Ett tips är att fråga vad en balklänning kostar och hur lång tid den tar att beställa. På den högtidskläderaffär som finns här i stan (Skellefteå) går en sådan klänning på ca. 2000 kr och då är den ju måttsydd precis som du vill ha den! Balklänningar finns ju i alla färger, så det är ju bara att ta en nyans av vit som du gillar.
Ett annat tips är att de kan sy ut i stort sett ALLA brudklänningar, så du behöver inte titta efter specifika mammaklänningar, om du t.ex. vill hyra. Jag köpte en klänning som en mamma redan haft före mig. De ska göra alla ändringar sista veckan och fixa så att den sitter perfekt. Det är INTE en mammaklänning, utan bara en vanlig som är skuren under bysten - så då tar de ut alla sömmar till max under bysten (jag kommer vara i 8'e månaden när vi gifter oss på midsommarafton).
Det tredje och sista tipset är att köpa en vanlig enkel, vit klänning och hotta upp den t.ex. med spets (ev. med något färginslag?) - kan ju enkelt draperas t.ex. bara över bysten - eller kan knytas under bysten och under magen, med ett kryss i ryggen och så låter man knuten ringla ner längs klänningen på ena sidan fram (låter inte så snyggt knakse, men såg det i en tidning och det var jättehäftigt). Då har du en originell klänning till en billig peng. Hade tänkt göra så själv, men sen snubblade jag över min brudklänning när den blivande maken skulle prova ut sin utstyrsel.
Lycka till!!!