• Anonym (ts)

Min sambo vill supa ihjäl sig...

Min sambo säger ofta nu på sistone att han känner sig döende och att det beror på att han dricker för mycket öl.
    Ofta säger han när han kommer hem på kvällen att han ska ta det lugnt några dagar och inte gå till krogen nästa dag, några dagar.
    Men när nästa dag kommer har han totalt glömt vad han sagt och går dit iaf.
    Nu är det lätt att tro att han låtsas "glömma" och skyller på det, men så är det verkligen inte. Det räcker med typ 3 öl så får han kraftiga minnesluckor och han dricker långt fler än så. Han blir alltid arg på mig om jag messar något för då tycker han att jag gnäller och tjatar trots att jag inte ens nämner krogen eller alkohol eftersom jag VET att han alltid är där.
    Han är förvirrad, glömsk, ofta darrig, har fått sämre balanssinne och blir yr, svag i hela kroppen m.m. Han har ett hantverksyrke som han får svårare och svårare att klara av.

Han säger att han behöver läggas in men att han i så fall skulle förlora jobbet eftersom han har ljugit för sitt jobb under lång tid så det kommer han aldrig göra. Dessutom vill han inte sluta helt utan dra ner på mängden.
    Så nu har han bestämt sig för bara köra på och supa ihjäl sig i stället.
    Jag känner mig totalt maktlös då jag anser att jag inte kan tvinga honom till någonting.
    Finns det något jag missat?

Ultimatum fungerar inte. LVM är han långt ifrån eftersom han fortfarande sköter jobb, ekonomi m.m utåt sett.

Pls help me/us.....

• Svar på tråden Min sambo vill supa ihjäl sig...
  • Anonym (mmm)

Ring efter ambulans när han druckit så där mycket att han knappt vet vad som pågår? 

Prata med hans chef? (ja han kanske förlorar jobbet men han behöver ju verkligen något som skakar om) 

• Anonym (L)

Kontakta hans arbetsgivare. De ska ha program med åtgärder för att hjälpa sina anställda. Om de inte reagerar, kontakta facket.

• silvergirl

Har han familj du kan söka stöd hos.? Det finns ju en gräns för dig med, samtidigt vill man ju hjälpa den man älskar. Hans inställning är ju det mest problematiska.. Att jobbet inte skulle veta något tror jag inte ett skit på! Tipsa chefen anonymt eller något, tror arbetsgivaren har laglig skyldighet att hjälpa eftersom det är en sjukdom. Lycka till. Kramar

• Anonym (ts)
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-28 08:10:04 följande:

Ring efter ambulans när han druckit så där mycket att han knappt vet vad som pågår? 

Prata med hans chef? (ja han kanske förlorar jobbet men han behöver ju verkligen något som skakar om) 

Problemet är att det inte syns eller märks hur packad han är. En ambulans skulle inte hjälpa alls, han varken vinglar eller sluddrar så även jag har svårt att inse hur pass full han är ibland.

Jag bara VET att han är det men det är inte alltid jag ser det på honom.

Om han förlorar jobbet innebär det bara att döden kommer snabbare, det skulle inte ha någon omskakande effekt utan tvärtom skulle han bosätta sig 24/7 på puben för att skynda på det hela.
  • Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2018-03-28 08:11:15 följande:

Kontakta hans arbetsgivare. De ska ha program med åtgärder för att hjälpa sina anställda. Om de inte reagerar, kontakta facket.

Problemet är att han har fått hjälp från jobbet för några år sedan. Någon form av behandling och 5 mån med antabus. Innan min tid så jag vet inte exakt.

Gick tydligen bra ett tag tills dåvarande flickvän började dricka mycket.

