• Tildurrr

Fiskarhedenvillan, vad kostar det?

Hej!

Vi är lite inne på att bygga hus, dock sitter inte jag på alls mycket kunskap inom området och undrar om ni vill berätta lite hur det var för er!

Vi har kikat på modellen Lommen som kostar ca 1.500 000kr, tomten vi kikat på ligger runt 200 000kr, och sen tillkommer ju avlopp, vatten, el, väg och allt. Vart har era husbyggen landat? hur mycket har det kostat tillslut? Är jag oerhört optimistisk om jag tror att det kan gå på ca 2.500 000kr?

Vill gärna ha erfarenheter om vad det kostar, hur lång tid det tagit och om ni är nöjda med resultatet!

• Svar på tråden Fiskarhedenvillan, vad kostar det?
  • Javli

Det ser ut som ett väldigt fint hus. Om jag förstod rätt så är dock 1,5 miljoner bara själva byggsatsen. Sedan tillkommer det ju kostnader för att resa och bygga själva huset, beroende på hur mycket ni kan göra själva.

Vi inredde nyss övervåningen i vårt hus och arbetskostnaden blev dyrare än materialkostnaden, men då gjorde inte vi något själva.

• gbgumman

Den stora utgiften som tillkom för oss var förutom alla avgifter till kommunen att röja marken och spränga (mycket platt tomt). Det gick på 500 000. Nervös kostnad för den gick inte att få i förväg. Ingen kan veta i förväg hur marken ser ut ett stycke ner. På offerten stod 300 000kr så vi ska va glada att det inte blev mer.

• Tildurrr
    gbgumman skrev 2018-03-28 07:22:19 följande:

Den stora utgiften som tillkom för oss var förutom alla avgifter till kommunen att röja marken och spränga (mycket platt tomt). Det gick på 500 000. Nervös kostnad för den gick inte att få i förväg. Ingen kan veta i förväg hur marken ser ut ett stycke ner. På offerten stod 300 000kr så vi ska va glada att det inte blev mer.

Tack för svar!

Nu förstår jag att allt är väldigt olika men får jag frågade vad allt kostade allt som allt? Och hur lång tid det tog från bygglov till inflytt? Gjorde ni nånting själv eller skötte firmor allt?
  • gbgumman
    Tildurrr skrev 2018-03-28 09:24:33 följande:
    Tack för svar!

Nu förstår jag att allt är väldigt olika men får jag frågade vad allt kostade allt som allt? Och hur lång tid det tog från bygglov till inflytt? Gjorde ni nånting själv eller skötte firmor allt?
    Svårt att svara på. Men jag skulle säga ca 1- 1,5 år. För oss tog det lite längre tid nästan två år då vi behövde vänta in en sak som de flesta slipper.

Svårt också att jämföra pris då vi byggde ett mycket dyrare hus och mycket dyrare tomt så för oss blev det närmare 7,5 miljoner (ink tomt på 3,3 miljoner). Men vi gjorde inget själva alls. 
  • nnnnnnnn
    Tildurrr skrev 2018-03-26 20:10:52 följande:
    Hej!

Vi är lite inne på att bygga hus, dock sitter inte jag på alls mycket kunskap inom området och undrar om ni vill berätta lite hur det var för er!

Vi har kikat på modellen Lommen som kostar ca 1.500 000kr, tomten vi kikat på ligger runt 200 000kr, och sen tillkommer ju avlopp, vatten, el, väg och allt. Vart har era husbyggen landat? hur mycket har det kostat tillslut? Är jag oerhört optimistisk om jag tror att det kan gå på ca 2.500 000kr?

Vill gärna ha erfarenheter om vad det kostar, hur lång tid det tagit och om ni är nöjda med resultatet!
    Har hört att man bör dubbla kostnaden för att få med bygget, så 1,5 miljoner för huset + 1,5 miljoner för byggandet (om man inte gör det själv).
    + tomt + anslutning + tomtarbete

Så 2,5 milj låter lite lite
  • Javli
    nnnnnnnn skrev 2018-03-28 09:42:13 följande:

Har hört att man bör dubbla kostnaden för att få med bygget, så 1,5 miljoner för huset + 1,5 miljoner för byggandet (om man inte gör det själv).

+ tomt + anslutning + tomtarbete

Så 2,5 milj låter lite lite

Det låter rimligt att räkna med att dubbla arbetskostnaden plus byggsatsen.
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, vad kostar det?