• Anonym (Skilj­is)
    Äldre 30 Mar 09:27
    8383 visningar
    7 svar
    7
    8383

    Ni som haft "skiljevägg" i livmodern, berätta. Operation? Slutat få.missfall m.m?

    Var på missfalls utredning häromdagen och det enda hon hittade som ev kunnde påverka var nån slags skiljevägg i livmodern. Jag fattar inte riktigt vad som menas med detta? Ni som haft det, berätta? Kan de orsaka upprepade missfall? Hur tar man bort den? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Ni som haft "skiljevägg" i livmodern, berätta. Operation? Slutat få.missfall m.m?
  • Anonym (M)
    Äldre 30 Mar 09:30
    #1

    Min kollega hade så och födde sina barn väldigt tidigt, man upptäckte inte skiljeväggen förrän efter 3:dje barnet. Jan föddes tyvärr i v 26 och blev gravt hörselskadad. Så det är nog bra att operera bort den.

  • Äldre 30 Mar 11:37
    #2

    Jag har skiljevägg - uterus bicornis. Det vill säga att min livmoder är hjärtformad.

    Jag har vart gravid 2 ggr. Detta är min andra gång och jag är i 12+1.

    Blir gravid lätt.

    Min första graviditet födde jag i 24+3 men det BEROR INTE PÅ LIVMODERN. Jag hade en infektion som gjorde att tappen utplånades.

    Vi är en grupp på Facebook med alla olika typer utav anatomiska avvikelser på livmodern. Dom flesta i gruppen får friska barn i fullgångna veckor, dom flesta blir också gravida utan problem.

    Dom som kan ha haft lite svårt att bli gravida behöver inte ha med formen på livmodern att göra utan vissa tar det ju lite tid för. Helt normalt att det tar ca 1 år.

    Många av oss har inte fått missfall, men av dom som har fått kan det ha att göra med att ägget fäst långt ner på skiljeväggen och att det inte går att behålla.

    Men även en som har en ?normal? livmoder kan ju ägget fästa fel på också.

    Många av oss har heller inte opererat bort skiljeväggen, medan somliga har. Jag blev erbjuden magnetröntgen för kunna veta hur stor skiljevägg jag har men valde att stå över då jag inte har problem med att bli gravid eller missfall.

  • Äldre 13 Dec 21:15
    #3

    Jag opererade bort min igår då jag haft återkommande missfall då barnet inte kunde växa oesbrlift. Hoppas på de bästa nu :)

  • Thu 26 Sep 2019 16:40
    #4

    Hej!

    Jag håller på med IVF på Sahlgrenska och efter mitt andra äggplock så kollade en läkare närmare på min livmoder och säger det är skiljevägg och behöver operation ev 2 st!

    Min första fråga är varför har man inte det som rutinkontroll när man börjar ivf så man slipper slängs ut flera försök i havet!!! 1 operationen är gjord och kommer på återbesök hos en annan läkare som säger att jag kan sätta in igen. Efter 2 insättningar kommer jag tillbaka till läkaren som sa jag behöver 2 operationer och säger jag behöver 1 till!! Tror jag skulle bli galen, men det är inte slut ännu! Kommer till operation nr 2 efter 3 månader och hon gjorde ingenting för hon tyckte inte det behövdes! Så fick vi återkontroll 2,5 månad senare och då säger hon ursäkta mig men du behöver en operstion till!! Tack och lov var mannen med annars hade jag nog gått i taket! Så nu väntar vi på en 3 operation....

    Jag har ett barn sedan tidigare som jag blev igång satt med som läkaren tror hade med livmodern att göra och att han säger man kan få komplikationer om man inte gör något åt det. Jag hade en bra graviditet med sonen för 10 år sedan och hade inga problem att bli gravid. Men nu när jag och min nuvarande man har försökt i 4 år så lyckas vi inte på egen hand tyvärr, Har dock problem med min sköldkörtel också.

    Läkaren frågade hur min gravidit var med mitt första barn och jag sa bra för det var den, dock blev jag igång satt näe jag var i slutet på v.37 för att det var lite foster vatten. När min prins väl kom ut var han ju jätteliten 1960g och vi fick vara på bro avd i några veckor. Men alla var förvånade att han var så liten för det hade dom inte räknat med, utan mer en normal stor bebis. Så blir jag gravid igen så kommer dom hålla extra koll och ev ge blodförtunnande.

    Jag valde ta operationen för att inget ägg har fäst sig hos oss på våra försök, plus om det är bättre chans att läkaren "prickar" rätt och har större utrymme för det så tycker jag det är värt det och för att minska ifall det uppstår komplikationer för mig eller barnet i en graviditet.

  • Anonym (jag)
    Thu 26 Sep 2019 17:59
    #5
    Anonym (Skiljis) skrev 2018-03-30 09:27:10 följande:

    Var på missfalls utredning häromdagen och det enda hon hittade som ev kunnde påverka var nån slags skiljevägg i livmodern. Jag fattar inte riktigt vad som menas med detta? Ni som haft det, berätta? Kan de orsaka upprepade missfall? Hur tar man bort den? Tacksam för svar


    Jo jag har det men inte helt som en hjärtformad. Har fyra barn, men två missfall i bagaget
  • Fri 17 Jan 2020 08:59
    #6

    Hej.

    Jag vet inte om denna tråd är aktiv men tänker jag skriver ändå. Jag hade hjärtformad livmoder, haft 6 missfall och i varje kunde inte kroppen bli av med fostret så fick opereras. Efter det 6e började dem komma noggrannare om något var fel och fann en hjärtformad livmoder. Opererade bort den förra året och är nu påväg att försöka igen. Slutade med preventivmedel förra månaden så vi får se om detta gör de bättre :)

  • Fri 17 Jan 2020 12:57
    #7
    Millacamilla skrev 2020-01-17 08:59:47 följande:

    Hej.

    Jag vet inte om denna tråd är aktiv men tänker jag skriver ändå. Jag hade hjärtformad livmoder, haft 6 missfall och i varje kunde inte kroppen bli av med fostret så fick opereras. Efter det 6e började dem komma noggrannare om något var fel och fann en hjärtformad livmoder. Opererade bort den förra året och är nu påväg att försöka igen. Slutade med preventivmedel förra månaden så vi får se om detta gör de bättre :)


    Tråkigt med missfallen :(

    Hoppas det går vägen för er denna gång :)

    Jag har också hjärtformad livmoder. Födde en pojke för tidigt i v.25 som inte fick stanna hos oss och sen födde jag vår dotter stilla i v.25.

    Efter ett ma i v.9 så blev vi gravida med vår dotter som föddes den 6/12 2019 :) hon kom i v.34+1.

    Håller alla tummar och tår för er :)
Svar på tråden Ni som haft "skiljevägg" i livmodern, berätta. Operation? Slutat få.missfall m.m?