• Anonym (?)

    Ska skolor kunna vägra ta emot elever med tex svår ADHD som är omedicinerade?

    Ja, nu handlar det då om de som inte klarar av att fungera utan medicin oavsett vilka övriga insatser som gjorts. 
    Jag ber i förväg om ursäkt för långt inlägg. 

    Vi har en elev i lågstadiet som ibland vägrar ta sin medicin. Den här eleven har en tjej i klassen som han verkligen avskyr, ingen vet varför allra minst han själv. Han kan iaf inte uttrycka vad det är med henne som triggar igång honom. 

    När han tar medicin är han dock inte verbal, men sparkar gärna på henne om han kommer åt. När han inte tar medicin skriker han elakheter till henne (och andra) samt är ännu mer på och försöker sparka. 

    Med medicin kan han koncentrera sig och klarar av skolarbetet, bara några små 'äventyr' där han går runt i klassrummet eller en sväng i korridoren. Lite prat med klasskompisarna blir det, men han återgår till sin plats vid tillsägelse. 

    Utan medicin är han mer ute och går än sitter still, han pratar och stör sina klasskompisar och om de säger att han ska vara tyst eller gå säger han något elakt till dem. Skolarbetet klarar han inte alls av, han kan göra något tal i matteboken, skriva någon mening i skrivboken etc. 

    Han har en assistent som är med honom hela tiden i skolan, men inte på fritids. Han har punktmarkering på rasterna som oftast går bra, men vill han delta i någon lagsport (fotboll, basket etc) så händer det att han blir skitarg för att någon inte följer reglerna, omedicinerad är det mer regel än undantag, då blir han arg även om någon följt reglerna men är bättre än han.

    Det går inte alltid att förutse när han får ett ryck och kastar sig över den här tjejen, det kan komma precis när som helst. Han är supersnabb och smidig och springer ifrån alla vuxna på skolan, även gympaläraren som dock kommer ikapp i längden så att säga, men då har han redan hunnit med en massa jäkelskap på vägen.
    När han inte ätit medicin tar det ett par dagar innan allt gått ur kroppen, men man märker skillnad redan första dagen, då mest på koncentrationen, verbalt kräver ca 3 dagar utan medicin. 
    Utan medicin sparkar han den här tjejen så fort han ser henne, med medicin är det 'bara' någon gång per dag han försöker, vissa dagar inte alls men det kan likväl bero på att hon hållit sig undan. 

    Ex på saker han skriker när han är omedicinerad: 


    Åk hem din jävel (till en flykting som dock bott här ett tag och talar nästan felfri svenska) 
    Du är så jävla ful/fet/äcklig. (till vem som helst som råkar vara nära) 
    Ditt pucko du kan ju inte ens läsa, det är synd om dina föräldrar som fick en så jävla blåst unge (till en dyslektiker) 
    Fitta, hora, kuk mm, alla tänkbara könsord. (skriks random till vem som helst) 

    Det som gjorts i övrigt är att han har möjlighet att sitta i enskilt rum med assistenten, det vill han dock sällan, han har skärm som används ofta, han får hjälp att skriva när han blir trött i handen (som så många barn håller han i pennan jättehårt och det övas det också på.) Han får svårare utmaningar när han är klar med det ordinarie arbetet och det tycker han är kul. 
    Han har möjlighet att gå en sväng i korridoren eller tom ut om det behövs. Han behöver inte vara med på gymnastiken om det är för jobbigt, han kan gå ut med assistenten och sparka fotboll eller något istället. Han och assistenten över och övar och övar på hur man är en schysst kompis, vad han kan göra istället om han blir arg, men han är inte särskilt intresserad.

    Han är som sagt intelligent och jag får intrycket av att vissa personer ser han ner på. Om det är för att han anser dem korkade eller om de på annat vis står under honom, enligt honom vet jag inte. Han beter sig överlägset mot vissa då och då, även när han tar medicin, men inte lika ofta som utan. 

    Klassen är överlag tysta på lektionerna så det är lugnt i klassrummet för det mesta och pojken gillar skolarbete så den biten är som sagt inga problem när han tar medicin. Men det vill han inte alltid, ibland smular han bara sönder medicinen eller totalvägrar ta den. 

