• Avenia

2-åring sjuk ofta

Jag är orolig och vill veta om ni haft barn som varit sjuka mycket i denna ålder och sedan ändå blivit friska och pigga barn. Min dotter är 2,5 år och har öroninflammation jämt. Hon har feber som kommer och går, den kommer ofta på natten. Sist höll det på i 2 veckor. Penicillinet hjälpte inte mot öronsmärtan men vi fick inget starkare. Hon är ofta väldigt trött. Vi vabbar minst 5 dagar per månad. Ofta mer. Läkarna har tagit prover men de hittar inget.

• Svar på tråden 2-åring sjuk ofta
  • Lindsey77

Inget konstigt att vara sjuk mycket i den åldern. Var knappt på jobbet när jag hade tre småbarn. Vid upprepade öroninflammationer hade jag bett att få en remiss till öron. Fick det till ett av mina barn när penicillin inte hjälpte. De tog en odling, hittade en bakterie och så fick han rätt penicillin. Dessutom fick han rör för de upptäckte vätska bakom trumhinnan.

5 dagar i månaden låter normalt. Tror jag vabbande varannan vecka med trean som var konstant sjuk. Hans näsa rann aug till maj.

Nu i skolåldern är han superfrisk, trots astma, eksem, lunginflammationer, öroninflammationer i 1-2 årsåldern, konstant feber. Inget av det kvar. Kändes som om det inte fanns något mellanrum mellan infektionerna.

Vissa barn är mer sjuka än andra helt enkelt. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte vabbande en vecka extra, så att han återhämta sig mer och kanske inte bli smittad direkt igen...

• Avenia
    Lindsey77 skrev 2018-03-29 21:37:21 följande:

Inget konstigt att vara sjuk mycket i den åldern. Var knappt på jobbet när jag hade tre småbarn. Vid upprepade öroninflammationer hade jag bett att få en remiss till öron. Fick det till ett av mina barn när penicillin inte hjälpte. De tog en odling, hittade en bakterie och så fick han rätt penicillin. Dessutom fick han rör för de upptäckte vätska bakom trumhinnan.

5 dagar i månaden låter normalt. Tror jag vabbande varannan vecka med trean som var konstant sjuk. Hans näsa rann aug till maj.

Nu i skolåldern är han superfrisk, trots astma, eksem, lunginflammationer, öroninflammationer i 1-2 årsåldern, konstant feber. Inget av det kvar. Kändes som om det inte fanns något mellanrum mellan infektionerna.

Vissa barn är mer sjuka än andra helt enkelt. Så här i efterhand ångrade jag att jag inte vabbande en vecka extra, så att han återhämta sig mer och kanske inte bli smittad direkt igen...

Skönt att höra att det blev bättre. Jag är mest besviken på att läkarna inte tar det på allvar och skriver ut bättre antibiotika. Sist fick hon en 10-dagarskur som inte hjälpte. De hänvisade till virus utan att kolla närmare. Min lilla tjej lider. Hon är frisk max en vecka innan de ringer från dagis.
  • Lindsey77

Antibiotika gör saken värre. Man blir mer mottaglig efter en antibiotikakur. Jag tror vår trea åt flera kurer i sträck, men hjälpte inte alls. Förmodligen det mesta virus. Bara att härda ut, det kommer bättre tider!

• viseversa

Om hon ofta har problem med öronen så kolla över om hon ev kan få rör inopererade. Min kompis dotter hade öroninflammation OFTA. Hon fick rör. Även min bror var ett öronbarn som liten. Han fick också rör sommar hjälp massor.

Svar på tråden 2-åring sjuk ofta