• Anonym (Ledsen kille)

Göra slut med snäll flickvän

Hej allesammans!

Jag är ihop med en jättesnäll och underbar tjej sedan ungefär ett år tillbaka. Vi gick kanske lite fort fram i början av vår relation och då jag hade väldigt mycket att göra på jobbet vid den tiden förväxlade jag delar av de tvivel jag kände med de stressymptom jag kände vid tillfället. Nu har läget lugnat ner sig och jag har tyvärr blivit säker på att hon inte är rätt för mig trots att vi egentligen har det väldigt bra tillsammans. Det är helt enkelt en känsla jag inte riktigt blir av med och varje gång hon säger saker som "du är det bästa som hänt mig" och "jag har aldrig varit så här lycklig i hela mitt liv" blir jag visserligen smickrad men känner också ett hugg i hjärtat eftersom jag inte riktigt känner samma sak. Bara för att vara tydlig så tycker jag om henne jättemycket och har en hel del känslor för henne men det är inte alls på samma nivå som hon älskar mig. Jag vill poängtera att jag aldrig ljugit för henne och jag har aldrig sagt något bara för att hon ska uppskatta det ? jag har till exempel inga problem med att säga att jag älskar henne för det gör jag verkligen.

Hon har dessutom inte haft det helt lätt i livet med oväntade dödsfall i familjen, lite strul med karriären och som konsekvens av det en inte alltför bra personlig ekonomi men har sedan hon träffade mig har hon börjat få livet på rätt köl, vilket hon också säger är delvis min förtjänst eftersom jag får henne att känna sig så trygg i relationen och i sig själv. Det ger mig ännu mer skuldkänslor eftersom jag inte vill rasera hennes liv som nu äntligen har börjat röra sig i rätt riktning.

Man kan förstås tycka att jag borde ha pratat om det här tidigare då vi annars är väldigt bra på att lösa problem i relationen. Det har jag också försökt göra - även när jag inte riktigt var helt säker på vad jag ville göra och mest ville prata om det för att hitta en lösning tillsammans med henne. Men varje gång som jag överhuvudtaget närmat mig ämnet har hon brutit ut i fullständig gråt och det har inte gått att prata mer. Som om det hela inte vore svårt nog befinner vi oss förtillfället i en distansrelation (Göteborg-Stockholm) eftersom jag flyttade när jag började plugga. Det blir därför även rent praktiskt svårt att göra slut och jag tycker verkligen att hon förtjänar ett personligt avslut.

Vad gör man i en sådan situation? Jag har en sådan ångest över det lidande jag kommer orsaka att jag blir helt paralyserad. För att klara av vardagen förtränger jag det över dagen men ligger och grubblar över det under nätterna. Jag har tänkt att det kanske är en fas som går över men nu har jag känt så har av och till i ett halvår och snart måste jag göra något innan jag inte klarar mer.

• Svar på tråden Göra slut med snäll flickvän
  • Anonym (Känner igen)

Jag förstår din sits. Jag avslutade nyligen en tre år lång relation med en jättesnäll kille. Han var verkligen en drömpojkvän på många sätt, alltid stöttande och kärleksfull och klok (och bra i sängen). Men mina känslor tog slut, jag blev först jättekär men när det lagt sig och vi hittade någon sorts vardag så blev det härliga till okej och sen till nja... Hade han inte varit så bra på papperet sä hade det nog tagit slut tidigare för jag kände att jag borde älska honom.

Men till sist måste man vara ärlig med sig själv och sina känslor. Ingen blir lyckligare av att man drar ut på en relation som haltar. Ju mer du tänker på det desto mer kommer din tjej att märka att du inte är närvarande. Känner du att du vill lämna så gör det snyggt och prydligt. Hon blir säkert ledsen men du sårar henne mindre om du är ärlig nu än om det drar ut på tiden och blir infekterat och bittert.

Lycka till!