    Vi har tittat på möjligheten att byta klass, pojken går i den här klassen för att den är minst, de övriga tre klasserna i samma årskurs har maxantalet elever redan (det är verkligen knökfullt i de klasserna då de gjorde en ändring efter ettan när man märkte att den här pojken inte klarar stor klass, de var tre stora först, nu är det en liten och tre stora) så för att tjejen ska kunna byta krävs att någon i en annan klass byter med henne, men det är det ingen som vill. Flickan med föräldrar vill inte byta skola då denna är den närmsta och det är ändå närapå en timmes resväg var morgon för henne. Jag tycker inte det ska behövas heller, men vi måste ju titta på alla vägar när en elev kränks hela tiden. 

    Vi har pratat med rektor om att skapa ytterligare en klass men det är inte aktuellt. 

    Så, vas säger ni? Hur kommer man till rätta med detta? Jag har endast skrivit en bråkdel av allt men ändå blev det jättelångt. Pojken kan inte tillgodogöra sig skolarbetet utan medicin och vi kan inte garantera de andra barnens trygghet. 

    Jag vill tillägga att jag anser att vissa barn inte ska gå i 'vanlig' skola, det här barnet är ett sånt barn, men nu finns inte möjligheten till det här då alla specialskolor tar emot elever först från åk 6.  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-29 11:17
    Tillägg: Pojken är social och vill leka med andra, han är inte bekväm med sitt funktionshinder men tar emot stöd i klassrummet. Han ogillar att ha en vuxen med sig non stop på rasterna och försöker ibland springa ifrån. Jag la nämligen fram förslaget att eleven får vara inne på rasterna för att kunna ladda batterierna och sen gå ut när de andra har lektion, men det vill inte eleven själv så att försöka tvinga honom kommer att urarta snabbt även om han tar medicin.

    Att försöka med: Om du inte tar din medicin så får du inte vara ute på rasterna fungerar inte heller då konsekvenstänket helt saknas.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-30 07:38
    Nu har det blivit väldigt mycket fokus på att ge råd i hur vi ska stötta det här barnet men det är inte frågan. allt görs men när eleven inte tar sin medicin fungerar inte åtgärderna.

    Frågan är om skolor ska få vägra att ta emot elever som behöver medicin men som inte tar den. Jag kommer inte svara på fler frågor om eleven i sig då det bara blir upprepningar. Orsaken till att jag skrev om beteendet från början var för att belysa att det handlar om elever som fungerar med medicin men inte utan.
  • Svar på tråden Ska skolor kunna vägra ta emot elever med tex svår ADHD som är omedicinerade?
  • Anonym (mmm)

    Det är skolplikt så nej, en skola kan inte vägra ta emot ett barn, oavsett medicin eller inte. 
    Hur skulle det se ut? Vi har ett samhälle idag där normen har blivit att man ska medicinera mot typ allting. 
    Ska vi börja säga åt andra grupper av barn att de inte är välkomna till skolan också? 

  • sextiotalist
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-29 11:35:52 följande:

    Det är skolplikt så nej, en skola kan inte vägra ta emot ett barn, oavsett medicin eller inte. 
    Hur skulle det se ut? Vi har ett samhälle idag där normen har blivit att man ska medicinera mot typ allting. 
    Ska vi börja säga åt andra grupper av barn att de inte är välkomna till skolan också? 


    hur tänkte du nu?
    Så en omedicinerad kille som flyger på oskyldiga, skadar andra, har ringa impulskontroll som fungerar bättre vid medicinering till att medicinera mot allting.
    Nej det finns ingen sådan norm, däremot när det finns hjälpmedel att ta till för att en person ska fungera bättre, att omgivningen inte ska behöva vara slagpåse, varför inte använda den.
    Man har ju konstaterat att det är väldigt många med ADHD som inte fått hjälp har börjat självmedicinera (läs narkotika och/eller alkohol) som tonåringar och vuxna. Det är ett bättre alternativ tycker du?
  • sextiotalist

    Tror inte det, när jag gick i skolan så fick dessa elever vara i sk OBS-klasser, vet inte om eleverna själva ville det (eller om föräldrarna gick med på det). Andra elever har ju hamnat i särskolan

  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-03-29 13:18:30 följande:

