• ccaamilla

Hjälp!! Utvecklingssprång 3

Hej!

Min lilla 3 månaders pojke är TYDLIGT i det tredje utvecklingssprånget. Han vänder och vrider sig när han får mat, stökar och stånkar på natten, vaknar mellan 4-5 gånger (från att ha vaknat 1 gång...), gråter mycket, sover MAX 30 min i stöten under dagen och är ständigt uttråkad. Jag är vaken stora delar av natten och måste sysselsätta han alla vakna timmar. Det här tar kål på en redan trött mamma... Jag behöver era bästa tips (om det finns några) på hur jag hjälper pojken genom språnget så det går över så fort som möjligt, både för min och hans skull :)

• Svar på tråden Hjälp!! Utvecklingssprång 3
  • Erla

Vad gillar han att göra? När min dotter kom in i tredje språnget var det bara bära som var kul. Hon ville vara med och titta och känna på allt så jag fick bära henne framåt större delen av dagen. På natten gjorde vi det tydligt att man ska sova då så så länge hon inte skrek eller var ledsen så lät vi henne ligga vaken i sin säng och till slut somnade hon själv. Hon sov också bara 30 min i stöten fram tills hon var 6 månader och det hittade jag ingen bra lösning på så det fick jag liksom bara acceptera. Läste runt lite och det verkar som att många barn vaknar upp efter 39 min för att det är en "skarv" där i sömnen. Fick tipset att lägga henne i vagnen och börja köra runt med den efter 20-25 minuter för att hon inte skulle vakna upp, men det funkade aldrig för oss. 

Vissa barn kräver lite mer än andra och tyvärr finns det inte alltid något annat att göra än att acceptera läget och vila när baebisen vilar. 

Svar på tråden Hjälp!! Utvecklingssprång 3