• Anonym (Irriterad)

Hur fan tänker soc??

Hej.

Förra veckan fick jag ett samtal från socialen att det kommit in en orosanmälan från förskolan. De hade fått uppgifter från vår 5 åriga dotter att pappa slår lillebror. Och utifrån detta har de beslutat sig för att starta en utredning. Visst låter det hemskt? Våld i hemmet är aldrig acceptabelt!

Nu till problemet. Det finns ingen lillebror. Jag är dock gravid i v 10 vilket varken dottern eller förskolan känner till. Och nått kön på barnet i magen känner vi absolut inte till. Och förskolan känner ju till att det inte finns nån lillebror. Har aldrig slagit henne heller så fattar helt seriöst inte varför de anmält och än mindre varför socialen beslutar om utredning. De har väl möjlighet att kolla ev syskon?

Nån som kanske kan förklara hur fan socialen tänker? Läser ofta om hur överbelastade de är med anmälningar och barn som far illa för att de inte räcker till, men de har både tid och resurser till en utredning som faktiskt saknar total grund

• Svar på tråden Hur fan tänker soc??
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Irriterad) skrev 2018-03-28 08:50:14 följande:

Hej.

Förra veckan fick jag ett samtal från socialen att det kommit in en orosanmälan från förskolan. De hade fått uppgifter från vår 5 åriga dotter att pappa slår lillebror. Och utifrån detta har de beslutat sig för att starta en utredning. Visst låter det hemskt? Våld i hemmet är aldrig acceptabelt!

Nu till problemet. Det finns ingen lillebror. Jag är dock gravid i v 10 vilket varken dottern eller förskolan känner till. Och nått kön på barnet i magen känner vi absolut inte till. Och förskolan känner ju till att det inte finns nån lillebror. Har aldrig slagit henne heller så fattar helt seriöst inte varför de anmält och än mindre varför socialen beslutar om utredning. De har väl möjlighet att kolla ev syskon?

Nån som kanske kan förklara hur fan socialen tänker? Läser ofta om hur överbelastade de är med anmälningar och barn som far illa för att de inte räcker till, men de har både tid och resurser till en utredning som faktiskt saknar total grund

Får de en orosanmälan där det nämns våld så är de enligt lag skyldiga att öppna en utredning. I ert fall lär ju den utredningen ta slut direkt om det inte finns någon lillebror. Du behöver inte hetsa upp dig så. 

Det är väl snarare förskolan som betett sig konstigt här, så skyll inte på Soc automatiskt (bara för att många gnäller på Soc). Det är förskolan som borde dubbelkollat om det fanns nån lillebror de inte kände till, de borde ha försökt höra mer med dottern vad hon menade, innan de skrev en anmälan. Har du frågat förskolan hur de tänkte? Kan de ha blandat ihop några barn? 
  • Anonym (S)

Så fort det anmäls om ev våld mot barn så är de enligt lag skyldiga att inleda utredning. Antagligen har de redan kollat att de inte finns någon lillebror. Men de måste starta utredning iaf. De kommer antagligen vara lägga ner utan vidare insatser.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-28 08:54:07 följande:

Får de en orosanmälan där det nämns våld så är de enligt lag skyldiga att öppna en utredning. I ert fall lär ju den utredningen ta slut direkt om det inte finns någon lillebror. Du behöver inte hetsa upp dig så. 

Det är väl snarare förskolan som betett sig konstigt här, så skyll inte på Soc automatiskt (bara för att många gnäller på Soc). Det är förskolan som borde dubbelkollat om det fanns nån lillebror de inte kände till, de borde ha försökt höra mer med dottern vad hon menade, innan de skrev en anmälan. Har du frågat förskolan hur de tänkte? Kan de ha blandat ihop några barn? 

Hon har gått på förskolan i 3 år så de känner absolut till att det inte finns nån lillebror. Har frågat ang anmälan och de säger bara anmälningsplikt.

Jo jag hetsar upp mig för jag vet faktiskt att en anmälan om våld också innebär att socialen gör en polisanmälan vilket innebär förhör samt stor risk för åtal eftersom pappan kommer neka. Det har ju inte hänt och då kan man ju inte erkänna. Liknande sak hände en släkting, anmälan ang våld i hemmet där han nekade och blev åtalad. Visst han frikändes i rätten men övriga i det samhället den bodde i då trodde han var skyldig ändå.

