• Jollboll

Brud i sommar! Men var finns klänningen??

Jag och min sambo funderar på att gifta oss i sommar. Kommer göra en ganska enkel grej och jag är någonstans i 7-8 månaden då. Nån som vet var man kan få tag på fina mammabrudklänningar eller bara en vanlig fin vit mammaklänning?

• Svar på tråden Brud i sommar! Men var finns klänningen??
  • Cina UrDeLuxePingla

attr-search.ebay.com/search/search.dll&sbrftog=1&catref=C6&from=R10&satitle=bridal&sacat=15724%26catref%3DC6%26curcat%3Dtrue&fsop=3%26fsoo%3D1&coaction=compare&copagenum=1&coentrypage=search&fgtp=&a6=-24&a43556=-24&a43557=34169&a22868=-24&a94=31919&gcs=1112&pfid=1285&reqtype=1&pfmode=1&alist=a6%2Ca22868%2Ca53%2Ca94%2Ca3801%2Ca43556%2Ca43557&pf_query=bridal&pf=Show+Items&sargn=-1%26saslc%3D2&sadis=200&fpos=ZIP%2FPostal&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=

Hej!

Här kommer en länk till brudklänningar på ebay.com. Köpte min där (finns i galleriet) för 99 dollar (700 kr)! Helt ny och måttbeställd!

• Tissa

Sorry, kunde inte låta bli....

www.uglydress.com/pregpromdres.html

...Men varför inte sy upp en?
    Om Du går in på systersajten Bröllopstorget och in på "svart brud"s sida så har hon en del tips vad jag förstått.

Lycka till!

• Jessica24

Jag fick min klänning uppsydd hos MIPAform!
    Var gravid i 6 månaden och fick den precis som jag ville, både utseendemässigt och storleksmässigt.

/Jessica24

• Jollboll

Hejsan igen och tack för alla bra svar!
    En fråga till: Hur är det att få tag i en gravidbrudklänning om man är 184 cm lång? Det är ju att ha två specialönskningar: magplats och extra längd.
    Någon som har varit i samma sits och vet var man kan hitta en?

• Skrinda

Jag var gravid i v30 när vi gifte oss och min klänning fick en bekant sy upp. Kändes för läskigt att lägga flera tusen på en färdig klänning när man inte har en aning om hur stor man kommer bli...

Vi gick igenom massor av mönster på vanliga mammaklänningar och satte sedan samman en egen variant utifrån dem. Ett tips är att tänka på att bysten ofta blir stor och tung, det hade inte känts så kul med något allt för avklätt och det var svårt att hitta en passande "osynlig" bh...

• Amoreco

Hej!!!

Det finns faktiskt jättefina nya brudklänningar på tradera....ganska billiga är dem också...

• Skrinda

De flesta tygbutiker har pärmar med mönster, be om hjälp, det kan vara lite tidskrävande att försöka hitta... finns kanske inte mönster på brudklänningar men på vanliga gravidklänningar.

• Jollboll

Mmm, tack för svaren! Får hoppas att den som är sy är bättre på att se vilka mönster som passar än jag är. ;)

• Yenlinn

Ett tips är att fråga vad en balklänning kostar och hur lång tid den tar att beställa. På den högtidskläderaffär som finns här i stan (Skellefteå) går en sådan klänning på ca. 2000 kr och då är den ju måttsydd precis som du vill ha den! Balklänningar finns ju i alla färger, så det är ju bara att ta en nyans av vit som du gillar.

Ett annat tips är att de kan sy ut i stort sett ALLA brudklänningar, så du behöver inte titta efter specifika mammaklänningar, om du t.ex. vill hyra. Jag köpte en klänning som en mamma redan haft före mig. De ska göra alla ändringar sista veckan och fixa så att den sitter perfekt. Det är INTE en mammaklänning, utan bara en vanlig som är skuren under bysten - så då tar de ut alla sömmar till max under bysten (jag kommer vara i 8'e månaden när vi gifter oss på midsommarafton).

Det tredje och sista tipset är att köpa en vanlig enkel, vit klänning och hotta upp den t.ex. med spets (ev. med något färginslag?) - kan ju enkelt draperas t.ex. bara över bysten - eller kan knytas under bysten och under magen, med ett kryss i ryggen och så låter man knuten ringla ner längs klänningen på ena sidan fram (låter inte så snyggt knakse, men såg det i en tidning och det var jättehäftigt). Då har du en originell klänning till en billig peng. Hade tänkt göra så själv, men sen snubblade jag över min brudklänning när den blivande maken skulle prova ut sin utstyrsel.

Lycka till!!!

• Jollboll

Låter som du har lyckats riktigt bra! Jag har varit i varenda högtidsaffär i Göteborg, men de var inte speciellt tillmötesgående och fick det att låta som om det var något riktigt besvärligt att vara gravid brud. Men de kanske har tillräckligt med kunder för att slippa tänka på sitt rykte ;)
    Bra att man kan sy ut brudklänningar. Ska till en sömmerska idag och prata med henne! Hoppas verkligen att jag hittar något nu! :D
    Tack för tipsen Yenlinn!

Svar på tråden Brud i sommar! Men var finns klänningen??