Han får gå på dagen om detta kommer fram.
  • Anonym (ts)
    silvergirl skrev 2018-03-28 08:15:03 följande:

Har han familj du kan söka stöd hos.? Det finns ju en gräns för dig med, samtidigt vill man ju hjälpa den man älskar. Hans inställning är ju det mest problematiska.. Att jobbet inte skulle veta något tror jag inte ett skit på! Tipsa chefen anonymt eller något, tror arbetsgivaren har laglig skyldighet att hjälpa eftersom det är en sjukdom. Lycka till. Kramar

Har redan besvarat när det gäller jobbet. Det är dessvärre helt uteslutet.

Familjen känner jag inte och de bor väldigt långt bort.

Han har knappt kontakt med dem och hade en trasig uppväxt.

Han gjorde slut med mig igår (på sms) men har förmodligen glömt det idag....

Jag kommer dock flytta till eget boende nästa månad för jag klarar inte att bara se på när någon jag älskar sakta dör framför mina ögon. Tragiskt för det är en väldigt fin människa
  • Presens
    Anonym (ts) skrev 2018-03-28 08:38:50 följande:
    Problemet är att han har fått hjälp från jobbet för några år sedan. Någon form av behandling och 5 mån med antabus. Innan min tid så jag vet inte exakt.

Vad grundar du det på? Att skulle få sluta. Är den han själv som sagt det ? 
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2018-03-28 08:38:50 följande:

Det är nog inte troligt att han får gå på dagen, arbetsgivaren har en skyldighet att (även om det är andra gången) att erbjuda behandling, om han nekar däremot, då kan det bli avsked.

http://www.kfs.net/Arbetsgivarfragor/Sjukdom-och-rehabilitering-/Alkohol-och-narkotika/Allmant-om-missbruk-arbetsgivarensarbetstagarens-ansvar/

Sedan vet man att drogberoende kan få återfall.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2018-03-28 09:07:02 följande:

Det är nog inte troligt att han får gå på dagen, arbetsgivaren har en skyldighet att (även om det är andra gången) att erbjuda behandling, om han nekar däremot, då kan det bli avsked.

www.kfs.net/Arbetsgivarfragor/Sjukdom-och-rehabilitering-/Alkohol-och-narkotika/Allmant-om-missbruk-arbetsgivarensarbetstagarens-ansvar/

Sedan vet man att drogberoende kan få återfall.

100% nykterhet kommer han inte klara av vilket skulle vara ett krav från arbetsgivaren med regelbunden provtagning. Därav skulle en eventuell behandling via företagshälsan ändock sluta i uppsägning.

De blodprov som tas går ej att mörka då de innehåller en alkoholmarkör som endast visar intag av alkohol.

Har en f.d vän som gick i behandling via företaget samt med fackets hjälp men som inte klarade det till 100% utan blev uppsagd. Omplacering var ett första steg men det fanns ingen passande tjänst och det gör det inte för min sambo heller.

Mitt ?mål? har varit att han åtminstone minskar kraftigt. Han har även börjat få tajt ekonomi vilket ökar ångest och öldrickandet.

Extjejen lämnade troligen pga detta (även om han aldrig erkänt det), han var totalt knäckt när hon drog och nu när han förlorar även mig kommer det bli ännu värre.

Jag måste bo kvar tills månadsskiftet men vi kommer troligen inte ses alls eftersom jag alltid är på jobbet eller hemma i sovrummet och han är på jobbet och sedan puben tills den stänger och han går hem. Då sover jag redan.

Han har klarat det bra i perioder så jag har haft hopp, det har jag tyvärr inte längre.

Tack för alla svar, nu släpper jag detta (mycket motvilligt) och fokuserar på att bygga upp mitt nya singelliv istället.
  • Glinda från Oz

Jag hade haft ett ordentligt samtal då han var nykter och förklarat läget, vill han söka hjälp hade jag stöttat honom annars hade jag lämnat. Det kommer inte bli bättre bara värre och värre. Läs på om medberoende, jag säger inte att du är det nu men det är lätt att bli.

Svar på tråden Min sambo vill supa ihjäl sig...