• SophieElle

    Överklagan förvaltningsrätten? Hur lång är handläggningstiden?

    Hej!

    Håller på att försöka få min graviditetspeng godkänd från försäkringskassan. Min kollega fick beviljat 100% men jag bara 50% trots likadana arbetsuppgifter. Nu när jag omprövade fick jag inget ändrat beslut, så nästa steg är förvaltningsrätten. Men hur lång tid tar en handläggning där? 

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Överklagan förvaltningsrätten? Hur lång är handläggningstiden?
  • Viveqa

    Det beror på vilken förvaltningsrätt i landet du överklagat till. På deras hemsidor brukar det finnas information om aktuella handläggningstider för olika slags mål.

  • SophieElle

    det står att överklagan ska skickas till försäkringskassan som sedan skickar vidare till förvaltningsrätten, beror detta på vart man bor kanske ?

  • Starka

    Jag överklagade en sjukersättning, fick besked om att handläggningstiden var 6-8 månader i förvaltningsrätten

    Allt som allt tog ärendet strax över två år men jag vann i förvaltningsrätten

  • Barbados
    SophieElle skrev 2018-03-28 19:11:28 följande:

    det står att överklagan ska skickas till försäkringskassan som sedan skickar vidare till förvaltningsrätten, beror detta på vart man bor kanske ?


    Nej, det är så det alltid går till. Underinstansen - dvs den myndighet som fattat beslutet som du vill överklaga - registrerar ärendet och kontrollerar att överklagandet inkommit i rätt tid. Sedan skickar den överklagandet vidare till rätt överinstans som registrerar målet och handlägger det.
  • SophieElle
    Barbados skrev 2018-03-28 19:45:05 följande:
    Nej, det är så det alltid går till. Underinstansen - dvs den myndighet som fattat beslutet som du vill överklaga - registrerar ärendet och kontrollerar att överklagandet inkommit i rätt tid. Sedan skickar den överklagandet vidare till rätt överinstans som registrerar målet och handlägger det.
    jo, men vilken förvaltningsrätt som ska ta ärendet. Beror det på vart jag är folkbokförd?
  • Hejhoppsan
    SophieElle skrev 2018-03-28 21:23:36 följande:
    jo, men vilken förvaltningsrätt som ska ta ärendet. Beror det på vart jag är folkbokförd?

    Den förvaltningsrätt inom vars domkrets det överklagade beslutet fattats. Men det är inget du behöver ta hänsyn till, FK vet detta och skickar det vidare till rätt domstol.
  • AnnaR84

    Det var ett tag sen jag arbetade med socialförsäkringsmål men när jag gjorde det så handlade vi mål gällande graviditetspenning med förtur (just för att ändamålet med överklagandet inte skulle hinna förfalla). Du skickar överklagandet till FK som sedan rättidsprövar det och lämnar över till behörig förvaltningsrätt. /Assessor som arbetat i förvaltningsdomstol i nio år

Svar på tråden Överklagan förvaltningsrätten? Hur lång är handläggningstiden?