Och sociala får sig ändå en känga. De beslutar om att starta en utredning utan att ens kolla fakta på något sätt.
  • Anonym (M)

Förskolan är skyldig att anmäla vid minsta misstanke om att ett barn far illa. Och soc måste starta en utredning när ett barn berättar om våld.

Det skulle ju kunna finnas en kusin/granne/lekkompis eller liknande som barnet sett blivit slagen. Eller att barnet pratar om sig själv.

Men finns det ingen grund alls i det hela som kommer utredningen inte behöva bli så omfattande. Men de behöver ju först utesluta att ett barn far illa.

• Anonym (Minna)

Förskolan är oroade nog för att göra en anmälan. De kanske tycker att hon pratar oroande mycket om att pappan slår och är rädda att hon hittar på ett syskon för att hon inte vågar säga som det är. De ska göra en anmälan vid minsta misstanke.

Om ni har ett sunt hem utan våld så kommer det komma fram i en utredning. Polisen kommer inte väcka åtal mot pappan om det inte finns grund för det.

• Anonym (mmm)
    Anonym (Irriterad) skrev 2018-03-28 09:00:59 följande:
    Hon har gått på förskolan i 3 år så de känner absolut till att det inte finns nån lillebror. Har frågat ang anmälan och de säger bara anmälningsplikt.

Jo jag hetsar upp mig för jag vet faktiskt att en anmälan om våld också innebär att socialen gör en polisanmälan vilket innebär förhör samt stor risk för åtal eftersom pappan kommer neka. Det har ju inte hänt och då kan man ju inte erkänna. Liknande sak hände en släkting, anmälan ang våld i hemmet där han nekade och blev åtalad. Visst han frikändes i rätten men övriga i det samhället den bodde i då trodde han var skyldig ändå.

Och sociala får sig ändå en känga. De beslutar om att starta en utredning utan att ens kolla fakta på något sätt.
    Fast i det fallet kanske det fanns en fysisk person som då antogs vara den som misshandlats? Här finns ju ingen lillebror. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Irriterad) skrev 2018-03-28 09:00:59 följande:

Nä, de måste inte polisanmäla. Det gör de om de tänker att det finns en "befogad misstanke", vilket så klart är en bedömningsfråga. Men när brottsoffer saknas känns kanske inte risken så stor för polisanmälan?
  • Anonym (precis)
    Anonym (Minna) skrev 2018-03-28 09:11:26 följande:

Förskolan är oroade nog för att göra en anmälan. De kanske tycker att hon pratar oroande mycket om att pappan slår och är rädda att hon hittar på ett syskon för att hon inte vågar säga som det är. De ska göra en anmälan vid minsta misstanke.

Om ni har ett sunt hem utan våld så kommer det komma fram i en utredning. Polisen kommer inte väcka åtal mot pappan om det inte finns grund för det.

När ett barn pratar om våld, även mot en fiktiv person, måste en anmälan göras. Barn kan hitta på saker absolut för att de får uppmärksamhet för det, men de kan likväl säga 'pappa slår lillebror' även om det inte finns en lillebror för att de själva blir slagna men inte vågar säga det rakt ut. 
  • Anonym (precis)

Tillägg: Det HAR faktiskt hänt att misshandel har upptäckt på det här viset. Pappan i det fallet hade ingen aning om att mamman regelbundet drog barnet hårt i håret, nöp, drog i örat och verbalt kränkte barnet eftersom det aldrig skedde när han var hemma och det syntes aldrig något.
    Barnet pratade mycket om ett barn som råkade ut för detta, vid frågan om hen kände barnet svarade barnet svävande att det var en som bodde på deras gata. Förskolepersonalen tyckte att detta var fog nog för anmälan, barnet pratade så pass ofta om detta och så kom det alltså fram. 

• Anonym (Right?)
    Anonym (Minna) skrev 2018-03-28 09:11:26 följande:

Precis min tanke. Låt de ta reda på att barnet har det bra, Ts ni är ju bra föräldrar så då kommer inget annat komma fram,right?
Svar på tråden Hur fan tänker soc??