• 8Anonymous8

Ögonfärg som ändras?

Bilderna åvan är på exakt samma öga, bara att den ena är tagen med vit blixt (ljusblått öga) och den andra i vanligt lampljus (grönt öga). Kom tidigare idag att tänka på vilken ögonfärg jag hade och när jag kollade mig i spegeln så var ögonen precis som jag antog, gröna. Men när jag sedan tog en bild på mig själv med blixt upptäckte jag till min förvåning att mitt öga såg ljusblått/grått ut med en gul cirkel runt pupillen. Det slår mig att detta dock är logiskt eftersom mina föreldrar är ljusögda, men är det vanligt att ögon färgen kan upplevas så pass olika i olika ljus? Har nämligen trott att jag haft gröna ögon men tydligen inte ????
  • Svar på tråden Ögonfärg som ändras?
  • EmberEyes

Färgen på ljuset påverkar färgen på ögat på bild, när det gäller ljusa färger. Svarta/bruna ögon ändrar inte färg på det sättet, men just blå/grå/gröna ögon reflekterar/absorberar olika ljus på olika sätt. Ungefär som vatten, en sjö kan se grön, grå, blå, turkos ut i olika ljus.

• 8Anonymous8

Okej, tack för svar! Dock fortfarande kluven om det är blå ögon som ser gröna ut eller gröna ögon som ser blåa ut:/

• EmberEyes

Om du alltid tyck dig ha haft gröna hade jag kört på det. Vad står det i passet?

• SysterY

Ögonfärg kan förändras med tiden. Hade själv grönblå ögon som barn (mer gröna än blåa) men nu har de blivit mera blå.

• Anonym (A)

Skulle precis skriva som Ember Eyes

Ungefär som vatten, en sjö kan se grön, grå, blå, turkos ut i olika ljus.

Jag tycker dina ögon är blåa. har svårt att se de som gröna.

Jag har alltid haft mörkblå ögon. min pappa grå.
    min mamma blå men alla i hennes familj har bruna.

Jag är en exakt kopia av min pappa.

men jag vet inte om hans ögonfärg ändrats med åldern. 

Svar på tråden Ögonfärg som ändras?