• Anonym (Kliar)

Kliar alltid i stjärten, så pinsamt! Hjälp!

Det här är så pinsamt att jag knappt kan skriva det. Det är såhär att min stjärt kliar otroligt mycket. Det kliar alltså i ?stjärtspringan?, mellan skinkorna. Det är värst när jag går snabbt, då kliar det i stjärten så mycket att jag ibland nästan börjar gråta. Man kan ju inte precis ställa sig och klia på gatan! Ibland har jag gått in i provrum eller toaletter bara för att kunna klia. Det försvinner om jag bara får klia ordentligt.

Jag kan ju inte se hur det ser ut, men tror inte att det har med analen att göra. Det är liksom på olika ställen hela tiden. Jag tvättar mig med vatten och smörjer även in mig med mild lotion i stjärten. Det hjälper en liten stund. Har funderat på om det kan vara eksem, men det känns inte riktigt så. Det svider aldrig. Allergi kanske? Men jag har det jämt även fast jag bytt tvättmedel och sånt.

Någon som vet något som kan hjälpa? Jag är desperat! Vågar inte gå till läkare om det inte kan vara något allvarligt, skäms så bara över att skriva här. Bara tanken på att behöva dra ner byxan och att nån ska titta... :(

• Svar på tråden Kliar alltid i stjärten, så pinsamt! Hjälp!
  • Anonym (Nja)

Inte springmask då? Det kan klia rejält.

• Anonym (Kliar)
    Anonym (Nja) skrev 2018-04-01 12:27:47 följande:

Inte springmask då? Det kan klia rejält.

Kliar det inte mer kring ändtarmsöppningen då? För mig är det liksom i hela springan. Fast det är helt klart värt ett försök! Kan man köpa krämer eller mediciner mot det receptfritt?
  • Anonym (Hmm)

Rakar/vaxar du dig där?

Mask?

Vilken lotion använder du? Använd ingenting med glycerin i.

• Anonym (Något)

Använder du string? Kan ju irritera. Annars smörj med weledas zinksalva (calendula, står nog baby på den då många har den till bebisar men funkar toppen till allt)

• Anonym (Svamp)

Kanske en svampinfektion? Finns receptfri salva.

Annars prova att smörja med mildison (mild kortison) en period och se om det hjälper, receptfritt det med.

Låter inte som mask då det borde klia som mest när du är still, på natten, och inte när du går.

• Anonym (Tjej)

Prova cortimyk. Det finns receptfritt på apoteket men ibland har de bakom disken så man får fråga om det. Det används också till fotsvamp och underlivssvamp så inte så pinsamt.

Fördelen är att det är både mot svamp och innehåller mild kortison som dämpar klåda och mjukgör. Så det kan nog hjälpa nästan oavsett vad du har för utslag och det stillar klådan direkt så slipper du ha det så under tiden.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Kliar) skrev 2018-04-01 12:30:15 följande:

Kliar det inte mer kring ändtarmsöppningen då? För mig är det liksom i hela springan. Fast det är helt klart värt ett försök! Kan man köpa krämer eller mediciner mot det receptfritt?

Finns receptfria tabletter på apoteket.
  • Anonym (Me too)

Jag brukar också få så, särskilt på sommaren eller om jag har tränat mycket. Tror det är för mig att det blir svettigt. Brukar smörja med mild kortison några gånger och det hjälper direkt. Och se till att jag torr där efter dusch.

• Anonym (Kliar)

Tusen tack för alla svar! Blir en (pinsam, haha) shoppingrunda imorgon.

• Anonym (Rumpklådan)
    Anonym (Me too) skrev 2018-04-01 20:14:15 följande:

Jag brukar också få så, särskilt på sommaren eller om jag har tränat mycket. Tror det är för mig att det blir svettigt. Brukar smörja med mild kortison några gånger och det hjälper direkt. Och se till att jag torr där efter dusch.

<-detta.

Inget att oroa sig för!

Har du rakat/vaxat blir det inte mindre klåda dessutom :)
  • Anonym (Kliande)

Prova medel mot svamp.

Raka insidan av skinkorna, håret i rumpan kan klia.

• Anonym (Syster Y)
    Anonym (Kliar) skrev 2018-04-01 12:24:43 följande:

Det här är så pinsamt att jag knappt kan skriva det. Det är såhär att min stjärt kliar otroligt mycket. Det kliar alltså i ?stjärtspringan?, mellan skinkorna. Det är värst när jag går snabbt, då kliar det i stjärten så mycket att jag ibland nästan börjar gråta. Man kan ju inte precis ställa sig och klia på gatan! Ibland har jag gått in i provrum eller toaletter bara för att kunna klia. Det försvinner om jag bara får klia ordentligt.

Jag kan ju inte se hur det ser ut, men tror inte att det har med analen att göra. Det är liksom på olika ställen hela tiden. Jag tvättar mig med vatten och smörjer även in mig med mild lotion i stjärten. Det hjälper en liten stund. Har funderat på om det kan vara eksem, men det känns inte riktigt så. Det svider aldrig. Allergi kanske? Men jag har det jämt även fast jag bytt tvättmedel och sånt.

Någon som vet något som kan hjälpa? Jag är desperat! Vågar inte gå till läkare om det inte kan vara något allvarligt, skäms så bara över att skriva här. Bara tanken på att behöva dra ner byxan och att nån ska titta... :(

Jag trodde först det vara analen men det är det ju inte. Om jag inte torkat mig ordentligt kan det klia i analen.

Om jag inte tvättat skinkspringan ordentligt kan det klia.

Felet du gör är att smörja in skinkspringan.Ju mer du smörjer den desto torrare blir den.Ju trorrare den blir desto mer kliar den. Lösning: tvätta springan med två och skölj ordentligt.Smörj aldrig in med något alls.Det kommer ta ett tag innan kroppen vant sig men sen kommer det sluta klia.
Svar på tråden Kliar alltid i stjärten, så pinsamt! Hjälp!