• Den Veliga Modern

    Att jämföra - man får ta det onda med det god

    Hur länge har man inte hållit på med att jämföra sig? Sedan man var liten, antagligen. Definitivt sedan man fick barn... Då var det ju inte ens i hemlighet längre man gjorde detta, alltså jämförde sina barn. Helt öppet: "Tog ditt barn bröstet direkt?" "När log ditt barn första gången?" "Har ditt barn vänt sig från rygg till mage ännu?"

    Det är väl helt naturligt. Man visste ju ingenting då i början, behövde all vägledning man kunde få. Hur skulle det vara, egentligen? Jag vet inte om jag reflekterade över om det skulle gå över, det där "jämförandet" men det har det inte gjort. Nu när jag har två tonåringar jämför jag inte lika mycket längre, definitivt inte lika öppet, inte på det sättet - men så fort någon annan förälder berättar något där mina ungar ligger i lä blir jag lätt rätt stressad. Till vilken nytta? 

    Jag resonerar mer kring detta i min blogg:

    denveligamodern.blogg.se/2018/march/du-skola-icke-jamfora-dina-barn-med-andras-men-anda-hur-gor-ditt-barn-2.html

    Hur gör ni andra tonårsföräldrar? Kan man lära sig att ta det onda med det goda när man håller på så där och jämför? Och ens ungar gör väl ändå i slutändan som de själva vill och kan. (Och har antagligen fullt upp med att jämför sig med sin kompisar...)

  • Svar på tråden Att jämföra - man får ta det onda med det god
  • wefuze

    Förstår att det är stressande med allt jämförande. Själv är jag ingen förälder men jag har suttit på andra sidan, med en förälder som alltid var stressad över prestationer. Min mamma försökte verkligen att inte visa det men tro mig, det kändes för mig ändå. Det är viktigt att komma ihåg att alla individer är olika, och har olika förutsättningar. Ska man se på det rent krasst så är allting vi gör bara elektroniska signaler i vårt centrala nervsystem; hjärnan. Bara för att någon råkar ha bättre kommunikation i ett avseende så betyder inte det att den personen är bättre. Det absolut viktigaste är att ditt barn mår bra och lära sig att ta hand om sig själv utefter dess egna förutsättningar. På det avseendet går det inte att jämföra med någon annan. När det kommer jobbiga eller stressande tankar, bara identifiera att det är just en sådan tanke, och sen släpper du den och låter den blåsa iväg som ett löv i vinden. Hoppas att allting går bra för dig och dina underbara barn <3

Svar på tråden Att jämföra - man får ta det onda med det god