finns ju de som inte vill vabba.

    Sen är det ju inland så att barnen faktisk är friska när de kommer och insjuknar under dagen...

    Alla barn är olika, vissa är tyvärr mer mottagliga för sjukdomar. Själv sitter jag hemma för andra veckan i rad pga hemsk influensa som inte vill ge med sig. Det är första gången sedan i julas som vi vabbar. Andra, på både min förskola och dotterns har varit hemma betydligt mer.

    Lycka till och hoppas ni frisknarvtill snart!

Svar på tråden Sjuka barn på förkolan