• Aniiee

    Hur många jobb ska en arbetssökande söka?

    Hur många jobb anser du att en arbetssökande ska söka?

    Vi säger att den sökande är relativt ung, helt frisk och det finns jobb att söka.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många jobb ska en arbetssökande söka?
  • Anonym (...)

    Är man hemma och får a-kassa är det rimligt att kräva åtminstonde 2 jobb per vardag. Även om det tar ett par timmar per ansökan (vilket det verkligen inte borde göra) så innebär det mindre än halvtid.
    Jag tycker dessutom att man borde kräva att åtminstone ett jobb per vecka är jobb som inte utannonserats, där man tex själv lämnar in en intresseanmälan och cv till lokala matbutiken, ett företag som inte har en annons ute eller liknande.

  • Bibbidi

    Tycker inte en specifik siffra ska spela någon roll. Det viktiga är att man är aktiv. Ena veckan kanske man bara söker ett jobb, veckan därpå kanske 20. Mycket beror ju på vilka jobb som ligger ute för tillfället. Att kasta iväg en massa ansökningar i onödan ger inget förutom att arbetsgivare inte kommer vilja lägga ut lika många ansökningar offentligt längre.

    Ska en med noll utbildning som tandläkare skicka iväg flera ansökningar som det bara för att det är de ansökningarna som ligger ute, bara för att komma upp i "rätt" antal? Fast det inte kommer generera i någonting annat än en irriterad arbetsgivare? Nopp.

  • Grande Rock

    Alla jobb, inom rimligt pendlingsavstånd, som finns tillgängliga inom den sökandes potentiella kompetensområde


    Att tro är att inte veta
  • Anonym (abc)

    Det beror på vad det är för jobb. Ofta är det ju bättre att lägga mer energi på att få till en bra ansökan, som passar det jobb man söker, än att massproducera ansökningar. Men runt 4-6 timmar om dagen borde man väl kunna lägga om man söker jobb seriöst.

  • Anonym (Pi)

    När jag var arbetslös sökte jag 150 jobb på två månader, det blir 3.75 per vardag va? Helt rimligt tycker jag.

  • Anonym (J)

    Fler än man kommer undan med att göra i alla fall.

  • fjanten

    Skulle säga fler än två per vardag, och då även lägga ner energi och engagemang i ansökningarna. Givetvis även söka jobb man är överkvalificerad för.

  • sextiotalist
    Anonym (abc) skrev 2018-03-27 22:50:13 följande:

    Det beror på vad det är för jobb. Ofta är det ju bättre att lägga mer energi på att få till en bra ansökan, som passar det jobb man söker, än att massproducera ansökningar. Men runt 4-6 timmar om dagen borde man väl kunna lägga om man söker jobb seriöst.


    Instämmer, så var det för mig när jag var arbetslös, varje seriös ansökan tog nog 4-6 timmar, inklusive samtal till den potentiella arbetsgivaren.
  • Anonym (E)
    Anonym (olika) skrev 2018-03-27 22:25:11 följande:

    Beror på vem du är.

    Bidragsmigranter tycks inte ha några högre krav på dig. Eller rättare sagt inga alls.

    Kan till och med åka hem till "kriget de flydde från" på semester.

    Som svenne och frisk får du nog jobba hårdare.


    Så bitter man kan vara då.
    Det har aldrig slagit dig att förutsättningarna kan vara olika.
    Jag tror inte du vill byta med en flykting som kommit hit, 
    Du kan ju försöka överleva i Syrien några år först, sen ta dig hem via medelhavet.
    Då kanske du skulle inse hur bortskämd och bortklemad du är som svensk, och känna tacksamhet för det istället för att gnälla som en barnunge som inte får äta hur mycket godis hen vill. 
Svar på tråden Hur många jobb ska en arbetssökande söka?