Hur yttrar sig dubbel personlighet?
Har spenderat väldigt lång tid av mitt lev med samma kvinna. Vi har fått fem barn, varav tre idag är vuxna, unga vuxna.
Denna kvinna har varit med om det mest avskyfärda ett barn kan uppleva, det är helt absurt. Det är alltifrån sett sin mamma bli våldtagen av pappan, till att dagligen blivit misshandlade med alltfrån dammsugarrör till galge, pappan försökt dränka henne. Det är bara lite att skrapa på ytan. Det finns så mycket mer. Jag har svårt att tänka mig att det här inte sliter sönder även det starkaste barn mentalt i småbitar.
Jag undrar, hur visar sig dubbel personlighet? Alltså att man är två personligheter.
Både de äldsta barnen och jag har diskuterat oändligt många timmar om vad det är som inte stämmer med deras mamma.
Ska försöka beskriva kort. Under vår tid tillsammans har hon hamnat i perioder där hon blir som förbytt, kall/kylig, arrogant, otrevlig och dryg, känslokall.
Ett exempel är för snart en månad sedan. Jag kom på henne med att skriva med en annan man, på ett sätt som du inte skriver till en vän, utan att bli alltför detaljerad.
Jag visar henne detta. Hon reagerar direkt med att se djupt ångerfull ut, riktigt skamsen. Hon börjar och ska förklara, även att det inte direkt fanns några godtagbara ursäkter, men ändå, hon skulle börja förklara sig. Nära gråt var hon också.
Det hade gått max två minuter från att jag visat, då rycker hon till lätt med huvudet, ögonen blinkar till, linande någon form av tics. Där tar absolut kula vid. Hon blir arrogant, iskall och tycker inte det där var mycket att hänga upp sig på, att "Stör det dig så stick!" ungefär. Personlighet som förbytt på ett par sekunder. Den personen är hon än idag. Hon kör rakt över oss allihop. Barnen bokstavligen skriker om att hon ska öppna ögonen och inse vad hon håller på med. Hon bryr sig inte ett dugg. Hon sitter 90% av sin vakna tid på olika dejtingsidor, som hon manipulerat mig med lögner att betala premium för dessutom, hon går ut och pratar med män hon träffat på krogen, osv osv. En riktigt kall och otäck personlighet, som förbyttes på ett ögonblick.
Detta är inte första gången det händer. Däremot garanterat sista!! Vid ett annat tillfälle var det en man på en kurs hon gick. Det spelade ingen roll hur jag bönade och bad, hur hon såg att jag mådde, hon körde på som en ångvält, lika känslokall och kylig som idag. En dag, när hon hållt på i tre månader med den här mannen kommer hon hem. Från absolut ingenstans börjar hon gråta och säger "Detta är inte jag!". Från den sekunden var hon "sig själv" igen. Hon slutade kursen, för hon ville inte att jag skulle må som jag gjorde. Återigen, personlighet som förbytt i en handvändning.
Finns även mängder med sådana här vändningar i personlighet som enbart varat i timmar eller någon dag. Då kan jag prata om nåt och säga exempelvis "Du minns när du berättade att..", nånting som jag ska ta upp som varit helt galet som kommit ur munnen på henne.
"Nej, det har jag aldrig sagt. Det hör du ju själv att det inte är jag att prata så!" säger hon och där står jag som att jag hittat på, för hon är absolut övertygad om att något sådant kan hon aldrig sagt. Och då kan det handla om så kort tid tillbaka som några dagar bakåt.
Jag överdriver inte om jag påstår att vi har suttit i såna här situationer minst hundra gånger genom åren.
Någonting är det som inte stämmer. Naturligt söker man förklaringen, och något säger mig att hon har två personligheter, där de två inte känner till varandra eller delar minnen och liknande.
Kan jag ha rätt, eller skulle det visat sig på helt andra vis?