• cleanbandit

    Alldeles för stränga föräldrar

    Jag är alltså en tjej på ungefär 14 år och har rätt så stora problem med mina föräldrar. Regler som dem har leder nästan hela tiden till att jag blir bortstött.
    Vilket jag inte alltid bryr mig då jag alltid hittar vänner att vara med. Men om vi nu säger att jag och mina kompisar vill gå ut(spelar ingen roll vart), så uppstår det alltid konflikter mellan mig och mina föräldrar. 

    Jag får till exempelvis aldrig någonsin gå ut med vänner även om det är helg och mitt på dagen. Jag får bara var hemma hos någon annan och då bara tjejer.
    Om jag är på en födelsedagsfest måste jag vara hemma kl.22 då någon av mina föräldrar hämtar mig, vilket jag tycker är lite orättvist eftersom att alla mina andra vänner får vara ute till 00. Det betyder att jag alltid är den första som går hem.
    Men notera att jag bara går på fester en gång om året. Så inte blir det jag som längtar till sommarlovet.

    Ett annat problem är också att jag har många vänner som är killar. Vilket mina föräldrar inte direkt tillåter. Jag får inte träffas med dem utanför skolan.

    Det andra problemet är att jag inte får skapa min egen stil.Jag får inte bära en endaste tröja som är lite urringad då hon brukar sy igen dem.Min stil är mer neutral då jag alltid bär jeans och nästan alltid någon neutral tröja. Min mamma vill att jag ska bära tjocka mönstrade tröjor med paljetter och någon antyddan på att dem är flickiga. Min mamma väljer vilka kläder jag ska ha och jag får absolut inte bära smink. Inte ens på fester. Min mamma tycket att det är lämpligt från 16+ vilket jag tycker är orättvist. Jag har även blivit mobbad för det en tid innan men min mamma sa att jag inte borde bry mig om vad andra säger. 

    Jag minns förra året då jag ville skaffa ett sommarjobb eftersom jag tjänar så lite i månaden ( 120 kronor per månad om jag hjälper till annars får jag inget) men då sa mina föräldrar att jag var alldeles för ung och att dem inte ville att jag skulle gå runt med massa jobb i 13 åldern. 

    Ett till problem som är nog det allvarligaste. Bara för att min pappa är kille betyder det att han får göra EXAKT som han vill? Även när det gäller min bror som är yngre? 

    Behöver tips på vad jag ska göra?
    Mår rätt så dåligt av det.

  • Svar på tråden Alldeles för stränga föräldrar
  • Anonym (flower)

    Det är nu du ska göra ett sk tonårsuppror och skita i vad dina föräldrar säger och göra som du vill :)


    Vill också flika in att barnbidraget ligger på över tusenlappen, så jag tycker dina föräldrar verkar väldigt snåla

  • Anonym (M)

    Jag skulle föreslå att du kanske försöker ringa någon familjerådgivning eller liknande bakom deras rygg och berättar hur du har det hemma, så kanske de på nått sätt kan hjälpa till. Soc är nått som av många uppfattas som nått negativt att ha kontakt med, men i såna här frågor tror jag de är rätt ställe att vända sig till för dig för att få hjälp eller iallafall få prata med någon!

    Har en kusin som är i liknande sits som dig och hon har också blivit mobbad mycket och liknande för att hon kanske inte fått haft nån cool tröja eller ens välja sina kläder själv, och där gick det så långt att hon mådde riktigt dåligt och fick träffa psykolog, men efter det när psykologen kunnat hjälpa till att föräldrarna fått mer förståelse och kunnat se det ur hennes vinkel också, så nu får hon använda smink (hon är 14-15) och hon får gå i en alldeles för stor tröja om hon vill för att det är det som är inne bland hennes kompis kretsar.

    Så att man får hjälp utifrån kan göra stor skillnad! Hoppas det blir bättre för dig!

  • Anonym (Malgosia)
    cleanbandit skrev 2018-03-23 18:36:33 följande:

    Jag är alltså en tjej på ungefär 14 år och har rätt så stora problem med mina föräldrar. Regler som dem har leder nästan hela tiden till att jag blir bortstött.

    Vilket jag inte alltid bryr mig då jag alltid hittar vänner att vara med. Men om vi nu säger att jag och mina kompisar vill gå ut(spelar ingen roll vart), så uppstår det alltid konflikter mellan mig och mina föräldrar. 

