• Anonym (Ts)

Bra/dåliga områden och skolor i Linköping

Hej! Jag, min man och våra 3 söner 7, 3 och 1 planerar att flytta till Linköping inom ett år. Vi vill bo relativt centralt( slippa åka buss/bil till centrum) men samtidigt ha lite närhet till natur.

Vi vill gärna att barnen har nära till skolan och förskolan. Vilka områden och skolor/förskolor ska man gå i/undvika?

Vi känner inte till Linköping där sv har vi ingen aning.

Vi har stått 10 år i bostadskö hos stångåstaden så tror vi har tillräckligt med poäng för en hyresrätt men att vi köper bostadsrätt/villa är inte uteslutet men då vill vi verkligen köpa i rätt område med närhet till bra skola/förskola.

• Svar på tråden Bra/dåliga områden och skolor i Linköping
  • Anonym (123)

Skäggetorp och Ryd är områden att undvika om jag inte minns fel.

• Anonym (Ts)

Någon som har mer info?

• Snuttis2

Uppvuxen utanför linköping, har bott i stan tidigare men har flyttat it på landet och o arbetar embart i stan nu. Områden jag personligen skulle undvika stämmer med ovan beskrivna alltså skäggetorp, Ryd och berga . Där finns (i min mening) mkt hyresrätter, studenter , soc lägenheter och en högre andel registrerad kriminalitet.

Vill ni bo i stan är valla fint, det är gång-cykel till stan. Där finns gamla linköping med butiker, barn teater på sommaren, valla stallet o grönområden. Blandat lägenheter o hus. Annars är Vasastan fint o centralt men utan stora lekplatser o grönområden. Tornhagen ligger okej o med skola nära. Lite medelklassområde : )

Åt andra hållet finns vimanshäll och Tannefors vilket också är på gång-cykelavstånd o med närhet till stångån o promenadstråk .

Vågar ni er lite längre ut från stadskärnan skulle jag nog rek. Hjulsbro med bussförbindelse, skolor, grönområde o bad.

• Snuttis2

Om ni har möjlighet så ta en hotell natt i stan o pronerar runt, känn in områdena så ni vet vad ni tackar ja till!

• Pappersfjäril

Snuttis har bra poäng.

Jag är från Linköping och har bott här hela mitt liv. Förstår ju att ni vill bo centralt men Tallboda är riktigt bra för barnfamiljer & ullstämma men det innefattar ju buss/bil eller iaf cykel.

Undvik berga, skäggetorp & Ryd.

Vet att lambohov och ekholmen har lite sämre rykte till viss del men vet även många barnfamiljer som väljer de områden.

Sturefors ligger en bit utanför men ör annars en riktigt mysig by som växer en hel del. Där finns mycket fin natur & bra saker för barn. Men inte nära som sagt.

Vasastaden är fint men inte barnvänligt.

Tannefors är bra med!

• Anonym (Mo)

Undvik Skäggetorp, Ryd och Berga. Vallaområdet har det ni söker. Känner dåligt till skolorna där dock. Funderar själv på att flytta till Linköping (har bott där tidigare) och tittar mest på Hjulsbroområdet där det finns bra skola, mycket barnfamiljer och nära till natur. Harvesta och Ullstämma är också bra alternativ men inte så nära stan. Vidingsjö ligger bra till med närhet till friluftsområden och inte så jättelångt till stan.

Svar på tråden Bra/dåliga områden och skolor i Linköping