• Anonym (hej)

Stannar du kommer ingen av er bli lyckliga tillslut. Hon känner sig ju lycklig nu, men hur lycklig kommer hon vara om 1 år, 2 år, 5 år, med en kille som egentligen inte älskar henne utan bara stannar för att hon inte ska bli ledsen?
    Och hur lycklig kommer du att vara om 1 år, 2 år, 5 år om du stannar?
    Distansen kanske snarare är ett bra tillfälle att göra slut, ni bor inte tillsammans så uppbrottet behöver inte bli så krångligt med att flytta isär tex.
    Men gör inte slut på telefonen utan åk ner till henne, boka rum på hotell åt dig inför natten om du tror att det behövs.

Och hon kommer repa sig. Du kanske hjälpte henne att ställa sig på fötterna men hon måste också lära sig att stå kvar själv. Oavsett om ni är tillsammans eller ej.

• Anonym (i samma sits)

Alltså, nästan exakt samma sits. Distansförhållande, ca 1 år, livet på rätt köl, underbar pojkvän men inte riktigt ömsesidig kärlek och jag skjuter upp att göra slut för jag förstår inte hur. Han är så snäll och förtjänar bättre än den här haltande halv-lögnen men han kommer att bli för ledsen, jag står inte ut. Det hjälper förstås inte dig, men jag följer tråden med intresse

• Anonym (Ledsen kille)

Tack för era bra svar och tankar! Det är jätteskönt att veta att jag inte är ensam om det här!

Jag inser själv att jag måste få ett slut på det här och att det i längden är bäst för oss båda om vi går skilda vägar. Jag förstår bara inte hur jag ska bära mig åt - hon har ju inte gjort något fel. När man gör slut känner jag att det är bäst om man först pratar om problemen i relationen och ger relationen en chans att bli bättre, men i det här fallet är problemet att mina känslor inte räcker till och det finns ju liksom inget som vare sig min flickvän eller jag kan göra något åt det. För mig känns det lite taskigt att låta det komma helt oväntat för min tjej men å andra sidan sett vet jag inte hur jag skulle kunna prata om det utan att mer eller mindre få relationen att spricka direkt.

Och självklart tänker jag inte göra slut via telefonen ? jag är skyldig min flickvän ett ordentligt avslut.

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ledsen kille) skrev 2018-03-23 09:24:36 följande:

Tack för era bra svar och tankar! Det är jätteskönt att veta att jag inte är ensam om det här!

Jag inser själv att jag måste få ett slut på det här och att det i längden är bäst för oss båda om vi går skilda vägar. Jag förstår bara inte hur jag ska bära mig åt - hon har ju inte gjort något fel. När man gör slut känner jag att det är bäst om man först pratar om problemen i relationen och ger relationen en chans att bli bättre, men i det här fallet är problemet att mina känslor inte räcker till och det finns ju liksom inget som vare sig min flickvän eller jag kan göra något åt det. För mig känns det lite taskigt att låta det komma helt oväntat för min tjej men å andra sidan sett vet jag inte hur jag skulle kunna prata om det utan att mer eller mindre få relationen att spricka direkt.

Och självklart tänker jag inte göra slut via telefonen ? jag är skyldig min flickvän ett ordentligt avslut.

Det är bara att bita i det sura äpplet. Sätt er ned i soffan och så får du förklara att dina känslor inte räcker till. Stanna hos henne en stund och tröst och prata om ni vill. Föesök att undvika diskussioner om vad som varit fel utan lyft fram att det varit bra men att man inte kan styra över känslorna. Hon förtjänar något som verkligen älskar henne.

Det blir förstås svårare iom att ni inte bor på samma ort. Kan du åka till henne över dagen?
  • Anonym (A)
    Anonym (Känner igen) skrev 2018-03-23 09:33:31 följande:
    Det är bara att bita i det sura äpplet. Sätt er ned i soffan och så får du förklara att dina känslor inte räcker till. Stanna hos henne en stund och tröst och prata om ni vill. Föesök att undvika diskussioner om vad som varit fel utan lyft fram att det varit bra men att man inte kan styra över känslorna. Hon förtjänar något som verkligen älskar henne.

