• BonitaIcequeen

    Kollega tisslar om min graviditet till chefen

    Jag blev så upprörd på jobbet idag! Jag är gravid 14+1 och valde att berätta för min chef ganska tidigt (ca 2 v sedan) eftersom jag ville att han skulle ha tid att anställa vikarie. Jag sa då också att jag vill vänta med att berätta för de andra kollegorna.

    Idag tog han mig åt sidan en minut och ville informera mig om att det börjat tasslas på jobbet. En kollega till mig hade då alltså gått till vår biträdande chef och sagt att hon misstänkte att jag var gravid. Biträdande hade då i sin tur gått till min/vår chef och berättat. Ingen av de hade kommit till mig och frågat eller sagt något. Som sagt visste ju chefen redan men ändå!? Tänk om jag inte valt att berätta ännu. Jag tycker att det är så sjukt kränkande att man beteer sig på detta vis! Tappade helt lusten att berätta för någon. Har någon av er varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Kollega tisslar om min graviditet till chefen
  • Anonym (Lena)

    Hur bemötte din chef detta? Jag hade ju sagt till personen att jag redan vet och undrat över syftet med "skvallret".

  • Anonym (People huh)

    Så himla trist hur folk beter sig! Vad svinigt dessutom att inte prata med dig alls utan att bara gå å "skvallra" för chefen. Usch! Nä, jag skulle nog inte heller vilja gå ut med det på jobbet.

    Jag hade lite tvärt om på mitt jobb. Jag berättade för mina två chefer för att dom ska kunna planera sommaren. Sen kom min mans chef och frågade honom om vi skulle få barn. Då har nån av mina chefer skvallrat till någon som skvallrat till något som kände min mans chef. Inte så kul! Vi hade inte kommit till vecka tolv än och inte berättat för familjen. Båda nekar till att ha sagt något men jag vet till 90% vem av dom det var. Känns inte så kul!

    Tycker det är så tråkigt att andra lägger sig i bara. Har väl inget tips eller så. Mer än att det har hänt., går inte att ändra. Dela med dom kollegor du tycker om och litar på å de andra skiter du i.

    Låt det inte gnaga för mycket. Njut av graviditeten istället!

  • BonitaIcequeen

    Min chef viftade bort det typ som att det var typiskt den kollegan att skvallra. Men jag ska ta upp det med chefen imorgon och markera att det som hände verkligen inte var okej. Så jäkla tröttsamt med folk som inte har någon respekt för andras angelägenheter!

  • MsM84
    Anonym (Lena) skrev 2018-03-22 12:41:47 följande:

    Hur bemötte din chef detta? Jag hade ju sagt till personen att jag redan vet och undrat över syftet med "skvallret".


    Eftersom hon berättat för chefen i förtroende vore det ju inte ok om chefen bekräftade det som någon misstänker.
  • Anonym (Anna)
    BonitaIcequeen skrev 2018-03-22 12:34:40 följande:

    Jag blev så upprörd på jobbet idag! Jag är gravid 14+1 och valde att berätta för min chef ganska tidigt (ca 2 v sedan) eftersom jag ville att han skulle ha tid att anställa vikarie. Jag sa då också att jag vill vänta med att berätta för de andra kollegorna.

    Idag tog han mig åt sidan en minut och ville informera mig om att det börjat tasslas på jobbet. En kollega till mig hade då alltså gått till vår biträdande chef och sagt att hon misstänkte att jag var gravid. Biträdande hade då i sin tur gått till min/vår chef och berättat. Ingen av de hade kommit till mig och frågat eller sagt något. Som sagt visste ju chefen redan men ändå!? Tänk om jag inte valt att berätta ännu. Jag tycker att det är så sjukt kränkande att man beteer sig på detta vis! Tappade helt lusten att berätta för någon. Har någon av er varit med om något liknande?


    Du verkar ju ha en helt fantastisk chef.

    Jättebra av chefen att inte bekräfta graviditeten för den skvallrande medarbetaren.

    Jättebra att chefen berättade för dig hur medarbetaren agerat.

    Din kollega är ett riktigt svin som går och skvallrar till chefen under chefen.H*n gjorde det för att ställa sig själv i god dager.På mitt jobb kallas de rövslickare och är sådana ingen vill umgås med.
  • RJEL

    Jag berättade tidigt för min chef om min graviditet för att jag sjukanmält mig med kortvarsel pga illamående och ville då ge min anledning.

    Efter 2veckor ungefär så ringer min chef upp mig och säger att hon fått ett telefon samtal från en annan kollega som säger att hon vet att jag är gravid och ville berätta de för min chef.
    Så chefen undrade om vi kunde ta upp de på nästa personalmöte.
    Vilket jag sa va okej.
    Men usch så fult gjort av min kollega.. jag har inte berättat för henne om de utan hon måste hört de från någon annan (bor i en väldigt liten stad) har inte fått någon förklaring till varför hon ringde chefen..
    känner bara att tänk om jag inte berättat än? De ska ju komma ifrån mig och ingen annan så hon hade ingen rätt att ringa chefen.
    Var bara i max vecka 12 när detta hände.

Svar på tråden Kollega tisslar om min graviditet till chefen