• Äldre 23 Mar 22:26
    5255 visningar
    4 svar
    4
    5255

    blåklocka


    Min dotter som går i årskurs 1 har det jobbigt i skolan. Hennes bästa skolkompis flyttade i våras så efter det har ingenting varit sig riktigt likt. 
    Det är som alltid grupperingar och finns några i klassen som mobbar och fryser ut min dotter. Det har bl.a.  hänt att dottern frågat om hon får vara med och leka och det blir nej direkt.Hon har frågat samma personer flera ggr och stort nej.
    Tillfällen när hon blivit puttad av en av flickorna för att denna flicka ville vara själv med andra flickan. Det kommer elaka kommentarer osv. 
    Skolan i sin tur jobbar med att lära barnen hur det ska vara mot varandra, schyssta kompisar, ta hand om varandra. Det har inte gått fram till alla ser jag och brustit någonstans .

    När detta uppdagades så slog vi larm omgående till rektor och lärarna. Det har blivit en anmälan, lärarna har talat med de inblandade barnen, uppföljning och ett tag gick det bättre för min tjej.
    Åter igen börjar det att vackla.
    Min tjej berättar att samma tjejer nu gått på henne igen och försökt dra av henne byxorna. Hon kände sig så förlöjligad, kränkt och ledsen över vad som hade hänt och inte vågat berätta något om det för mig förrän efter flera veckors tid.
    Kontaktade lärare och de har talat med de berörda barnen och min dotter.
    Flickan har bett om ursäkt och deras föräldrar ska kontaktas av skolan så detta kommer till kännedom hos dem. 
    Dessutom är den sista händelsen ett fysiskt påhopp så ser jag det som extra allvarligt och överväger anmälan om ofredande. Det är det som krävs för att dessa barn ska inse allvaret med sina handlingar. 
     
    Min tjej säger ikväll att hon kanske ska byta skola. Hon vill bara till sin bästa skolkompis som hon hade förut och ingen annan alls. Hon berättar att hon får alltid gå till andra på skolan och fråga och aldrig tvärtom, att någon kommer fram till henne och frågar om de kan leka tillsammans. 
    Jag förstår henne att det här gör något otroligt ont att känna så här.

    Jag har bjudit hem kompisar många gånger och det går hur bra som helst. Så kommer det tillbaks till klassen och det blir samma grupperingar igen och min dotter utanför.  
    Ett ex, en flicka som nästan aldrig leker med min dotter i skolan utan har en annan kompis i klassen (som i sin tur har nekat min dotter att få vara med de två och den dominanta ibland det två.) Den flickan bor i närheten av oss och dottern och flickan har liknande intressen. De har kul när de träffas här hemma och sedan när de kommer till skolan går denna flicka direkt till den andra flickan som nekar min dotter att få vara med. 

    Fritidsaktiviteter har hon som hon går på och det går fint. Dock knyts inga kontaktar för henne där med nya barn.

    Det känns svårt och hjärtat brister i bitar på mig. Fler i samma sits som kan stötta varandra!
  • Svar på tråden blåklocka
  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 24 Mar 20:43
    #1
    +1

    Anmälan om ofredande kanske behövs, men de som behöver inse saker är inte barnen i första hand utan de vuxna som måste ta ansvar för sina barn och uppfostra dem. Det räknas dessutom som sexuellt ofredande eftersom de just drog ner byxorna istället för att säg slita i en fläta, vilket då skulle vara fysiskt ofredande.

    Skolan gör säkert så gott de kan men det räcker inte, det är deras skyldighet att se till att det slutar. Anmäl till Skolinspektionen, flera gånger om så behövs. De får ta konflikten med föräldrarna, bryta grupperingarna, se till att det blir en positiv anda i klassen osv.

    Fortsätt bjuda hem den där tjejen som har liknande intressen, till slut kanske hon vågar stå upp för vänskapen även i skolan!

  • Äldre 24 Mar 22:45
    #2
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-03-24 20:43:49 följande:

    Anmälan om ofredande kanske behövs, men de som behöver inse saker är inte barnen i första hand utan de vuxna som måste ta ansvar för sina barn och uppfostra dem. Det räknas dessutom som sexuellt ofredande eftersom de just drog ner byxorna istället för att säg slita i en fläta, vilket då skulle vara fysiskt ofredande.

    Skolan gör säkert så gott de kan men det räcker inte, det är deras skyldighet att se till att det slutar. Anmäl till Skolinspektionen, flera gånger om så behövs. De får ta konflikten med föräldrarna, bryta grupperingarna, se till att det blir en positiv anda i klassen osv.

    Fortsätt bjuda hem den där tjejen som har liknande intressen, till slut kanske hon vågar stå upp för vänskapen även i skolan!


