• Cadencee

    Riskakor mellanm0l

    Ingen allvarlig fråga alls men vad tycker ni? Min bonusdotter tänkte ta med sig 4 riskakor till fötmiddagsrasten idag (9,5 år). Jag sa att hon får vara ta med sig 2 och då blev hon sur. Hon menade på att då får hon gå jättehungrig till lunchen och det är ju bara hon som tar med sig riskakor till skolan av oss i familjen. Jag förklarade att om hon e så hungrig är det bättre att hon tar med en frukt också istället för 4 riskakor då det är.bättre näring i en frukt samt att vi är 6 personer i familjen och det finns fler som vill äta riskakor även om vi inte äter på skola/förskola/jobb utan hemma. Hon hävdade då att frukt inte heller mättar utan att det prompt skulle va 4 riskakor. Jag stog på mig och så att Max 2, vill hon ha mer så ta en frukt.

    Jag anser egentligen att det är bättre med frukt då riskakor e typ luft. Hur tänker ni där? :)

  • Svar på tråden Riskakor mellanm0l
  • Anonym (Anonym)

    Riskakor är som sagt bara luft, knappast näring. Dessutom innehåller det arsenik. Barn ska vara väldigt restriktiva med risprodukter öht av den anledningen.

    Frukt innehåller socker iom fruktos men det har många bra egenskaper och är alltså mycket hälsosammare.

  • Mortiscia

    Se till att hon äter en bra frukost istället. Om hon inte klarar sig till lunch äter hon ju för lite! Barn i den åldern ska inte behöva fm-mål.

  • Cadencee

    3 dagar i veckan äter dom på skolan så vet inte vad hon äter till frukost så

  • Anonym (Anonym)
    Cadencee skrev 2018-03-27 14:05:02 följande:

    3 dagar i veckan äter dom på skolan så vet inte vad hon äter till frukost så


    Det låter ju mysigt men å andra sidan har ni i familjen noll koll på hur mycket hon faktiskt äter. Lärarna kanske inte har tid att se till att alla äter ordentligt, man kanske tycker att det är bra med en smörgås och ett glas mjölk, vad vet jag. Se till att skaffa er den kollen! Fråga skolan hur det går till, hur mycket hon äter osv.
  • Cadencee
    Anonym (Anonym) skrev 2018-03-27 14:18:50 följande:

    Det låter ju mysigt men å andra sidan har ni i familjen noll koll på hur mycket hon faktiskt äter. Lärarna kanske inte har tid att se till att alla äter ordentligt, man kanske tycker att det är bra med en smörgås och ett glas mjölk, vad vet jag. Se till att skaffa er den kollen! Fråga skolan hur det går till, hur mycket hon äter osv.


    Finns ju alltid en pedagog med vid frukosten så någon koll borde ju finnas. Men ska prata med sambon också. För ibland tar hon inte med sig något därav att jag inte tror på det hon säger om hungern även om jag inte säger det till henne utan säger att hon får ta en frukt med som extra istället om hon blir hungrig
  • Anonym (Anonym)
    Cadencee skrev 2018-03-27 14:26:16 följande:
    Finns ju alltid en pedagog med vid frukosten så någon koll borde ju finnas. Men ska prata med sambon också. För ibland tar hon inte med sig något därav att jag inte tror på det hon säger om hungern även om jag inte säger det till henne utan säger att hon får ta en frukt med som extra istället om hon blir hungrig
    Jag tycker du verkar ha huvet på skaft iaf så det där löser ni nog :)
  • Cadencee
    Salmiakk skrev 2018-03-27 13:53:19 följande:

    Jag tänker: Välj dina strider!


    Hade nekat mina egna barn 4 riskakor också. Räcker i te 2 som mellanmål får hon ta med någon annat om hon blir så hungrig.
  • Anonym (Nej)

    Här får barnens inte äta riskakor överhuvudtaget, eftersom rekommendationen är att låta bli pga den höga arsenikhalten (det finns liknande alternativ, bla av majs). Jag tycker däremot absolut att hon ska ha mellanmål med sig så hon håller sig mätt och orkar lära sig. Vi äter själva något på jobbet på fm... våra barn brukar ha med en banan.

  • Cadencee
    Anonym (Nej) skrev 2018-03-27 16:04:47 följande:

    Här får barnens inte äta riskakor överhuvudtaget, eftersom rekommendationen är att låta bli pga den höga arsenikhalten (det finns liknande alternativ, bla av majs). Jag tycker däremot absolut att hon ska ha mellanmål med sig så hon håller sig mätt och orkar lära sig. Vi äter själva något på jobbet på fm... våra barn brukar ha med en banan.


    Det finns annat såsom frukt grönsaker eller smörgås att välja på så hon ska absolut inte gå hungrig. Men 4 riskakor för hon säger att hon e hungrig får jag inte riktigt med på. Dessutom tar hon bara 1-2 utan problem när deras pappa kör dom till skolan.
Svar på tråden Riskakor mellanm0l