• Anonym (hobbyinredaren)

TV på barnrummet?

Jag håller på och "uppgraderar" inredningen i mina döttrars rum, de är i mellanstadieåldern och har vuxit ur sina barnrum. 

De kommer inte få ha tv på rummet, och det har de heller inte bett om. Det har slagit mig att det verkar vara en "klassfråga" det här med tv på barnrum. Det vill säga, högutbildade föräldrar brukar i mindre utsträckning låta barnen ha egen tv, medan föräldrar i "socialgrupp 3" (inte hört det begreppet på länge men ändå) ser det som en självklarhet att låta barnen ha tv.

Blev nyfiken på att höra om andra har gjort samma reflektion. Eller är jag fördomsfull? Handlar det kanske mer om huruvida barnen spelar tv-spel eller inte?

Och om det finns en sån här skillnad - vad tror ni att den beror på?

• Svar på tråden TV på barnrummet?
  • Anonym (mami)

Folk kollar ju inte på tv längre. De använder plattor. Och alla har var sin och gör sin grej..

Anonym (mami) skrev 2018-04-01 11:15:26 följande:

Folk kollar ju inte på tv längre. De använder plattor. Och alla har var sin och gör sin grej..

Ja, det har du ju rätt i. Hm, jag är lite gammaldags här nu känner jag! 
  • Jill 79

Min 9åring har tv på rummet. Men det är väl mycket för tv-spel men även mysigt för honom att kunna kolla lite på sina favoriter i fred från småsyskon. Nu har hsn dock inga kanaler där men kollar svtplay, netflix och sånt.

Inte så roligt att kolla på musses klubbhus och liknande när man är större.

Visst man kanske inte behöver titta på tv alls men tycker det kan vara skönt att de sitter still lugnt ibland med.

Sen förrdrar jag faktiskt att de kollar på tvn än att de sitter nedböjda över en surfplatta (även om de kan vara användbara till annat).

Jill 79 skrev 2018-04-01 11:33:14 följande:

Min 9åring har tv på rummet. Men det är väl mycket för tv-spel men även mysigt för honom att kunna kolla lite på sina favoriter i fred från småsyskon. Nu har hsn dock inga kanaler där men kollar svtplay, netflix och sånt.

Visst man kanske inte behöver titta på tv alls men tycker det kan vara skönt att de sitter still lugnt ibland med.

Sen förrdrar jag faktiskt att de kollar på tvn än att de sitter nedböjda över en surfplatta (även om de kan vara användbara till annat).

Ja, mina döttrar spelar inte tv-spel så det är en skillnad. Sant det där med att det är jobbigare att titta på en liten skärm!
  • Anonym (Inte folk tydligen)
    Anonym (mami) skrev 2018-04-01 11:15:26 följande:

Vaddå "folk kollar inte på tv". Vi har en TV och noll plattor. Vill vi titta på film gör vi det på TV:n. 
    Anonym (hobbyinredaren) skrev 2018-04-01 11:10:21 följande:

Jag håller på och "uppgraderar" inredningen i mina döttrars rum, de är i mellanstadieåldern och har vuxit ur sina barnrum. 

De kommer inte få ha tv på rummet, och det har de heller inte bett om. Det har slagit mig att det verkar vara en "klassfråga" det här med tv på barnrum. Det vill säga, högutbildade föräldrar brukar i mindre utsträckning låta barnen ha egen tv, medan föräldrar i "socialgrupp 3" (inte hört det begreppet på länge men ändå) ser det som en självklarhet att låta barnen ha tv.

Blev nyfiken på att höra om andra har gjort samma reflektion. Eller är jag fördomsfull? Handlar det kanske mer om huruvida barnen spelar tv-spel eller inte?

Och om det finns en sån här skillnad - vad tror ni att den beror på?

Jag upplever lite samma som du. Det verkar som att det "kompenseras" i högre grad med teknikprodukter som tv, plattor, dataspel osv. i, som du säger, socialgrupp 3. 
    Jill 79 skrev 2018-04-01 11:33:14 följande:

Ja TV är verkligen att föredra framför platta. Dels pga nacken men framförallt pga ögonen.

• Anonym (Fjgjg)

Jag är lärare, dvs utbildad men låg lön. Ingen aning om vilken socialklass jag tillhör.

Jag skulle aldrig låta barnen ha tv på rummet. 1. Jag vill veta vad de tittar på, i alla fall tills de är äldre. 2. Jag vill inte att de ska kura på sina rum, utan umgås med andra i familjen

• Anonym (Hög)

Jo men lite så länge det är. De som låter sina barn ha tv på rummet kanske inte har så bra koll.

Vi har 3 barn, äldsta är 9. Skulle aldrig låta dem ha tv på rummet. Skulle själv aldrig ha tv i mitt sovrum. Värdelös Feng shui för sömnen med tv.

Både jag och mannen har pluggat vidare. Min man har läst runt 5 år på högskola medan jag har gjort och läst lite av varje, är inte högutbildad.

Anonym (Fjgjg) skrev 2018-04-01 12:54:37 följande:

Jag är lärare, dvs utbildad men låg lön. Ingen aning om vilken socialklass jag tillhör.

Jag skulle aldrig låta barnen ha tv på rummet. 1. Jag vill veta vad de tittar på, i alla fall tills de är äldre. 2. Jag vill inte att de ska kura på sina rum, utan umgås med andra i familjen

Jag är själv högutbildad men är sjukskriven och ensamstående, så jag har det riktigt knapert för närvarande. Så jag är utbildad men fattig - de gamla "begreppen" funkar väl inte längre.

Och jag tänker på samma sätt: vill verkligen inte att de ska dra sig undan och se egna grejer - det mysigaste är ju om alla umgås! Tycker det är nyttigt att alla diskuterar och kommer överens om vad man ska se tillsammans också. Ibland ser man barn-tv (när barnen är små), ibland måste en viktig fotbollsmatch (tex) gå före.
    Anonym (Hög) skrev 2018-04-01 13:17:32 följande:

Jo men lite så länge det är. De som låter sina barn ha tv på rummet kanske inte har så bra koll.

Vi har 3 barn, äldsta är 9. Skulle aldrig låta dem ha tv på rummet. Skulle själv aldrig ha tv i mitt sovrum. Värdelös Feng shui för sömnen med tv.

Både jag och mannen har pluggat vidare. Min man har läst runt 5 år på högskola medan jag har gjort och läst lite av varje, är inte högutbildad.

Nä, tv på sovrummet vill jag inte heller ha. Det känns också som en "vattendelare" - föräldrar som låter barnen ha tv på rummet har kanske även själva oftare tv i sina sovrum...?
  • Anonym (emot)

Jag är helt emot tv på rummet, men ser mer och mer att min tonåring sitter på sitt rum och kolla på sin telefon. Så jag får kanske tänka om.

Svar på tråden TV på barnrummet?