• ALM82

    Bonusson som biter och river andra barn på förskolan

    Hej alla!

    Jag har som sagt en bonusson (väntar mitt första barn tillsammans med hans pappa) som är 3.5 år gammal. Nu har det hänt 4 gånger tror jag sen skolstarten i januari att han har rivit och/eller bitit ett annat barn på förskolan, inte samma barn varje gång, senaste veckan två gånger.

    Varför gör han detta och hur ska man (alltså mamman, pappan och jag) reagera i såna här situationer? 

    Jag har inga egna barn så det är därför jag undrar, även om jag har jobbat lite med barn samt har väldigt många syskonbarn.

    Min sambo och hans ex separerade när bonussonen var lite över ett år, jag finns med i bilden sen han var 1.5. Vi kommer jättebra överens och han är glad att han ska bli storebror, ställer frågor om bebisen och kramar om magen, även om jag kan förstå att det kanske påverkar honom negativt. 
    Jag och sambon har honom ca en tredjedel av tiden, varannan helg samt varje tisdag-onsdag (vi bor inte i Sverige och här är det inte skola på onsdagar). 

    Hans mamma har inte träffat någon ny utan bor själv med honom och de har ett väldigt "symbiost" förhållande till varandra. Bonussonen får i princip göra vad han vill hemma hos henne, han är fortfarande hennes bebis. När vi lämnar honom på söndagkvällen så kan han säga "Jag vill åka till leksaksaffären NU!" och mamman bara går med på det, det är han som bestämmer hemma hos dom. Hon har även ett kontrollbehov (konstaterat av psykolog i och med vårdnadstvisten) och lämnar i princip aldrig hans sida vilket gör att han inte tar egna initiativ till lek eller att han inte vågar gå längre än 5 meter från oss. Förskolan har även konstaterat detta och har pratat med oss om det.

    Hos oss har han fler regler att anpassa sig efter, vi är inte jättestrikta, utan mer att man ska säga tack, plocka undan leksakerna efter sig när man har lekt klart, sitta still vid matbordet m.m.

    Separationen gick inte bra och mamman och pappan pratar i princip inte, endast via mail och då bara uppdateringar gällande sonen. De visar däremot inget inför sonen, utan framstår som om allt vore bra.

    Gör vi fel att ha fler regler när han är hos oss eftersom att han bara är med oss en tredjedel av tiden? Kan det vara sånt som stör och att han då inte vet riktigt hur han "ska" vara?
      

  • Svar på tråden Bonusson som biter och river andra barn på förskolan
  • Anonym (Anna)

    Såklart ska ni ha regler. Barn är smarta och kan utan problem ha olika regler i olika hem. Det samma på förskolan. Hur är han med talet, är han lite sen eller pratar han tydligt? Att ett barn rivs och bits är typiskt för barn innan de fått ordning på talet. Det är helt enkelt frustration att inte kunna kommunicera som resulterar i beteendet. Vi hade det problemet med vår dotter men det försvann när talet blev bättre. 3,5 år låter kanske lite sent om talet är bra, annars kan det vara därför. Prata med BVC om ni är oroliga.

  • ALM82
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-30 16:16:54 följande:

    Såklart ska ni ha regler. Barn är smarta och kan utan problem ha olika regler i olika hem. Det samma på förskolan. Hur är han med talet, är han lite sen eller pratar han tydligt? Att ett barn rivs och bits är typiskt för barn innan de fått ordning på talet. Det är helt enkelt frustration att inte kunna kommunicera som resulterar i beteendet. Vi hade det problemet med vår dotter men det försvann när talet blev bättre. 3,5 år låter kanske lite sent om talet är bra, annars kan det vara därför. Prata med BVC om ni är oroliga.


    Tack för svar!

    Nej, tvärtom så har han ett väldigt bra tal! Han är duktigt på att prata och kan flera komplicerade ord. 

    Jag undrar också om det kanske kan bero på att han inte har några kompisar hos hans mamma, alltså de spenderar all tid bara de två tillsammans.
    Han har en kompis när han är hos oss (våra kompisars son) och de kommer jättebra överens och bråkar aldrig och han har aldrig varit elak mot honom, men de umgås ju inte jämt. 
    Därför så kanske han inte riktigt vet hur man ska vara med kompisar?
    På förskolan är det ju inte riktigt samma sak eftersom han inte alltid får individuell uppmärksamhet utan reglerna gäller för en grupp.
  • mammalovis

    På förskolan får de ju försöka ta reda på i vilka situationer han bits och rivs. Är det trångt om utrymme, kamp om leksaker, missförstånd eller vad händer? Sedan får de ju punktmarkera honom så det inte händer igen. Sedan vet jag att ett barn kan hinna bita ändå mitt framför näsan på en, men man får ju förebygga så långt det går.

    Hemma krävs det att ni står för tryggheten och behåller tidigare regler. Även att ni pratar om det som har hänt och hur man löser konflikter med att turas om, be om hjälp o s v. Allt detta behöver barn träna på. Ibland kan man läsa böcker om ämnet.

    Även om barn kan komplicerade ord, så är det ju frågan om han kan uttrycka känslor som t ex jag blev arg när x tog leksaken jag ville ha/hade. Eller som vår 2,5-åring kommer ledsen och ropar "Tilda slog mig" och visar var. Vad som hände kan han ju inte uttrycka, men det vet oftast syskonen.

Svar på tråden Bonusson som biter och river andra barn på förskolan