    Jag får till exempelvis aldrig någonsin gå ut med vänner även om det är helg och mitt på dagen. Jag får bara var hemma hos någon annan och då bara tjejer.

    Om jag är på en födelsedagsfest måste jag vara hemma kl.22 då någon av mina föräldrar hämtar mig, vilket jag tycker är lite orättvist eftersom att alla mina andra vänner får vara ute till 00. Det betyder att jag alltid är den första som går hem.

    Men notera att jag bara går på fester en gång om året. Så inte blir det jag som längtar till sommarlovet.

    Ett annat problem är också att jag har många vänner som är killar. Vilket mina föräldrar inte direkt tillåter. Jag får inte träffas med dem utanför skolan.

    Det andra problemet är att jag inte får skapa min egen stil.Jag får inte bära en endaste tröja som är lite urringad då hon brukar sy igen dem.Min stil är mer neutral då jag alltid bär jeans och nästan alltid någon neutral tröja. Min mamma vill att jag ska bära tjocka mönstrade tröjor med paljetter och någon antyddan på att dem är flickiga. Min mamma väljer vilka kläder jag ska ha och jag får absolut inte bära smink. Inte ens på fester. Min mamma tycket att det är lämpligt från 16+ vilket jag tycker är orättvist. Jag har även blivit mobbad för det en tid innan men min mamma sa att jag inte borde bry mig om vad andra säger. 

    Jag minns förra året då jag ville skaffa ett sommarjobb eftersom jag tjänar så lite i månaden ( 120 kronor per månad om jag hjälper till annars får jag inget) men då sa mina föräldrar att jag var alldeles för ung och att dem inte ville att jag skulle gå runt med massa jobb i 13 åldern. 

    Ett till problem som är nog det allvarligaste. Bara för att min pappa är kille betyder det att han får göra EXAKT som han vill? Även när det gäller min bror som är yngre? 

    Behöver tips på vad jag ska göra?

    Mår rätt så dåligt av det.


    Vet du vad du ska göra.

    Snart börjar du antagligen nian.

    Efter nian finns det gymnasier där man bor på skolan.

    Då får du eget rum/lägenhet eller dela med någon. Su får högre studiebidrag så du kan klara dig själv.

    Sen när du slutar gymnasiet kan du söka till universitet på en annan ort. När du väl har flyttat och börjat universitet kan du göra vad du vill. Då är du 18 år och fri !

    Så du måste skaffa så bra betyg du bara kan i nian så att du kan komma in på vilken skola du vill.

    Så så fort du fyller 16 år ställer du dig i lägenhetskö i alla städer som har universitet.Så att du kan flytta direkt när du är 19.

    Att få jobb och lägenhet äe svårare än att hitta utbildning på universitetet och hyresvärdar gillar studenter så det är lättare att få lägenhet.

    Till universitetet kan du söka både program och kurser.

    Kom ihåg att välja till extra kurser i gymnasiet om de inte ingår i ditt program.

    Tex matte 3B är viktigt att ha.Tråkigt men bättre att ha der gjort.

    Jag växte upp som dig. Med utländska föräldrar som blandade sig i allt.

    Nian: bra betyg

    Gymnasiet: internatskola

    16: ställ dig i kö till lägenheter i hela landet där universitet finns

    19: flytta hemifrån till egen lägenhet! Försök få vanlig lägenhet.Studentlägenhet får du bara bo i begränsad tid men ta den så länge om du inte får vanlig. Det är viktigt med lång kötid för att få lägenhet.
  • Anonym (mamma med tonåring)

    Att ha olika regler för flickor och pojkar tycker jag är förkastligt. 

    Vi är en vanlig inte religiös familj, gifta föräldrar, bor på lugna gatan.
    Min 13åring flicka får vara hos kompisar till 2200 om det inte är skola nästa dag.
    Mobilen ska då vara med och vi kan med en app se var hon är.
    Har förklarat för mina barn att sex har man inte förrän man träffat någon man älskar och är redo att ta eventuella konsekvenser.

    Tror du måste förklara för dina föräldrar att du är en bra tjej och kommer sköta dig om du får större friheter.
    Vi som är föräldrar är ofta överbeskyddande och rädda för allt nytt, försök att se med din pappas ögon. 
    Förhandla.
    Om dina föräldrar mot förmodan hotar med att typ gifta bort dig måste du ta kontakt med någon vuxen som kan hjälpa dig att komma hemifrån.