    Tror inte det, när jag gick i skolan så fick dessa elever vara i sk OBS-klasser, vet inte om eleverna själva ville det (eller om föräldrarna gick med på det). Andra elever har ju hamnat i särskolan


    Jag uppfattar det som att OBSklass inte var ett val. Där jag gick hamnade både stökiga elever och lågt begåvade elever men som inte låg på särskolenivå i OBSklass. 
    Men så klart kan skolan ha talat med föräldrarna om det innan. Dock så hade skolan mer mandat förr, nu ska det jamsas och mesas in i sbsurdum. (Obs, den här pojken jag talar om har inte mesiga föräldrar på det viset, de tar gärna emot all hjälp och samarbetar med skolan. Huruvida de är mesiga ang sitt barns medicinering vet jag dock inte det jag vet är att de ibland inte får i barnet medicin.) 
  • Anonym (?)
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-29 11:35:52 följande:

    Det är skolplikt så nej, en skola kan inte vägra ta emot ett barn, oavsett medicin eller inte. 
    Hur skulle det se ut? Vi har ett samhälle idag där normen har blivit att man ska medicinera mot typ allting. 
    Ska vi börja säga åt andra grupper av barn att de inte är välkomna till skolan också? 


    Jag vet att det är skolplikt, min fråga handlar om andra tycker att skolan ska kunna neka ett barn att komma till skolan när denne är omedicinerad i såna fall som det jag beskrev. 

    Barnet kan inte tillgodogöra sig någon undervisning, de dagarna/veckorna har vi endast honom här på 'förvaring'. På det tillkommer att barnet ständigt kränker andra elever utan medicinering. 

    Vi har elever på skolan med ADHD där andra åtgärder än medicinering räcker till. 

    Skolan har också en plikt att se till att alla elever är trygga i skolan och får den undervisning de har rätt till. Idag handlar det i mångt och mycket om eleverna själva kan tillgodogöra sig lektionerna för att läraren behöver ägna sin tid till det/de barn med ett eller annat funktionshinder. 
  • Anonym (Fler diagnoser?)

    Är han " bara" utredd för ADHD? ..av min erfarenhet med av barn med ADHD så är de ofta inpulsiva och från tanke till handling går det i 120.. Men det där du säger om att han skriker/säger " fula" saker till vem som helst får mig att tänka på Touretts..det är vanligt att barn med ADHD har flera olika diagnoser bla Touretts.... Det är svårt att veta hur man ska skydda framför allt den där tjejen som han har svårt för...en tanke är att i den pedagogiska kartläggningen av klassen försöka se om det finns något mönster i det hela.. Man kan tex använda sig av marte meo (stavning?) metoden där man filmar eleverna..vi gjorde så med ett yngre barn som " porovocerat" bet andra barn...när vi filmade såg vi att barnet som bet oftast precis innan rört sig mot tex en leksak för att ta upp den ,ett annat barn hann före och böev då bitet...rörelsen var så liten och subtil att vi inte hann se den i det ögonblicket men då vi filmade hann vi se vad som egentligen hände... Det kan ju vara något sådant med den här tjejen..hon gör/ säger något som för övriga runt omkring är obetyligt,som vi inte ens ser MEN som triggar den här killen . Er specialpedagog borde ha om han inte redan fått det ett material som heter " så här vill jag ha det i skolan" av två logopeder Ida Rosqvist och Julia Andersson Ett boktips är " lösningsfokuserat tänkande i skolan" av Yasmin Ajmal och John Rhodes två skolpsykologer Andra tips: sök på LAB ,lågaffektivt bemötande, The spoonteory Det finns en blogg dom heter " supermamsen" ( eller något liknade) det är en blogg om hennes och hennes familjs liv men hon har många bra bilder som förklarar på ett enkelt sätt tex hur det är att ha ADHD ( hon är själv mamma till 3 barn med NPF- diagnoser)

  • Anonym (Fler diagnoser?)

    Vet med er att den här killen med största säkerhet VET att han gör fel och är sin STÖRSTA kritiker som klankar ner på sig själv och säger till sig slv att han inte duger,att det spelar ingen roll om han försöker eller inte för han ?" Är ju ändå sån" HAN sänker sig själv och det blir lätt en självuppfyllande profetia Det är Jättesvårt för oss utanför att höja dessa barn,lyfta fram det de ÄR bra på för de flesta av dessa barn har en jättedålig bild av sig själva där de inget duger till självförtroendet när det kommer till framför allt skolarbetet är i bott.

