• cleanbandit

    Alldeles för stränga föräldrar

    Jag är alltså en tjej på ungefär 14 år och har rätt så stora problem med mina föräldrar. Regler som dem har leder nästan hela tiden till att jag blir bortstött.
    Vilket jag inte alltid bryr mig då jag alltid hittar vänner att vara med. Men om vi nu säger att jag och mina kompisar vill gå ut(spelar ingen roll vart), så uppstår det alltid konflikter mellan mig och mina föräldrar. 

    Jag får till exempelvis aldrig någonsin gå ut med vänner även om det är helg och mitt på dagen. Jag får bara var hemma hos någon annan och då bara tjejer.
    Om jag är på en födelsedagsfest måste jag vara hemma kl.22 då någon av mina föräldrar hämtar mig, vilket jag tycker är lite orättvist eftersom att alla mina andra vänner får vara ute till 00. Det betyder att jag alltid är den första som går hem.
    Men notera att jag bara går på fester en gång om året. Så inte blir det jag som längtar till sommarlovet.

    Ett annat problem är också att jag har många vänner som är killar. Vilket mina föräldrar inte direkt tillåter. Jag får inte träffas med dem utanför skolan.

    Det andra problemet är att jag inte får skapa min egen stil.Jag får inte bära en endaste tröja som är lite urringad då hon brukar sy igen dem.Min stil är mer neutral då jag alltid bär jeans och nästan alltid någon neutral tröja. Min mamma vill att jag ska bära tjocka mönstrade tröjor med paljetter och någon antyddan på att dem är flickiga. Min mamma väljer vilka kläder jag ska ha och jag får absolut inte bära smink. Inte ens på fester. Min mamma tycket att det är lämpligt från 16+ vilket jag tycker är orättvist. Jag har även blivit mobbad för det en tid innan men min mamma sa att jag inte borde bry mig om vad andra säger. 

    Jag minns förra året då jag ville skaffa ett sommarjobb eftersom jag tjänar så lite i månaden ( 120 kronor per månad om jag hjälper till annars får jag inget) men då sa mina föräldrar att jag var alldeles för ung och att dem inte ville att jag skulle gå runt med massa jobb i 13 åldern. 

    Ett till problem som är nog det allvarligaste. Bara för att min pappa är kille betyder det att han får göra EXAKT som han vill? Även när det gäller min bror som är yngre? 

    Behöver tips på vad jag ska göra?
    Mår rätt så dåligt av det.

  • Svar på tråden Alldeles för stränga föräldrar
  • cleanbandit
    fjanten skrev 2018-03-23 18:38:54 följande:

    De låter ju onekligen lite väl stränga tycker jag. Är ni religiösa?


    Ja, delvis
  • fjanten
    cleanbandit skrev 2018-03-23 19:54:28 följande:

    Ja, delvis


    Jag känner med dig. Växte också upp med religiösa föräldrar, men hade det inte lika strängt som dig. Slutade med att jag dolde och ljög för mina föräldrar. Jag fattar att de menade väl, men jag kunde ha blivit beskonad från mycket plåga om de inte varit så hårda.

    Rent krasst kan du inte göra mycket...
  • Anonym (sk)

    Du är bara 14 så jag förstår att dina föräldrar inte vill att du ska vara på fest på natten. Händer det något med en kille är du ju så ung att det skulle kallas övergrepp..
    Men du borde få ha smink och välja kläder själv. Halvnaket är onödigt men stilen borde du få betsämma själv.

  • Anonym (Ellie)

    Det sista du skrev förstod jag inte- är det din pappa eller din brorsa som får göra allt han vill?

    Men jag antar att det är så med vissa kulturer att tjejer ska hållas i kort koppel medan killar får göra som de vill.

    Det är inte så vi lever i Sverige men om du vill ha råd runt det så kanske du kan börja att be om en tid hos din skolkurator och få lite tips på hur du ska kunna tala med dina föräldrar om dina regler, på ett bra sätt?

    Det är ett stort krav att ställa att du ska agera "vuxen" i detta men jag tror du får bättre svar på dina förslag om du försöker bete dig på ett moget och vuxet sätt.

    Och sen- är de inte ett dugg rädda om din lillebror??

    Det är verkligen inte så att småkillar ska springa runt ute heller idag, min kollega på jobbet berättade att det sprungit runt 14-åringar med kniv och hotat mellanstadiebarn i byn där de bor, och försökt lura dem att röka cigaretter eller dricka sprit. Så nu får inga barn där gå själva ute i byn på eftermiddag/kväll eller ens hem från skolan ensamma.

Svar på tråden Alldeles för stränga föräldrar