Det blir förstås svårare iom att ni inte bor på samma ort. Kan du åka till henne över dagen?
    Håller med
  • Anonym (Ledsen kille)

Nu har det hela tagit en oväntad vändning! Min tjej/ex ringde mig (över videolänk) i eftermiddags bara för att kolla läget. Då jag suttit och funderat på hur och när jag ska göra slut såg hon på mig att inte något stämde så hon frågade om allt var som det skulle, så hon frågade direkt om jag ville göra slut. Jag kände att det är nu eller aldrig så jag svarade ja och förklarade läget. Hon blev helt förkrossad och jag började gråta jag med men jag stod på mig. Vi kom överrens om att träffas i Göteborg under påskhelgen för att byta ägodelar som hamnat hos varandra men annars ska vi bryta kontakten ett tag.

Det här var jättejobbigt och även om jag känner en viss lättnad mår jag rätt dåligt just nu. Tack för allt stöd!

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ledsen kille) skrev 2018-03-23 19:16:04 följande:

Nu har det hela tagit en oväntad vändning! Min tjej/ex ringde mig (över videolänk) i eftermiddags bara för att kolla läget. Då jag suttit och funderat på hur och när jag ska göra slut såg hon på mig att inte något stämde så hon frågade om allt var som det skulle, så hon frågade direkt om jag ville göra slut. Jag kände att det är nu eller aldrig så jag svarade ja och förklarade läget. Hon blev helt förkrossad och jag började gråta jag med men jag stod på mig. Vi kom överrens om att träffas i Göteborg under påskhelgen för att byta ägodelar som hamnat hos varandra men annars ska vi bryta kontakten ett tag.

Det här var jättejobbigt och även om jag känner en viss lättnad mår jag rätt dåligt just nu. Tack för allt stöd!

Jag tror att det var bra ändå i längden. Det är inte lätt att bryta upp men jag tror att du kommer må bättre om några veckor.

Jättebra att ni kommer att ses, det blir ett bra sätt att avrunda.
  • Anonym (183)

TS - tack för ett välskrivet inlägg, hur gick det för er sen? Berätta gärna lite

• Anonym (X)

Min man var i samma läge ett par år innan vi träffades. Det slutade med en depression, ångest och panikattacker för han inte kunde med att göra någonting åt det. Tjejen fattade väl till slut och gjorde slut på lidandet åt de båda.

Hon var en bra tjej men de var så fel för varandra. Det är ett förhållande han ångrar enormt än idag (14 år sedan) och att han lät det gå så långt men för honom blev det en existentiell kris av det hela. Krocken mellan hans känslor och hänsynen till hennes känslor blev för mycket för honom och det tog ett par år med mig innan han kunde släppa skulden som han fick med sig ur det förhållandet.

Jag tillämpar plåster-principen på det mesta, det hade jag även gjort i detta läget. Snabbt avklarat gör mindre ont i slutändan!

• Lag0m

Wow, jag är nästan ordagrant i samma situation, förutom att vi bor i samma stad och delar många vänner... Aldrig känt mig lika älskad, men samtidigt är jag inte 100% stimulerad alltid och mina känslor har svalnat.... Även min flickvän har markant förbättrat sitt liv under vårt förhållande och kreddar mig mycket för det. Utöver att jag har så svårt att komma till skott med ta tjuren vid hornen för att jag inte vill såra henne, är jag också orolig att gemensamma vänner ska göra mig till en skurk så att jag indirekt bryter med många fler...

• Anonym (Biggan)

Hamnar typ alltid i dessa lägen, har rent av blivit lite hårdhudad och ego. Att stanna pga någon annans välbefinnande är destruktivt för kropp och psyke. Man blir ineffektiv och deppig av att inte följa sitt förnuft kontra känslor. Det är inte skadligt att göra rätt, det är inte farligt att såra någons känslor genom att vara ärlig. Det är rent av elakt att stanna i en relation som inte känns bra känslomässigt. Hon kommer att må bättre, locka inte tillbaka henne pga ditt dåliga samvete bara, det blir jobbigare för båda.

• Anonym (M)

Klart det är skadligt för den man lämnar. Självklart. Det må vara det enda rätta men man ska inte låtsas att det är något det inte är. Men så är det med relationer. Det är inte alltid okomplicerat.

Svar på tråden Göra slut med snäll flickvän