• Anonym (Ensambarnet)

    Jag är ensambarn. Fråga vad du vill!

    Jag är tjej, i 20 års åldern och ensambarn. Fråga vad du vill!

  • Svar på tråden Jag är ensambarn. Fråga vad du vill!
  • Anonym (Sanna)

    Blir du någonsin avundsjuk på folk som har syskon?

    Jag är också ensambarn och jag blir så avundsjuk ibland när jag ser min fästmö och hennes syskon tillsammans.

  • Anonym (Ensam)

    Saknade du ett syskon när du var liten, önskade du dig ett? Är själv ensambarn och har aldrig känt att jag velat ha syskon, verkar vara sällsynt att man känner så enligt vad man läst och hört.

  • Anonym (Ensambarnet)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-03-22 22:22:14 följande:

    Blir du någonsin avundsjuk på folk som har syskon?

    Jag är också ensambarn och jag blir så avundsjuk ibland när jag ser min fästmö och hennes syskon tillsammans.


    Nej, det har jag aldrig blivit.
  • Anonym (Ensambarnet)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-22 22:24:25 följande:

    Saknade du ett syskon när du var liten, önskade du dig ett? Är själv ensambarn och har aldrig känt att jag velat ha syskon, verkar vara sällsynt att man känner så enligt vad man läst och hört.


    Ibland, i perioder, saknade jag det. Hade helst av allt önskat mig en storasyster. 
    (Mina föräldrar var så gamla att jag redan som liten förstod att ett lilla syskon inte hade varit biologiskt möjligt). 

  • Anonym (M)

    Kan du oroa dig för framtiden när dina föräldrar inte längre är i livet? Eftersom du är så ung antar jag att de fortfarande är det. 
    Finns det personer du har en syskonlik relation till?
    Min son är ensambarn och min väninna och jag har sett till att våra barn umgås mycket, eftersom hon också har ett ensambarn, och vi hoppas att de kommer att stå varandra nära även i vuxen ålder. De har vuxit upp med varandra, vi semestrar tillsammans varje sommar och ses så ofta vi kan. Jag är medveten om att det inte är samma sak men vi tänker att det kan vara en trygghet för dem. 

  • Anonym (Ensambarnet)
    Anonym (M) skrev 2018-03-22 22:29:11 följande:

    Kan du oroa dig för framtiden när dina föräldrar inte längre är i livet? Eftersom du är så ung antar jag att de fortfarande är det. 
    Finns det personer du har en syskonlik relation till?
    Min son är ensambarn och min väninna och jag har sett till att våra barn umgås mycket, eftersom hon också har ett ensambarn, och vi hoppas att de kommer att stå varandra nära även i vuxen ålder. De har vuxit upp med varandra, vi semestrar tillsammans varje sommar och ses så ofta vi kan. Jag är medveten om att det inte är samma sak men vi tänker att det kan vara en trygghet för dem. 


    Ja, särskilt på senare tid har jag oroat mig mycket för det, då mina föräldrar inte lär leva tills jag är mer än cirka 35 år. 
    Mina två kusiner har varit som mina storasystrar. <3

  • Anonym (Ensambarnet)
    Tow2Mater skrev 2018-03-22 22:43:07 följande:

    Varför anser du dig vara ensambarn istället för endabarn?


    För att ensamheten alltid har präglat mitt liv och hela min identitet. 
  • No Logo

    Jag är ensambarn och var fast besluten om att inte skaffa enbart ett barn. Hur känner du; om du får barn, vill du då ha fler än ett?

  • Anonym (S)

    Är du bra på att anpassa dig till andra? Eller är du mest vän att kunna göra lite som du själv vill??

  • Anonym (Ensambarnet)
    No Logo skrev 2018-03-22 23:21:54 följande:

    Jag är ensambarn och var fast besluten om att inte skaffa enbart ett barn. Hur känner du; om du får barn, vill du då ha fler än ett?


    Jag har sedan 4 års ålder vetat att jag aldrig någonsin vill ha barn. Snart 17 år senare står jag fortfarande kvar vid det.

  • Anonym (Ensambarnet)
    Anonym (S) skrev 2018-03-22 23:30:43 följande:

    Är du bra på att anpassa dig till andra? Eller är du mest vän att kunna göra lite som du själv vill??


    Jag skulle säga att jag sätter andra i första rummet och mig själv i andra, allt som oftast. Är alldeles för snäll för mitt bästa och anpassar mig i för stor mån ofta.
  • No Logo
    Anonym (Ensambarnet) skrev 2018-03-22 23:32:00 följande:

    Jag har sedan 4 års ålder vetat att jag aldrig någonsin vill ha barn. Snart 17 år senare står jag fortfarande kvar vid det.


    Det var jag också fram till 28-30 nån gång.. Nu har jag två!
  • Anonym (man)
    Anonym (Ensambarnet) skrev 2018-03-22 22:15:28 följande:

    Jag är tjej, i 20 års åldern och ensambarn. Fråga vad du vill!


    Jag med, fast betydligt äldre än dig. Jag kan väl säga att det inte är så jäkla roligt sen när föräldrarna bli gamla och skröpliga och hela ansvaret hamnar på dig eftersom du inte har någon att dela kostnader / tid med.
  • Anonym (man)
    No Logo skrev 2018-03-23 10:50:41 följande:
    Det var jag också fram till 28-30 nån gång.. Nu har jag två!
    haha trodde jag med, sen vart det tvåFlört
  • Anonym (också ensambarn)

    Hej!

    Jag är nog mest nyfiken på varför du tror att det är särskilt unikt eller skulle orsaka många frågor att vara ensambarn? 14 % av barn är ensambarn, det är inte särskilt märkvärdigt tycker jag. jag säger inte det för att vara elak eller så, utan det är bara ett konstaterande. ha det topp!

  • Anonym (Ensambarnet)
    Anonym (också ensambarn) skrev 2018-03-23 14:08:50 följande:

    Hej!

    Jag är nog mest nyfiken på varför du tror att det är särskilt unikt eller skulle orsaka många frågor att vara ensambarn? 14 % av barn är ensambarn, det är inte särskilt märkvärdigt tycker jag. jag säger inte det för att vara elak eller så, utan det är bara ett konstaterande. ha det topp!


    Att det var 14% var nytt för mig! Trodde den siffran var betydligt lägre.
Svar på tråden Jag är ensambarn. Fråga vad du vill!