• Heliena

Barnskötare, är det värt?

Jag jobbar just nu som personlig assistent och får ut 18500kr i månaden. Dock jobbar jag bara natt och har börjat tröttna på arbetstiderna.. Svårt att få bara dagsjobb också.

Har ingen barnskötarutbildning men funderar på att hoppa på en nu på distans för att kunna byta jobb inom något år! Men överallt läser jag att barnskötare får ut ca. 15000kr i månaden.

Är det så fortfarande TROTS utbildning? Är det ens värt att byta?

Ni som är barnskötare, vad får ni ut i lön efter skatt och hur ser arbetstiderna ut?

• Svar på tråden Barnskötare, är det värt?
  • Anonym (Finns väl knappt)

Barnskötare finns väl knappt som yrke längre?

• Heliena
    Anonym (Finns väl knappt) skrev 2018-03-22 13:18:55 följande:

Barnskötare finns väl knappt som yrke längre?

Finns huuuuur många annonser som helst ute på arbetsförmedlingen där de söker barnskötare. :)
    Heilena skrev 2018-03-22 15:34:05 följande:

Finns huuuuur många annonser som helst ute på arbetsförmedlingen där de söker barnskötare. :)

Jasså, inte här nere i södra Skåne. Alla annonser jag sett är på förskollärare.
  • Heliena
    Anonym (Finns väl knappt) skrev 2018-03-22 15:38:18 följande:

Jasså, inte här nere i södra Skåne. Alla annonser jag sett är på förskollärare.

646 annonser i hela Sverige enligt AF, så det verkar behövas iaf!
    Heilena skrev 2018-03-22 15:44:20 följande:

646 annonser i hela Sverige enligt AF, så det verkar behövas iaf!

646 i hela Sverige låter dock lite. Ca 1650 lediga förskollärartjänster.
  • Anonym (Hm)

Är det inte så att man i första hand måste anställa legitimerade förskollärare? Men om detta inte finns så kan man anställa barnskötare? Så är det i alla all i min kommun. Först lägger de ut annons efter utbildad personal med lärarlegitimation, men om ingen finns så får de göra om annonsen och söka efter barnskötare/assistenter/outbildad.

Hur som helst så får man ju inte lika mycket i lön som barnskötare, så varför inte gå utbildning till förskollärare istället?

• Tyra1

Jag arbetar som barnskötare. Jag har ingen utbildning och får ut ca 15500kr.

• Tyra1

Och arbetstiderna varierar. Vi jobbar senast till kl 18 på vår förskola, och den öppnar 06.15:)

• Anonym (J)

Ska du ändå utbilda dig så är det bättre att du utbildar dig till förskollärare.

Arbetstiderna för förskollärare och barnskötare är oftast någonstans mellan kl 6-18. Det beror på hur stor förskolan är hur många öppningar/stängningar du får men 1-2 i veckan brukar det nog vara generellt om du jobbar heltid. Sen har man oftast kvällsmöten också. Vi har kvällsmöte en kväll varannan vecka och då kan man t.ex. börja 8 och sluta 18.30 eller öppna och få dötid innan mötet.

• Anonym (OB)

Antar att när du jobbar som assistent så jobbar du en del ob-tid? Typ kvällar, helger? Så det får ju upp lönen en del. Som barnskötare på förskola blir det ju ingen ob-tid. MEN barnskötare kan också jobba på barnsjukhus! Istället för undersköterska. Det är inte jättevanligt men det förekommer. Och då får man ju ob-tid också, och kan få ut lite mer. Har du dessutom erfarenhet som personlig assistent är ju det meriterande inför ett jobb inom vården.

• Anonym (Anna)
    Heilena skrev 2018-03-22 12:55:12 följande:

Jag jobbar just nu som personlig assistent och får ut 18500kr i månaden. Dock jobbar jag bara natt och har börjat tröttna på arbetstiderna.. Svårt att få bara dagsjobb också.

Har ingen barnskötarutbildning men funderar på att hoppa på en nu på distans för att kunna byta jobb inom något år! Men överallt läser jag att barnskötare får ut ca. 15000kr i månaden.

Är det så fortfarande TROTS utbildning? Är det ens värt att byta?

Ni som är barnskötare, vad får ni ut i lön efter skatt och hur ser arbetstiderna ut?

Min mamma är utbildad barnskötare.

Hon blev det på 90-talet.

Hon har alltid haft lätt att få jobb på dagis i tre olika kommuner som timanställd.
Svar på tråden Barnskötare, är det värt?