    Tack Anonym (Kvinna 37) för ditt svar. Håller med dig. Det är som du skriver sexuellt ofredande. Har börjar fundera på Skolinspektionen. Men tror inte att Skolinspektionen tar konflikten med vederbörande, bryter grupperingarna osv. Eller har jag fel?!
  • Anonym (Uppre­pning)
    Äldre 25 Mar 18:45
    #3
    tilde72 skrev 2018-03-23 22:26:56 följande:

    Min dotter som går i årskurs 1 har det jobbigt i skolan. Hennes bästa skolkompis flyttade i våras så efter det har ingenting varit sig riktigt likt. Det är som alltid grupperingar och finns några i klassen som mobbar och fryser ut min dotter. Det har bl.a.  hänt att dottern frågat om hon får vara med och leka och det blir nej direkt.Hon har frågat samma personer flera ggr och stort nej.Tillfällen när hon blivit puttad av en av flickorna för att denna flicka ville vara själv med andra flickan. Det kommer elaka kommentarer osv. Skolan i sin tur jobbar med att lära barnen hur det ska vara mot varandra, schyssta kompisar, ta hand om varandra. Det har inte gått fram till alla ser jag och brustit någonstans .När detta uppdagades så slog vi larm omgående till rektor och lärarna. Det har blivit en anmälan, lärarna har talat med de inblandade barnen, uppföljning och ett tag gick det bättre för min tjej.Åter igen börjar det att vackla.Min tjej berättar att samma tjejer nu gått på henne igen och försökt dra av henne byxorna. Hon kände sig så förlöjligad, kränkt och ledsen över vad som hade hänt och inte vågat berätta något om det för mig förrän efter flera veckors tid.Kontaktade lärare och de har talat med de berörda barnen och min dotter.Flickan har bett om ursäkt och deras föräldrar ska kontaktas av skolan så detta kommer till kännedom hos dem. Dessutom är den sista händelsen ett fysiskt påhopp så ser jag det som extra allvarligt och överväger anmälan om ofredande. Det är det som krävs för att dessa barn ska inse allvaret med sina handlingar.  Min tjej säger ikväll att hon kanske ska byta skola. Hon vill bara till sin bästa skolkompis som hon hade förut och ingen annan alls. Hon berättar att hon får alltid gå till andra på skolan och fråga och aldrig tvärtom, att någon kommer fram till henne och frågar om de kan leka tillsammans. Jag förstår henne att det här gör något otroligt ont att känna så här.Jag har bjudit hem kompisar många gånger och det går hur bra som helst. Så kommer det tillbaks till klassen och det blir samma grupperingar igen och min dotter utanför.  Ett ex, en flicka som nästan aldrig leker med min dotter i skolan utan har en annan kompis i klassen (som i sin tur har nekat min dotter att få vara med de två och den dominanta ibland det två.) Den flickan bor i närheten av oss och dottern och flickan har liknande intressen. De har kul när de träffas här hemma och sedan när de kommer till skolan går denna flicka direkt till den andra flickan som nekar min dotter att få vara med. Fritidsaktiviteter har hon som hon går på och det går fint. Dock knyts inga kontaktar för henne där med nya barn.Det känns svårt och hjärtat brister i bitar på mig. Fler i samma sits som kan stötta varandra!


    Men varför skriver du samma inlägg om och om igen?

    Dottern är mobbad. Låt henne börja en annan skola.

    Det funkar inte att prata eller flytta mobbaren för det är aldrig bara en som mobbar.

    Prat löser inget.Mobbaren vill inte vara kompis med dottern och du kan aldrig tvinga henne att vara snäll eller ens kompis.Mobbaren kommer aldrig ändra sig.
  • Anonym (M)
    Äldre 25 Mar 18:53
    #4
    Anonym (Upprepning) skrev 2018-03-25 18:45:50 följande:

    Men varför skriver du samma inlägg om och om igen?

    Dottern är mobbad. Låt henne börja en annan skola.

    Det funkar inte att prata eller flytta mobbaren för det är aldrig bara en som mobbar.

    Prat löser inget.Mobbaren vill inte vara kompis med dottern och du kan aldrig tvinga henne att vara snäll eller ens kompis.Mobbaren kommer aldrig ändra sig.


    Skitsnack som bara den. Mobbaren/mobbarna kan visst sluta och ändra sig. Det som krävs är vuxna som tar i saken rejält, framförallt lärare och skolledning och sekundärt mobbarens föräldrar. Tyvärr är det så att många lärare och skoledningar är alldeles för mesiga och hellre skickar problemet vidare, håller ut tills barnen inte längre är deras problem eller råda den som mobbas att byta. Och när det finns lärare som vågar och faktiskt tar tag i problemen på riktgt så stoppas de ofta av curlande föräldrar, skolledning eller till och med rådande regler kring vas de får göra. Så i praktiken händer det sällan något riktigt, men det är helt fel att säga att att det inte går att ändra på mobbaren. För det går det garanterat.
Svar på tråden blåklocka