• Anonym (Usch)

Jag HATAR att vara undersköterska.

Jag har kommit att inse att jag hatar mitt jobb vilket absolut inte passar sig när man jobbar med människor.

- Jag hatar arbetstiderna.

- Jag hatar bemötande av otrevliga och arga patienter och anhöriga.

- Jag hatar allt det jag gör på mitt jobb: Klär av och på kläder, matar, byter inkontinensskydd, duschar, borstar hår. Etc etc.

- Jag hatar den dåliga lönen jag får för det enorma arbetet jag gör.

Jag hatar allt helt enkelt. Förut kunde jag ändå finna viss form av glädje men nu vill jag bara spy. Det gör fysiskt ont att gå till jobbet.

Jag söker, söker och söker andra jobb samt utbildningar som kan ge mig andra jobb. Men under väntans tider känns det förjävligt rent ut sagt.

Vad jag vill med tråden mer än att få gnälla av mig vet jag inte.

• Svar på tråden Jag HATAR att vara undersköterska.
  • Anonym (Pam)

vad Får du för lön?

• Anonym (Gus)
    Anonym (Pam) skrev 2018-03-25 22:38:10 följande:

vad Får du för lön?

Skulle gissa att lönen ligger på 19000kr efter skatt.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Pam) skrev 2018-03-25 22:38:10 följande:

vad Får du för lön?

Jag har ca 22.000:- . Med OB får jag ut runt 17.000 per månad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Gus) skrev 2018-03-25 22:40:24 följande:

Skulle gissa att lönen ligger på 19000kr efter skatt.

Phah. Der är inte många unga usk som har det.
  • Anonym (My)

Vet att det är skit lön och dåliga arbetstider det har det varit länge.

Så länge du trivs och är glad smittar detta av sig till alla andra.

Men om du inte trivs på ditt arbete brukar detta tyvärr märkas och då blir oftast anhöriga och patienter påverkade.

Jag jobbar själv inom vården skulle till en ny patient fick info att denna inte var glad om man kom för tidigt. Men jämt när jag kom lite tidigt gjorde det inget var lika glad när jag än kom.

Tänk sen när du blir äldre då vill du väl inte ha nån som egentligen inte vill vara där.

Inte så roligt när man inte kan klä sig själv hur mycket man än skulle vilja.

Alla inom vården gör sånt otroligt jobb.

Tyvärr inget som syns i lönen.

käns bra i hjärtat när man kommer hem och veta att med ens hjälp genom påklädning,,duschning,matning,bädda,städda,toabesök,lyssna, prata och leende på läpparna m.m att man gör skillnad för dessa fina äldre som byggt upp samhället en gång i tiden.

• Anonym (Uska)
    Anonym (Usch) skrev 2018-03-25 22:35:07 följande:

Jag har kommit att inse att jag hatar mitt jobb vilket absolut inte passar sig när man jobbar med människor.

- Jag hatar arbetstiderna.

- Jag hatar bemötande av otrevliga och arga patienter och anhöriga.

- Jag hatar allt det jag gör på mitt jobb: Klär av och på kläder, matar, byter inkontinensskydd, duschar, borstar hår. Etc etc.

- Jag hatar den dåliga lönen jag får för det enorma arbetet jag gör.

Jag hatar allt helt enkelt. Förut kunde jag ändå finna viss form av glädje men nu vill jag bara spy. Det gör fysiskt ont att gå till jobbet.

Jag söker, söker och söker andra jobb samt utbildningar som kan ge mig andra jobb. Men under väntans tider känns det förjävligt rent ut sagt.

Vad jag vill med tråden mer än att få gnälla av mig vet jag inte.

Jag har i perioder känt precis som du. Oftast när det varit extremt stressigt på jobbet och vi inte hunnit med det vi ska. Det är ju jobbigt att inte känna att man kunnat göra det som krävs för att de äldre ska ha det bra utan istället går man hem med en tung känsla och vet att man lämnat saker ogjorda.

Men det är i perioder det känts så. Överlag älskar jag det här jobbet (är på hemtjänsten) och jag känner en stolthet att jag får äran att jobba med det här. Vilken underbar känsla när "Agda" skiner upp på måndagmorgonen och är överlycklig för att man ÄNTLIGEN är tillbaka, när man bara varit tredagarsledig:) vilken känsla när man vet att det är VI som är undersköterskor som jobbar nära de här personerna, närmare än sjuksköterskorna.

Jag älskar att få skapa band till de gamla.. Det blir ju så när vi trots allt träffar dem så ofta:) jag älskar att få skämta med dem, visa bilder på barnen osv.

Det är dåligt betalt och dåliga arbetstider.. men känslan av att jag gör något så viktigt, gör skillnad för någon.. Det får mig att känna att det är värt allt slit!
  • Anonym (Gus)
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-25 23:18:06 följande:

Hur vet du att TS är ung?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-25 23:18:06 följande:

Jag får ut ca 19500 efter skatt på 75% men då jobbar jag natt och jobbar ca 8-9 nätter i månaden.

Både ok lön för de få nätterna och väldigt mycket ledigt. Finns inget bättre jobb där det dessutom är lugnt och vi hinner göra arbetsuppgifterna i lugn o ro och ändå hinna kika på nån film :)

Att även kunna gå i mjukisbyxor är rätt skönt :)
  • Anonym (ssk)

Vill du jobba med annat än dina sysslor? Mottagningsarbete är ju inte det du beskriver! :) 

• Anonym (Alice)

Jag känner precis som dig jag är faktiskt så fruktansvärt less på skiten. Och jag har bara jobbat i 7 år,Men under dom senaste 4åren så har det bara gått käpp rent neråt. Även Jag som väldigt många har varit sjukskriven för utbrändhet och det plågar än bara ännu mer för man vet att kollegorna får slita ännu mer. Vi sliter arslet av oss och det blir bara sämre och sämre villkor och tider. Förra året hade vi 11 olika chefer på 15 månader. Den ena som varade som kortast så upp sig direkt efter 2 dagar!

Vi har iallafall minst 6 st avslag på vikarier varje dag.. Dom vikarierna vi får kanske är jätte bra och egentligen inte får visa det för dom kan inte prata SVENSKA (och nej jag är ingen rasist)= dom får inte komma in till hälften för ingen förstår vad dom säger. Och det förstår jag till 100%.

Jag älskar egentligen mitt jobb att få känna att man hjälper nån varje dag att man gör något bra.

Men kommentarerna från brukarna har liksom övergått från att varit otroligt pratsamma och glada över att ha oss där till

- ja du kan gå jag vet att ni är stressade

- oj vad du kollar på klockan

- oj vad din telefon ringer

- glöm inte logga in och ut nu så dom kan ha koll på er(dom flesta är upprörda över "nya systemet" fortfarande)

- jag fick ingen hjälp igår kväll det fanns ingen personal

-när får jag min dusch som var tvungen att flyttas förra veckan.

Och det gör så jävla ont för hur mycket man än försöker visa att man egentligen håller på att slita av sig håret så förstår dom precis.

Man spenderar varannan helg på jobbet tiden som jag faktiskt förlorar med mina barn och min familj. Man kan inte ha telefon på en ledig dag för så slutar det alltid med att den dagen hamnar man på jobbet istället. Osv osv .

Och lönen ja den ska vi ju inte tala om . Jag får ut ca 17500 efter skatt på 100%

Svar på tråden Jag HATAR att vara undersköterska.