• Virrepannan

Billiga grav.test vs. dyra..

Barnmorskorna säger att det räcker med att köpa det billigaste testet, och det kan väl så vara. Men så lyssnade jag på gravidpodden igår (trevlig podd fö), och där säger de att de lite dyrare oftast är känsligare, att man kan använda dem tidigare och redan innan BIM. Då borde väl de dyrare vara bättre, eller? :)

Nån som testat negativt med vanligt billigt och sen tätt inpå plussat med tex digitalt?

Jag har bara testat med billiga än så länge och fått negativt, men är inne på BIM+10, så jag vet inte om min kropp spelar mig ett duktigt spratt eller om det bara är hcg-nivån som är för låg ännu..

Tacksam för reflektioner :)

• Svar på tråden Billiga grav.test vs. dyra..
  • Anonym (K)

För mig var det tvärt om. Testade negativt med CB på bim-2 (äl+11) men positivt med en billig sticka från testlagret.

• Virrepannan
    Anonym (K) skrev 2018-04-02 14:02:04 följande:

För mig var det tvärt om. Testade negativt med CB på bim-2 (äl+11) men positivt med en billig sticka från testlagret.

Jahopp, sedärja! Då rök nog min tes precis :D
  • Anonym (Billiga)

Billiga stickor fungerar alldeles utmärkt. Ska man köra på cv rek jag de digitala då de andra ger sk spökstreck väldigt ofta.

Om du inte kan ha blivit gravid senare än vad du tror så är det nog mer din kropp som spelar dig ett spratt tyvärr om texten är neg så långt efter bim. Ibland hoppar äl över en cykel, då är det vanligt att mensen blir sen eller tom helt uteblir en cykel.

• Virrepannan
    Anonym (Billiga) skrev 2018-04-02 15:11:01 följande:

Billiga stickor fungerar alldeles utmärkt. Ska man köra på cv rek jag de digitala då de andra ger sk spökstreck väldigt ofta.

Om du inte kan ha blivit gravid senare än vad du tror så är det nog mer din kropp som spelar dig ett spratt tyvärr om texten är neg så långt efter bim. Ibland hoppar äl över en cykel, då är det vanligt att mensen blir sen eller tom helt uteblir en cykel.

Text finns ingen på de test jag har använt, men sist min kropp spelade mig ett spratt för ett år sen så höll den inne på mensen i tre veckor. Den här gången har jag haft så många symtom som min kropp inte ska ha en aning om egentligen, men det är ju bara att vänta och se. Har inte mensen dykt upp om en vecka så blir det ett nytt test :) Har inte symtom åt nått håll alls just nu. Rätt fantastiskt vad ens kropp och huvud kan ställa till med :D
  • Virrepannan
    Anonym (Billiga) skrev 2018-04-02 15:11:01 följande:

Text finns ingen på de test jag har använt, men sist min kropp spelade mig ett spratt för ett år sen så höll den inne på mensen i tre veckor. Den här gången har jag haft så många symtom som min kropp inte ska ha en aning om egentligen, men det är ju bara att vänta och se. Har inte mensen dykt upp om en vecka så blir det ett nytt test :) Har inte symtom åt nått håll alls just nu. Rätt fantastiskt vad ens kropp och huvud kan ställa till med :D
  • Anonym (Billiga)
    Virrepannan skrev 2018-04-02 18:09:28 följande:

Fast riktiga symptom vid graviditet kommer ifrån att gravidhormonet hcg stiger i kroppen. Samma hormon som testen mäter. Har man tillräckligt med hcg i kroppen för att det ska ge gravidsymptom så ska det garanterat vara tillräckligt för att ge utslag på test också. Jag gissar som sagt på utebliven ögglossning denna cykel. Samma förra året då din mens dröjde tre veckor. Varken ovanligt eller konstigt. I snitt brukar man säga att en fertil kvinna har ägglossning 10 ggr/året. Så ibland kommer den inte och mensen kan då bli sen. Ofta kan man få känningar av det med som påminner om gravsymptom.
  • Virrepannan
    Anonym (Billiga) skrev 2018-04-02 20:20:17 följande:

Fast riktiga symptom vid graviditet kommer ifrån att gravidhormonet hcg stiger i kroppen. Samma hormon som testen mäter. Har man tillräckligt med hcg i kroppen för att det ska ge gravidsymptom så ska det garanterat vara tillräckligt för att ge utslag på test också. Jag gissar som sagt på utebliven ögglossning denna cykel. Samma förra året då din mens dröjde tre veckor. Varken ovanligt eller konstigt. I snitt brukar man säga att en fertil kvinna har ägglossning 10 ggr/året. Så ibland kommer den inte och mensen kan då bli sen. Ofta kan man få känningar av det med som påminner om gravsymptom.

Kan mycket väl så vara, det återstår att se!
  • Carlii

De billigare testen är precis lika bra, och tillförlitliga som de dyrare!

Det finns test som kan ge svar tidigare, men det är inte för att de är dyrare eller bättre, de reagerar bara på mindre mängder gravidhormon. De heter ofta något i stil med Graviditetstest tidigt, så som dessa:
    www.billiga-tester.se/babyplan-tidigt-graviditetstest-stav-p-10210.html

Ofta är där en prisskillnad mellan sticka och stavtest, men det har ju mer att göra med mängden av material till varje test. 

Och som någon annan redan  nämnt, om man försökt ett tag och tror att man kommer behöva ett par test, så finns det ingen anledning att köpa dem dyra, när de billigare är precis lika bra. 

Svar på tråden Billiga grav.test vs. dyra..