• Anonym (Livet är en fest)

Ni som är feströkare, är ni aldrig röksugna annars?

Jag är feströkare och har varit det i ca 20 år. Jag röker i princip alltid om jag är på fest, middag och liknande. Jag röker också i allmänhet alltid nån cigarett om vi tar ett par glas vin hemma under helgen. Vidare röker jag alltid när vi är på semester av något slag och då röker jag hela dagarna.

Trots ovanstående har jag aldrig känt det minsta sug att röka i vardagen. Jag har ju nästan alltid cigaretter hemma men aldrig att jag kommer på tanken att ta en cigg i vardagen. Tilläggas bör att jag var daglig rökare under några år i tonåren innan jag slutade.

Alla ni andra som feströker, känner ni igen er? Eller har ert feströkande övergått i dagligt rökande?

• Svar på tråden Ni som är feströkare, är ni aldrig röksugna annars?
  • Anonym (Lisa)

Låter ju som att du mer eller mindre är rökare även i vardagen. Eftersom du röker varje tillfälle du tar ett glas eller då röker hela tiden när du har semester. Det kallar i alla fall inte jag att feströka.

Feströker gör jag och mina kompisar men bara när vi är ute på krogen eller är på fest. Jag skulle aldrig tända en cigg en fredagskväll med vinglas hemma i soffan. Det är för mig otänkbart.

Anonym (Lisa) skrev 2018-03-30 21:24:37 följande:

Låter ju som att du mer eller mindre är rökare även i vardagen. Eftersom du röker varje tillfälle du tar ett glas eller då röker hela tiden när du har semester. Det kallar i alla fall inte jag att feströka.

Feströker gör jag och mina kompisar men bara när vi är ute på krogen eller är på fest. Jag skulle aldrig tända en cigg en fredagskväll med vinglas hemma i soffan. Det är för mig otänkbart.

Jag förstår hur du tänker. Men det kan ju ibland gå veckor utan att jag röker. Köper sällan cigg för att ha hemma till det där vinglaset men röker om jag har cigaretter hemma vid dessa tillfällen. Min poäng var dock att jag trots relativt frekvent feströkande aldrig haft behov av att röka oftare än vad jag själv bestämmer och bara vid givna tillfällen.
  • Pripps Vichy

Nej, jag tycker bara det känns obehagligt att röka när man är nykter, då man tänker på all skit man drar i sig och som är cancerframkallande.

Men när man är full struntar man ju i det. Då tycker man att cigg är något som hör till och förhöjer alkoholens effekt.

• Anonym (.)

Jo, jag kände mig mer o mer sugen i vardagen. Tog nån cigg ibland till vardags för att slappna av, eller på frefag eftermiddag osv. Kom till en punkt där jag började känna mig mer o mer fast. Det började ju bli mindre feströkande o mer vardagsrökande

Släppte ciggen helt något år... sedan började jag feströka lite igen. Fattade till slut att cigg inte var något för mig, o la av, men sen tog det mer än 10år innan jag inte kände mig sugen på cigg när jag drack på fester.

Anonym (.) skrev 2018-03-30 23:23:36 följande:

Jo, jag kände mig mer o mer sugen i vardagen. Tog nån cigg ibland till vardags för att slappna av, eller på frefag eftermiddag osv. Kom till en punkt där jag började känna mig mer o mer fast. Det började ju bli mindre feströkande o mer vardagsrökande

Släppte ciggen helt något år... sedan började jag feströka lite igen. Fattade till slut att cigg inte var något för mig, o la av, men sen tog det mer än 10år innan jag inte kände mig sugen på cigg när jag drack på fester.

Ja, det är väl just det som är det lömska med att feströka och jag tycker själv att det är konstigt att jag aldrig får något sug i vardagen.
  • Anonym (Japp)

Jag är som dig. När jag jobbar har jag absolut inget behov av att röka. Men under helgen med någon öl, vin eller cider kam jag ta en. Även under semester kan jag ta någon ibland. Är som alkohol för mig, tar det när man är ledig liksom, njutningsmedel.

• Anonym (Katastrof)

Jag är mer en "katastrofrökare" än en feströkare.

Var vanlig rökare för ca 15 år sedan, rökte varje dag ca 10-15 cig. När jag blev gravid slutade jag direkt utan problem.

Efter det har jag rökt mycket sporadiskt, någon gång på fest.

Däremot så har jag behov av att röka om jag mår riktigt dåligt psykiskt, tex när en nära vän omkom oväntat för fem år sedan, då rökte jag en hel del en period för att bli lugnare.

Sen när jag mådde bättre slutade jag, och tänkte inte en tanke på cig på tre år. Sen var min sambo otrogen och då hamnade jag i en riktig kris, att röka hjälpte mig.

När jag mådde bättre slutade jag.

Så har det funkat för mig. Har inget behov av att röka om jag inte mår riktigt dåligt.

Anonym (Katastrof) skrev 2018-03-31 01:23:45 följande:

Jag är mer en "katastrofrökare" än en feströkare.

