• nils83

köpa katt från katthem

Fick avliva vår katt. Så vill sonen på 6 år ha en annan katt.
    Tänkte vänta till sommaren när vi är lediga. Men svärföräldrarna tycker vi ska skaffa en nu.

Är väl inte så bra att lämna en katt på 1-3 år. Själv ca 5 timmar om dagen. när man jobbar och det är nytt hem?

Har hund som jagar katter om den ser någon ute.
    kanske svårt att få hunden van vid ny katt?

• Svar på tråden köpa katt från katthem
  • Dexter dot com

Du bör ju alltid vara hemma några veckor med katten oavsett ålder på den och ska katt och hund  vänja sig vid varann  får du räkna med längre tid innan du kan lämna dom ensamma tillsammans.

• Physalis

Precis som svaret ovan. Vänta till sommaren.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Djurägare)

Skaffa katt nu. Vänta inte.

Katterna som inte får nytt hem inom en viss tid blir avlivade.

Skälvklart lämnar du inte hunden och katten ensamma hemma.

Självklart lämnar du de i vars ett rum.

Katten kommer bara bli glad att vara ensam 5 timmar. Det är stressande att flytta och egentid kommer göra att den vänjer sig snabbare.

Katter är ju inte som hundar.

Katter trivs ensamma. Hundar trivs i flock.

• nils83
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-01 12:27:56 följande:

Skaffa katt nu. Vänta inte.

Katterna som inte får nytt hem inom en viss tid blir avlivade.

Skälvklart lämnar du inte hunden och katten ensamma hemma.

Självklart lämnar du de i vars ett rum.

Katten kommer bara bli glad att vara ensam 5 timmar. Det är stressande att flytta och egentid kommer göra att den vänjer sig snabbare.

Katter är ju inte som hundar.

Katter trivs ensamma. Hundar trivs i flock.

ska hämta en i morgon
  • Anonym (IndieGirl)

Katter blir absolut inte avlivade på alla katthem bara för att de varit där ett tag. Blir de det på ditt så rekommenderar jag att du hittar ett bättre ställe.

Min lilla tjej hade varit på katthemmet i ca 1-1,5 år innan jag tog hem henne.

Fem timmar borta om dagen kan absolut fungera dock, se bara till att katten är i ett enskilt rum och att ni tillbringar mycket tid med den när ni är hemma (ibland bara sitta i samma rum, beroende på hur katten är och vad den har varit med om). Katter från katthem är speciella, endel av dem är som vilken katt som helst medan andra har haft riktigt tuffa liv. Dessa behöver enormt mycket tid och förståelse, men för energin du lägger får du ofta en katt som älskar dig på ett helt annat sätt när den väl är redo för det.

Du blir kattens hjälte helt enkelt.

Lycka till!

• Anonym (Djurägare)
    Anonym (IndieGirl) skrev 2018-04-01 15:38:36 följande:

Katter blir absolut inte avlivade på alla katthem bara för att de varit där ett tag. Blir de det på ditt så rekommenderar jag att du hittar ett bättre ställe.

Min lilla tjej hade varit på katthemmet i ca 1-1,5 år innan jag tog hem henne.

Fem timmar borta om dagen kan absolut fungera dock, se bara till att katten är i ett enskilt rum och att ni tillbringar mycket tid med den när ni är hemma (ibland bara sitta i samma rum, beroende på hur katten är och vad den har varit med om). Katter från katthem är speciella, endel av dem är som vilken katt som helst medan andra har haft riktigt tuffa liv. Dessa behöver enormt mycket tid och förståelse, men för energin du lägger får du ofta en katt som älskar dig på ett helt annat sätt när den väl är redo för det.

Du blir kattens hjälte helt enkelt.

Lycka till!

Nej kanske inte alla men många. Allting handlar om pengar. Katter och hundar kostar mycket pengar. De katter och hundar som efter en viss tid inte fått hem blir avlivade. De går inte att ha kvar de eftersom det hela tiden kommer nya för att folk är idioter. Att då strunta i de djurhemmen är detsamma som att ge de sprutan själv. De hemmen har större tryck än de som har möjligheter att behålla längre.

Jag gillar inte heller det men så ser verkligheten ut och jag är ingen miljonär så jag har ingen möjlighet att ändra det.
  • Anonym (IndieGirl)
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-01 16:13:56 följande:
    Nej kanske inte alla men många. Allting handlar om pengar. Katter och hundar kostar mycket pengar. De katter och hundar som efter en viss tid inte fått hem blir avlivade. De går inte att ha kvar de eftersom det hela tiden kommer nya för att folk är idioter. Att då strunta i de djurhemmen är detsamma som att ge de sprutan själv. De hemmen har större tryck än de som har möjligheter att behålla längre.

Jag gillar inte heller det men så ser verkligheten ut och jag är ingen miljonär så jag har ingen möjlighet att ändra det.

Nej, att köpa från de katthemmen är samma sak som att stödja dem. Om ingen köper katterna från just de hemmen så går de under, det är hur affärer fungerar.

Ett vettigt katthem tar inte in fler katter än de har råd med och avlivar endast de katter som måste avlivas pga av fysiska/psykologiska anledningar.

• Anonym (Djurägare)
    Anonym (IndieGirl) skrev 2018-04-01 16:26:40 följande:

Nej, att köpa från de katthemmen är samma sak som att stödja dem. Om ingen köper katterna från just de hemmen så går de under, det är hur affärer fungerar.

Ett vettigt katthem tar inte in fler katter än de har råd med och avlivar endast de katter som måste avlivas pga av fysiska/psykologiska anledningar.

D
  • Anonym (Djurägare)

Då rekommenderar jag dig att ta reda på lite mer fakta. Du kan besöka några så får du se med egna ögon.

Katthem drivs ideellt inte i vinstsyfte.

• Anonym (IndieGirl)
    Anonym (Djurägare) skrev 2018-04-01 20:03:35 följande:

Då rekommenderar jag dig att ta reda på lite mer fakta. Du kan besöka några så får du se med egna ögon.

Katthem drivs ideellt inte i vinstsyfte.

Jag har två stycken omplaceringskatter (en privat och en från ett katthem som blev slagen av sin tidigare ägare som förövrigt hade ca 40 andra katter), jag har arbetat på ett katthem i ca 1,5 år och skänker pengar. Jag har sett med mina egna ögon.

Sen citat från dig själv "Allting handlar om pengar. Katter och hundar kostar mycket pengar. De katter och hundar som efter en viss tid inte fått hem blir avlivade.". Jag var inte den som drog upp pengar. Men katthemmen får vara hur ideella de känner för, de kommer oavsett gå under eller ändra sig om ingen går till det stället.

"Att då strunta i de djurhemmen är detsamma som att ge de sprutan själv." Du kan inte allvarligt begära att folk ska ta på sig skulden för varje katt som avlivas för att de inte skaffade just den katten. Ett enormt problem är att folk just skaffar flera djur än de kan klara av, vilket både människan och djuren far illa av.

Svar på tråden köpa katt från katthem