• Kresch

Tips för att lugna orolig mage snabbt

Hej!

Min mage är orolig och bullrar och undrar om det är någon som har några handfasta tips hur man lugnar magen snabbast?
    De klassiska hur man förebygger, tugga inte tuggummi,ät inte lök, åt långsamt så du inte sväljer luft, etc är jag inte intresserad av utan mer råd när man väl har fått en mage som bullrar och låter.

Vad kan hjälpa?
    Vila? Sömn? Te? Inte äta mer alls idag? Varm vetekudde som lugnar?
    Tacksam för alla goda råd.

Upplever att magen började köra efter att jag tog en Omeprazol för några timmar sen. Någon mer som får körig mage av det?

• Svar på tråden Tips för att lugna orolig mage snabbt
  • Anonym (Knasmage)

Jag har en stökig mage i allmänhet och har ätit Omeprazol av och till i ganska många år men bra resultat. Numera är jag "allergisk" mot dem och får ont och blir uppblåst. Däremot funkar Ranitidin. För bullrig mage funkar Imogaze för mig men det hjälper ju inte dig nu.

Värme på magen och lite varm dryck (inte kaffe då) kan lindra för mig. Mjöl och socker är döden för min mage i sådana lägen liksom frukt.

• Gizmo

Actimell, Proviva och A-fil funkar bra för min mage. 

• Anonym (Reflux)
    Kresch skrev 2018-03-24 16:47:03 följande:

Hej!

Min mage är orolig och bullrar och undrar om det är någon som har några handfasta tips hur man lugnar magen snabbast?

De klassiska hur man förebygger, tugga inte tuggummi,ät inte lök, åt långsamt så du inte sväljer luft, etc är jag inte intresserad av utan mer råd när man väl har fått en mage som bullrar och låter.

Vad kan hjälpa?

Vila? Sömn? Te? Inte äta mer alls idag? Varm vetekudde som lugnar?

Tacksam för alla goda råd.

Upplever att magen började köra efter att jag tog en Omeprazol för några timmar sen. Någon mer som får körig mage av det?

Släng omeprazol och drick pepsi max istället.

Det gjorde jag och slapp besvär.

Omeprazol är först bra men gör sen magen beroende av de så att försäljningen rullar på.
Svar på tråden Tips för att lugna orolig mage snabbt