  • Anonym (Sanna)

    Om pojken nu flyger på den här tjejen med jämna mellanrum, och ingen av dem kan byta klass inom skolan, men kan pojken byta skola?

  • Anonym (?)
    Anonym (Fler diagnoser?) skrev 2018-03-29 15:08:44 följande:

    Är han " bara" utredd för ADHD? ..av min erfarenhet med av barn med ADHD så är de ofta inpulsiva och från tanke till handling går det i 120.. Men det där du säger om att han skriker/säger " fula" saker till vem som helst får mig att tänka på Touretts..det är vanligt att barn med ADHD har flera olika diagnoser bla Touretts.... Det är svårt att veta hur man ska skydda framför allt den där tjejen som han har svårt för...en tanke är att i den pedagogiska kartläggningen av klassen försöka se om det finns något mönster i det hela.. Man kan tex använda sig av marte meo (stavning?) metoden där man filmar eleverna..vi gjorde så med ett yngre barn som " porovocerat" bet andra barn...när vi filmade såg vi att barnet som bet oftast precis innan rört sig mot tex en leksak för att ta upp den ,ett annat barn hann före och böev då bitet...rörelsen var så liten och subtil att vi inte hann se den i det ögonblicket men då vi filmade hann vi se vad som egentligen hände... Det kan ju vara något sådant med den här tjejen..hon gör/ säger något som för övriga runt omkring är obetyligt,som vi inte ens ser MEN som triggar den här killen . Er specialpedagog borde ha om han inte redan fått det ett material som heter " så här vill jag ha det i skolan" av två logopeder Ida Rosqvist och Julia Andersson Ett boktips är " lösningsfokuserat tänkande i skolan" av Yasmin Ajmal och John Rhodes två skolpsykologer Andra tips: sök på LAB ,lågaffektivt bemötande, The spoonteory Det finns en blogg dom heter " supermamsen" ( eller något liknade) det är en blogg om hennes och hennes familjs liv men hon har många bra bilder som förklarar på ett enkelt sätt tex hur det är att ha ADHD ( hon är själv mamma till 3 barn med NPF- diagnoser)


    Tack för många bra tips. 

    Han har även högfungerande autism men om det utretts för något mer vet jag inte. Jag har arbetat med barn som har touretts och trotssyndrom men de har varit annorlunda än detta barn. Detta barn analyserar och funderar ut exakt vad som ska sägas till en viss person i ett visst läge för att ge störst effekt. Att han sen kan skrika till vem som helst som går förbi är en sak men när han gör det har jag märkt att han oftast säger samma sak till samma personer, men olika saker beroende på vem som går förbi. 

    Jag har suttit och kollat in honom och vad jag kan se finns inget som triggar annat än att flickan existerar. Hon kan sitta helt tyst och jobba i sin bok och så går han fram och sparkar henne på benen. Det är riktigt hård också, man ser hur han tar sats. Han har heller inte visat något mer än direkt när han ska sparka, det är någon sekund innan man ser i hans blick att han tänker hitta på något. Hans assistent går ju inte bakom honom non stop och missar ibland. 

    Han kan ha varit och vässat pennan, frågat läraren något eller ha varit på toaletten och tar sig en extra tur i klassrummet. Han sitter så att han inte behöver se henne alls när skärmen är uppe och det är den nästan hela tiden. 

    Ett annat tillfälle så gick hon förbi i korridoren (detta var på fritids) och han får ut ur rummet han var i och sparkade henne jättehårt och gick sen leende in i rummet igen. Vid tillsägelse tittar han ner i marken och säger ja ja. Ingen annan reaktion hur man än lägger fram det. Visst säger han förlåt om någon säger till men om han menar det vet jag inte. Jag upplever det som att han bara säger det för att de vuxna vill. 
  • NELJ

    Nej, barn med funktionsnedsättningar ska inte slängas ut från skolan. Självklart inte. Ni får sätta in mer resurser.

Svar på tråden Ska skolor kunna vägra ta emot elever med tex svår ADHD som är omedicinerade?