  • Anonym (mmm)

    Prata med kuratorn på skolan, eller med din klassföreståndare om det känns bättre. Visst kan man som föräldrar bestämma över en 14-åring men att sy ihop kläder tex, låter verkligen galet. 

    Berätta om det du berättat här, säg att du inte vill leva så här längre och vad man kan göra, vilken hjälp kan man få? Då kommer en kurator tala om det för dig och eventuellt kontakta sociala myndigheter. Du kan prata noga med kuratorn om vilka konsekvenser olika saker får, så att kuratorn inte kontaktar någon som du inte vill eller inte är redo för. Men vill du verkligen få hjälp så måste du berätta

  • cleanbandit
    Anonym (Malgosia) skrev 2018-03-25 14:32:58 följande:
    Vet du vad du ska göra.

    Snart börjar du antagligen nian.

    Efter nian finns det gymnasier där man bor på skolan.

    Då får du eget rum/lägenhet eller dela med någon. Su får högre studiebidrag så du kan klara dig själv.

    Sen när du slutar gymnasiet kan du söka till universitet på en annan ort. När du väl har flyttat och börjat universitet kan du göra vad du vill. Då är du 18 år och fri !

    Så du måste skaffa så bra betyg du bara kan i nian så att du kan komma in på vilken skola du vill.

    Så så fort du fyller 16 år ställer du dig i lägenhetskö i alla städer som har universitet.Så att du kan flytta direkt när du är 19.

    Att få jobb och lägenhet äe svårare än att hitta utbildning på universitetet och hyresvärdar gillar studenter så det är lättare att få lägenhet.

    Till universitetet kan du söka både program och kurser.

    Kom ihåg att välja till extra kurser i gymnasiet om de inte ingår i ditt program.

    Tex matte 3B är viktigt att ha.Tråkigt men bättre att ha der gjort.

    Jag växte upp som dig. Med utländska föräldrar som blandade sig i allt.

    Nian: bra betyg

    Gymnasiet: internatskola

    16: ställ dig i kö till lägenheter i hela landet där universitet finns

    19: flytta hemifrån till egen lägenhet! Försök få vanlig lägenhet.Studentlägenhet får du bara bo i begränsad tid men ta den så länge om du inte får vanlig. Det är viktigt med lång kötid för att få lägenhet.
    Saken är att dem inte skulle låta mig bo på internat eller ha ett enskilt boende då dem tycker jag är alldeles för liten vid 16. Och om jag ändå skulle flytta till ett enskilt boende eller internat, varifrån kommer jag få pengarna? Om jag inte har mina föräldrars stöd då.
  • Anonym (Malgosia)
    cleanbandit skrev 2018-03-26 19:26:32 följande:

    Saken är att dem inte skulle låta mig bo på internat eller ha ett enskilt boende då dem tycker jag är alldeles för liten vid 16. Och om jag ändå skulle flytta till ett enskilt boende eller internat, varifrån kommer jag få pengarna? Om jag inte har mina föräldrars stöd då.


    När man bor på internat får man högre studiebidrag så att man själv har råd att bo där.Sen bor du inte ensam.du kan få eget rum men du kan också få dela det med andra.

    Titta i listan här: bara en skola har hög avgift.

    www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor

    Här är mer info :

    www.gymnasium.se/sok/internat
  • TreSmåStjärnor

    Prata med skolans kurator eller någon annan vuxen du känner förtroende för. Personligen tycker jag inte att kl 22 är någon konstig tid för en 14åring att vara hemma, oavsett kön, men om det finns saker du mår dåligt för i relationen med dina föräldrar är det bra att prata med dom om. Dina föräldrar kanske inte inser att du börjar bli rätt så gammal för att själv kunna vara med och påverka saker såsom klädstil och smink och det kanske kan vara bra om dom får höra det från exempelvis kuratorn för att ta in det.

    Jag tyckte själv att mina föräldrar var hårda mot mig gällande tider och så, men hur konstigt det än låter kan jag nu i efterhand förstå till viss del hur dom resonerade.

    Hoppas det löser sig för dig!

Svar på tråden Alldeles för stränga föräldrar