Var vanlig rökare för ca 15 år sedan, rökte varje dag ca 10-15 cig. När jag blev gravid slutade jag direkt utan problem.

Efter det har jag rökt mycket sporadiskt, någon gång på fest.

Däremot så har jag behov av att röka om jag mår riktigt dåligt psykiskt, tex när en nära vän omkom oväntat för fem år sedan, då rökte jag en hel del en period för att bli lugnare.

Sen när jag mådde bättre slutade jag, och tänkte inte en tanke på cig på tre år. Sen var min sambo otrogen och då hamnade jag i en riktig kris, att röka hjälpte mig.

När jag mådde bättre slutade jag.

Så har det funkat för mig. Har inget behov av att röka om jag inte mår riktigt dåligt.

Det bekräftar att det mest är ett psykiskt beroende mer än ett fysiskt. Jag har säkert ett psykiskt beroende som innebär att alkohol, fest och semester = rökning. Det går ju att leva.

Beklagar verkligen de kriser du hamnat i.
  • Anonym (Katastrof)
    Anonym (Livet är en fest) skrev 2018-03-31 01:32:06 följande:

Det bekräftar att det mest är ett psykiskt beroende mer än ett fysiskt. Jag har säkert ett psykiskt beroende som innebär att alkohol, fest och semester = rökning. Det går ju att leva.

Beklagar verkligen de kriser du hamnat i.

Ja, för mig har det definitivt varit psykiskt.

Tack!

En annan närbesläktad fundering. När/om ni får frågan: ?Röker du?? Svarar du ja, feströker eller nej på den? Jag svarar nej, ibland med tillägget ?det händer att jag feströker?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Livet är en fest) skrev 2018-03-31 02:15:23 följande:

En annan närbesläktad fundering. När/om ni får frågan: ?Röker du?? Svarar du ja, feströker eller nej på den? Jag svarar nej, ibland med tillägget ?det händer att jag feströker?

Jag ser mig som rökare ja. För röker gör jag ju . Hur ofta är ju inte relevant egentligen.
    Anonym (Lisa) skrev 2018-03-31 08:18:03 följande:

Jag ser mig som rökare ja. För röker gör jag ju . Hur ofta är ju inte relevant egentligen.

Intressant, särskilt som du ?bara? röker på krogen och fester. Inte hemma på helger eller på semestrar. Du har ju helt klart en poäng i att kalla dig rökare och enligt den definitionen är jag definitivt också rökare.
  • Anonym (Fastnade)

Jag rökte ungefär som du TS, men efter en semester fortsatte jag att röka på daglig basis. Hade känt sug ibland i vardagen även tidigare men verkligen hållit mig ifrån att röka och ffa aldrig köpt cigg om jag inte skulle på fest eller ut på krogen. Så kom dagen då jag inte hade den karaktären och det är ett par år sen nu. Sen dess röker jag ca 10-12 cigaretter per dag. Hade aldrig tidigare varit daglig rökare och det kändes skämmigt inför familj, vänner och jobbarkompisar att börja röka när man är 35.... nu är det som det är och även om jag vet att det är dåligt så trivs jag med att vara rökare. Mitt tips till er som feströker och inte vill fastna är att vara väldigt observanta på ev sug i vardagen.

• Fjäril kär

Jag var feströkare förut och rökte i sociala sammanhang. Men när jag hittade fler och fler "ursäkter" för att feströka och hela tiden tänjde gränsen för vad som var feströka, då insåg jag att rökningen invaderat vardagen. Då fick jag ta ett beslut, antingen bli rökare fullt ut och stå för det eller lägga av helt.

Jag valde att sluta.

Jag kan känna lite att du är lite på den vägen också, du är redan inne på rökning i vardagen när du tar vin o cigg en vanlig fredag hemma. Steget att ta en cigg utan alkohol är ju liksom redan och nosar på dig.

Fjäril kär skrev 2018-03-31 14:25:07 följande:

Jag var feströkare förut och rökte i sociala sammanhang. Men när jag hittade fler och fler "ursäkter" för att feströka och hela tiden tänjde gränsen för vad som var feströka, då insåg jag att rökningen invaderat vardagen. Då fick jag ta ett beslut, antingen bli rökare fullt ut och stå för det eller lägga av helt.

Jag valde att sluta.

Jag kan känna lite att du är lite på den vägen också, du är redan inne på rökning i vardagen när du tar vin o cigg en vanlig fredag hemma. Steget att ta en cigg utan alkohol är ju liksom redan och nosar på dig.

Du kanske har rätt även om jag rökt i den här omfattningen, inklusive fredagsciggen till vinet, i ganska många år. Jag är kanske mer farligt ute än vad jag vill erkänna för mig själv då jag tror att jag har koll.... jag kanske behöver fundera på samma sätt som du och det känns lite jobbigt då jag verkligen gillar att röka på nuvarande nivå. En kväll ute eller en semester utan cigg känns inte så lockande... Glad att jag startade tråden och får lite nya perspektiv på frågan som bevisligen ligger och gnager hos mig.
Svar på tråden Ni som är feströkare, är ni aldrig röksugna annars?