Mariefredsskolan, hur är den? Hur är andra skolor omkring Mariefred?
Hej
Först vill jag säga att jag har ändrat vissa uppgifter för att inte röja personen jag känner eller dennes barn.
Jag och min familj funderar på att flytta till Mariefred och då kommer våra barn troligen gå i Mariefredsskolan. Men hur är den? Jag har en väninna som har barn där, i de lägre årskurserna och hennes omdöme är inte så bra.
Eller ja delvis bra. Lärarna hon har varit i kontakt med är bra och de flesta av fritidspersonalen. Ingen i fritidspersonalen är dålig som så tycker hon, men vissa är mer aktiva än andra med barnen än andra Någon tar aldrig tag i att reda ut problem mellan barnen utan tycker att lek inte med dem då, eller var någon annanstans, men denne har andra kvalitéer antar jag. Det kan ju dock handla om hur de har bestämt att arbetet ska delas upp, hon är ju inte med hela dagarna. Många sjuka i omgångar med personalbrist (har hon uppfattat det som) vilket ju också är en sak i sig.
Men, barnen tycker hon är det värsta. Det är en blandning mellan 'vanligt' folk och 'rikemansbarn' varav vissa av rikemansbarnen är fruktansvärt ouppfostrade och respektlösa mot både personalen och andra barn. Hon vet inte exakt vilka som har funktionshinder, men den hon vet är artigare och trevligare än de barn hon menar är ouppfostrade, men denne kan få 'spel' emellanåt och göra tokiga saker.
Jag har själv varit med vid några tillfällen för att hämta och har sett en del jag med som gör mig oroad. Det verkar inte som att det här med att vara en schysst kompis är något de jobbat särskilt mycket med. Det är rena rama utmobbningar jag har sett och när jag sa ifrån fick jag höra: Vem bryr sig! Jag skiter väl i vad du säger osv. Och nu talar vi som sagt om barnen i de lägre årskurserna.
Vissa av föräldrarna är likadana, men här är det även några, framförallt en, som är en 'vanlig' person som sätter näsan i vädret och tycker sig vara märkvärdigare än andra. Dennes barn är däremot ett trevligt barn så det är ju tur att den andra föräldern verkar ha vett i huvudet. Men som sagt, en del föräldrar är dryga och det märks att de är vana att få som de vill. Utom gentemot sina barn, där är de undfallande och låter barnen bestämma.
En del föräldrar upplever hon som att de tycker att skolans uppgift är att uppfostra barnen och att problem som uppstår i skolan får skolan ta hand om, det kan skolan inte förvänta sig att föräldrarna ska lägga sig i.
När det rings hem bagatelliserar vissa sina barns handlingar medan andra är väldigt noga med att tala med sina barn om hur man gör och inte.
Jag vill inte att mina barn ska gå i en sådan miljö, men jag har bara min väninnas ord samt mina egna iakttagelser att gå efter och min väninna kan vara färgad av att hennes barn har börjat bete sig mer och mer illa sedan de började i skolan. Varje längre lov blir de trevligare och när de sedan börjar skolan igen fortsätter det dåliga beteendet vilket hon givetvis inte accepterar. Hon är noga med att när de har gjort något mot någon annan så pratar de om det och de får säga förlåt, men bara om de menar det och så får de någon form av konsekvens. (De har bestämt vilka konsekvenser ett visst beteende ger så barnen vet vad som gäller)
Samtidigt säger hennes barn att när de själva blivit utsatta så får de inte alltid samma sak tillbaka. En del föräldrar sopar det under mattan.
Som ni märker har vi talat en hel del om detta men jag vill ha flera personers åsikter. Både ris och ros! Det är ett stort steg att flytta hela familjen med skolbyte och allt, men vi vill inte bo mitt i stan som vi gör nu.
Har ni andra förslag på skolor så tala gärna om det och berätta om dem. Våra arbeten ligger åt Södertäljehållet till så att säga, så vi vill inte åka för långt bort åt andra hållet när vi ska skjutsa till skolan, för jag antar att man inte få skolskjuts om man väljer en annan skola än den man tillhör.
Tack på förhand!